• Hästtjej

Frågor om aktivitetsersättning

Jag fyllde 19 år i feb och har lite funderingar kring aktivitetersättning..

Saker som kan vara bra att veta om mig:
    Jag hoppade av gymnasiet i 1:an p.g.a. depression och har varit inskriven på gymnasiet men på IV-program och praktiserat de senaste 3 åren istället för att gå i skolan. Jag fick diagnoserna ADD & arsbergersyndrom ca ett år efter jag hoppade av gymnasiet. Jag vill söka aktivitetsersättning så jag kan uppfylla min dröm om att ha en foderhäst. Jag har ridit i ca 16 år, men har aldrig haft en "egen" häst.

Mina frågor är följande:
    1. Kan jag söka aktivitetsersättningen nu? Jag vet att man får det först i Juli, men kan jag söka det nu i förväg?
    2. Vad måste man göra för att få det? Praktisera fortsätter jag gärna med, men läste på försäkringskassans hemsida att man kan hålla på med en aktivitet som "hjälper en att komma in i arbetslivet". Och jag tycker att det kan vara mycket nyttigt att ha fullt ansvar för en foderhäst. Men duger det? Fortsätter gärna att praktisera annars!
    3. Igenom vem måste jag praktisera i så fall? Arbetsförmedlingen? Kan jag fixa praktik själv?
    4. Om jag skulle bli beviljad aktivitetsersättning:
        - Hur länge får jag det?
        - Ungefär hur mycket skulle jag få?
        - Finns det regler om var pengarna får gå? Ex. blir de arga om jag lägger det på en häst? Jag har ju ingen
          hyra då jag fortfarande bor hemma...

Är jättetacksam för svar! Jag har drömt om att kunna ha en häst sedan jag började rida som 3-åring! Glad Hade det inte varit så dyrt hade jag skaffat en för länge sedan!

Tack på förhand! Ha de gött! Flört

• Svar på tråden Frågor om aktivitetsersättning
  • viskeslopme

1. Beroende på kommun, men oftast kan unga efter att varit inskrivna hos arbetsförmedlngen som arbetssökande och arbetslös i 3 månader bli delaktig i ett program t.ex. ungdomsgarantin och det är först då som man får någon form att stöd.

2. det är inte säkert att du kommer få gå ut i praktik, det beror på vilka program som drivs på din ort.
    Nej, Att vara fodervärd är ingen praktik. Du har ju ingen arbetsgivare som samarbetar med arbetsförmedlingen. Praktik ska vara att testa på arbetsuppgifter som sedan kan leda till ett jobb. Att ta hand om hästen som du själv är fodervärd till har inget med detta att göra utan är din fritid.

3. För att nå någon typ av stöd måste du vara aktiv hos arbetsförmedlingen. Du kan fixa praktik plats själv, men det kan finnas vissa brister i det. Vet inte hur det är i alla arbetsförmedlingen program men jag vet att i t.ex. fas 3 täcks man inte att försäkringen på arbetsplatsen om man fixar praktiken själv.

4. Så länge du får ersättning som arbetssökande kan de inte styra hur du använder pengarna. Men om SOC är inblandat så kommer du inte få använda pengarna till en häst. Anledningen till varför man kan söka bidrag och ersättning är för att man ska klara av att leva och betala för hyra, mat och det andra som krävs. 

• Aniiee

Aktivitetsersättning ska du ha för att överleva, inte för att hålla häst....

Men med den moralkaka aside....

1: Ja, du kan söka nu, eller det är till och med bra om du gör det, för det är mist tre månaders behandlingstid på sånt.

2: Det kan vara all möjliga akriviteter, från att gå en promenad i grupp en dag i veckan till praktik till faktiskt, anpassad, jobbsök och arbetsterapi. En plan jobbas fram mellan dig och FK om du får ersättningen godkänd.

3: Se 2....

4: Man får aktivitetsersättning beviljad i upp till 3 år i taget nu för tiden. Så allt mellan ett par månader upp till tre år. Du får ut ungefär 6000 i månaden om du får full ersättning och inte har jobbat förut. Pengarna får du lägga på vad du vill, ditt eget samvete får säga ifrån.

