Frågor om aktivitetsersättning
Jag fyllde 19 år i feb och har lite funderingar kring aktivitetersättning..
Saker som kan vara bra att veta om mig:
Jag hoppade av gymnasiet i 1:an p.g.a. depression och har varit inskriven på gymnasiet men på IV-program och praktiserat de senaste 3 åren istället för att gå i skolan. Jag fick diagnoserna ADD & arsbergersyndrom ca ett år efter jag hoppade av gymnasiet. Jag vill söka aktivitetsersättning så jag kan uppfylla min dröm om att ha en foderhäst. Jag har ridit i ca 16 år, men har aldrig haft en "egen" häst.
Mina frågor är följande:
1. Kan jag söka aktivitetsersättningen nu? Jag vet att man får det först i Juli, men kan jag söka det nu i förväg?
2. Vad måste man göra för att få det? Praktisera fortsätter jag gärna med, men läste på försäkringskassans hemsida att man kan hålla på med en aktivitet som "hjälper en att komma in i arbetslivet". Och jag tycker att det kan vara mycket nyttigt att ha fullt ansvar för en foderhäst. Men duger det? Fortsätter gärna att praktisera annars!
3. Igenom vem måste jag praktisera i så fall? Arbetsförmedlingen? Kan jag fixa praktik själv?
4. Om jag skulle bli beviljad aktivitetsersättning:
- Hur länge får jag det?
- Ungefär hur mycket skulle jag få?
- Finns det regler om var pengarna får gå? Ex. blir de arga om jag lägger det på en häst? Jag har ju ingen
hyra då jag fortfarande bor hemma...
Är jättetacksam för svar! Jag har drömt om att kunna ha en häst sedan jag började rida som 3-åring! Hade det inte varit så dyrt hade jag skaffat en för länge sedan!
Tack på förhand! Ha de gött!