Aktivitetsersättning får du om du inte anses vara fullt arbetsför, inte automagiskt för att du har add och asperger. Så.... men du kan alltid söka. 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    viskeslopme skrev 2014-03-07 16:50:35 följande:

1. Beroende på kommun, men oftast kan unga efter att varit inskrivna hos arbetsförmedlngen som arbetssökande och arbetslös i 3 månader bli delaktig i ett program t.ex. ungdomsgarantin och det är först då som man får någon form att stöd.

2. det är inte säkert att du kommer få gå ut i praktik, det beror på vilka program som drivs på din ort.
    Nej, Att vara fodervärd är ingen praktik. Du har ju ingen arbetsgivare som samarbetar med arbetsförmedlingen. Praktik ska vara att testa på arbetsuppgifter som sedan kan leda till ett jobb. Att ta hand om hästen som du själv är fodervärd till har inget med detta att göra utan är din fritid.

3. För att nå någon typ av stöd måste du vara aktiv hos arbetsförmedlingen. Du kan fixa praktik plats själv, men det kan finnas vissa brister i det. Vet inte hur det är i alla arbetsförmedlingen program men jag vet att i t.ex. fas 3 täcks man inte att försäkringen på arbetsplatsen om man fixar praktiken själv.

4. Så länge du får ersättning som arbetssökande kan de inte styra hur du använder pengarna. Men om SOC är inblandat så kommer du inte få använda pengarna till en häst. Anledningen till varför man kan söka bidrag och ersättning är för att man ska klara av att leva och betala för hyra, mat och det andra som krävs. 

Du tänker på aktivitetsstöd. Det är inte samma sak.....
  • Aniiee
    Mirakla skrev 2014-03-07 16:52:50 följande:
    Du dka ju betala hyra även om du bor hemma
    Ska och ska, det bestämmer faktiskt föräldrarna.... Sen kan man absolut tycka att man ska det....
  • Mirakla
    Aniiee skrev 2014-03-07 16:57:25 följande:
    Ska och ska, det bestämmer faktiskt föräldrarna.... Sen kan man absolut tycka att man ska det....

Man ska inte bara anta att man bor gratis vilket ts gör i starten
  • Aniiee
    Mirakla skrev 2014-03-07 17:10:44 följande:

Man ska inte bara anta att man bor gratis vilket ts gör i starten
    Absolut, det har du rätt i. Den diskussionen får TS ta med sina föräldrar.
  • Knota

Du är medveten om att du inte kommer få speciell mycket i aktivitetsersättning?

• Madmoiselle
    viskeslopme skrev 2014-03-07 16:50:35 följande:

2. det är inte säkert att du kommer få gå ut i praktik, det beror på vilka program som drivs på din ort.Nej, Att vara fodervärd är ingen praktik. Du har ju ingen arbetsgivare som samarbetar med arbetsförmedlingen. Praktik ska vara att testa på arbetsuppgifter som sedan kan leda till ett jobb. Att ta hand om hästen som du själv är fodervärd till har inget med detta att göra utan är din fritid.3. För att nå någon typ av stöd måste du vara aktiv hos arbetsförmedlingen. Du kan fixa praktik plats själv, men det kan finnas vissa brister i det. Vet inte hur det är i alla arbetsförmedlingen program men jag vet att i t.ex. fas 3 täcks man inte att försäkringen på arbetsplatsen om man fixar praktiken själv.4. Så länge du får ersättning som arbetssökande kan de inte styra hur du använder pengarna. Men om SOC är inblandat så kommer du inte få använda pengarna till en häst. Anledningen till varför man kan söka bidrag och ersättning är för att man ska klara av att leva och betala för hyra, mat och det andra som krävs. 

Du pratar om aktivitetsSTÖD ts frågar vad som gäller för aktivitetsERSÄTTNING. Det är två helt olika saker.
  • Madmoiselle

1. Ja, du kan ansöka redan nu, men det krävs ett läkarintyg som visar på att du inte kommer kunna jobba på minst ett år. Din arbetsförmåga kommer alltså utredas. Själv fick jag vänta sex månader på beslut så det är bara bra att ansöka i tid.

2. Jag har mycket svårt att tro att foderhästen räknas som praktik, det är ju ett fritidsintresse, däremot kan du hålla på med foderhästen också.

3. AMS var i kopplat då jag fick min praktikplats, vet inte vad som gäller, men för en dialog med försäkringskassan och arbetsförmedlingen. De är inte omöjliga.

4. Du kommer få ut ca 5000-6000 efter skatt, pengarna får gå till vad du vill, de frågar inte efter det och kollar inte upp det. Aktivitetsersättning beviljas i 1-3 år i taget.

Jag har dock svårt att tro att du kommer få det beviljat. Aktivitetsersättning är något man får för att det kan ta längre tid att komma in i arbetslivet eller för att man helt enkelt aldrig kommer kunna ha ett vanligt jobb, inte något man får för att kunna syssla med ett fritidsintresse.

• trolliz

Jag är 20 och har haft aktivitetsersättning sedan strax innan jag blev 19. Har inte gått på praktik under tiden. Hade gått klart gymnasiet, betalade för mig hemma, bor själv nu.

Jag får omkring 6000 efter skatt och har runt 3-4000 efter hyra/räkningar och klarar mig fint.

Det var inte svårt att söka men tog tid att få. Det är bara bra att söka så fort som möjligt och ligga på! De glömmer lätt bort en.

Man får gå och prata med en psykriatiker som skickar in intyget sen ska försäkringskassan godkänna osv.

Mina vänner med Asperger har inte fått det lika lätt som jag. En av de gick inte klart gymnasiet och den andra är för gammal.

Men för mig var det enkelt men rätt segt! Ligg bara på så ska det gå.

• netza

Vet inte exakt hur reglerna ser ut, men aktivitetsersättning är sjukersättning för unga där din arbetsförmåga ska vara nedsatt till minst 25% (tror jag) sett till hela arbetsmarknaden. Detta ska styrkas med läkarintyg. Pengarna är ju dina som så och ska gå till dina reguljära utgifter som hyra och mat. Du kan även ansöka om bostadstillägg.

Söka kan du ju alltid göra, men om du fixar att sköta en häst borde du väl även fixa ett jobb med rätt stöd och hjälp? Dock verkar aktivitetsersättning vara lite speciellt att man även kan plugga och få ut det så kolla med FK.

• Aniiee
    netza skrev 2014-03-12 01:03:24 följande:
    Vet inte exakt hur reglerna ser ut, men aktivitetsersättning är sjukersättning för unga där din arbetsförmåga ska vara nedsatt till minst 25% (tror jag) sett till hela arbetsmarknaden. Detta ska styrkas med läkarintyg. Pengarna är ju dina som så och ska gå till dina reguljära utgifter som hyra och mat. Du kan även ansöka om bostadstillägg.

Söka kan du ju alltid göra, men om du fixar att sköta en häst borde du väl även fixa ett jobb med rätt stöd och hjälp? Dock verkar aktivitetsersättning vara lite speciellt att man även kan plugga och få ut det så kolla med FK.
    På gymnasienivå om man har förlängd skolgång. Man kan även pausa aktivitetsersättningen om man vill testa att plugga på heltid på högskola/universitet, med garanti att den återupptas om det inte funkar.
  • netza
    Aniiee skrev 2014-03-12 01:11:12 följande:
    På gymnasienivå om man har förlängd skolgång. Man kan även pausa aktivitetsersättningen om man vill testa att plugga på heltid på högskola/universitet, med garanti att den återupptas om det inte funkar.
    Går att studera utan att det är förlängd skolgång också, tex. folkhögskola, med aktivitetsersättning.
  • Aniiee
    netza skrev 2014-03-12 08:20:02 följande:
    Går att studera utan att det är förlängd skolgång också, tex. folkhögskola, med aktivitetsersättning.
    Jaha. Ja, då har de väl ändrat det.... Sorry!  =P
  • netza
    Aniiee skrev 2014-03-12 14:25:16 följande:
    Jaha. Ja, då har de väl ändrat det.... Sorry!  =P
    Jag vet inte eller hur reglerna har sett ut, men min syster har kunnat läsa på folkhögskola med bibehållen aktivitetsersättning + att hon nu läser in en gymnasiekurs med samma ersättning.
  • Madmoiselle
    netza skrev 2014-03-12 08:20:02 följande:

Hur har hon burit sig åt då? Jag är uppriktigt nyfiken, jag har själv aktivitetsersättning och vill läsa upp så jag får ett fullständigt gymnasiebetyg men har fått ett klart och tydligt nej på det.
Svar på tråden Frågor om aktivitetsersättning