• Anonym (dotter)

Pappas kvinna förstörde julen, vad ska jag göra nu till påsk?

Min pappa har ganska snabbt efter min mammas bortgång, hittat och flyttat ihop med en kvinna som inte är speciellt omtyckt av någon, förutom pappas nyfunna vänner...
    Varför vi i familjen inte riktigt gillar henne var för att hon är, vad vi tror, en lycksökerska. Dessutom har hon inte varit i Sverige särskilt länge (har PUT), inget jobb (hon påstår att hon arbetat, men hon är nolltaxerad), ingen utbildning och i princip inga ambitioner att göra något i livet heller, hon bodde i ett riktigt kyffe när pappa träffade henne (hon är 45 år, utan barn och ingen karriär).
    Pappa är ingen miljonär, men han har det bra ställt.
    När vi var hemma på besök över jul, (vilket var en riktig tabbe från min sida, jag borde givetvis tagit in på hotell under vistelsen) så har jag aldrig känt mig så ovälkommen i hela mitt liv någonstans! Hon sa inte godmorgon så länge inte pappa var i närheten, hon satt mest framför sin dator och gjorde inte mycket för att lära känna mig, min familj eller min syster och hennes familj. Man såg riktigt på henne att hon led av att vi var där och hon kunde ju inte bli lyckligare än när vi åkte. Hon ställde sig tex efter två dagar, mitt i huset och skrek efter min pappa och därefter frågade "NÄR DOM SKA ÅKA HÄRIFRÅN?". Hon var ju ingen trevlig prick att ha och göra med över jul, men det värsta i det här är ju att min pappa finner sig i att hon behandlar mig och min man som skit. 

Efter allt bråk med pappa kring den här kvinnan ( för jag har ju från början sagt att hon inte är en bra människa, alla historier hon berättat för pappa har visat sig vara lögn och det finns ingen logik i det hon berättat) har han valt att vara med henne i iallafall, så har jag efter alla händelser sagt att jag inte vill ha något med denna kvinna att göra. Vill han vara med henne för att han känner sig ensam får han gärna fortsätta (jag har åtminstone sett till att de skrivit på ett samboavtal) men hon är absolut inte välkommen till mig och jag kommer så länge hon bor i pappas hus kommer jag inte hälsa på. 

Problemet är att trots att jag sagt till min pappa hur jag känner och hur jag vill ha den kring denna kvinna så försöker han ändå att "räkna med" henne i planerna. Jag har gett upp med diskussionen och anser att har jag nu sagt vad jag känner ska jag inte behöva upprepa mig för varje "firande" vi ska ha. Jag anser att hon kränkt och förnedrad vår familj och jag finner mig inte i detta. 

Nu är det snart påsk och det är sagt att vi alla ska vara hos mig. Jag vet dock inte om jag kommer orka med detta ståhej då jag ska föda ganska snart och min man tycker inte det är första prioritet, då det är han som får trösta mig i flera veckor efteråt, då jag blir väldigt ledsen.
    Min syster är lite mer accepterande i det här, men hon vill inte heller ha henne hemma hos sig, Men jag funderar på att skjuta planerna till henne, så jag kan smita iväg till mina vänner om jag känner att firandet blir för jobbigt för mig. Min man vill dock inte följa med om vi ska åka till henne...

Jag vet som inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag skita i allt och bara vara hemma? 
    Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Pappas kvinna förstörde julen, vad ska jag göra nu till påsk?
  • Anonym (.)

Kan ni inte klippa kontakten med henne? Förstår att relationen med pappan blir lidande av det, men nu är det ju som det är. Åk inte hem till honom och bjud inte in henne. Om han ska hälsa på måste han åka ensam, annars kommer han inte innanför dörren.

• Anonym (dotter)
    Anonym (.) skrev 2014-03-07 17:41:55 följande:
    Kan ni inte klippa kontakten med henne? Förstår att relationen med pappan blir lidande av det, men nu är det ju som det är. Åk inte hem till honom och bjud inte in henne. Om han ska hälsa på måste han åka ensam, annars kommer han inte innanför dörren.
    Det är så det har varit sedan jul. Men min pappa pressar på att hon ska följa med. 
    Men det är och kommer vara såsom du säger! :)
  • Mamori

Varför vill inte din man följa med om ni ska fira hos din syster?

• Anonym (dotter)
    Mamori skrev 2014-03-07 18:13:18 följande:
    Varför vill inte din man följa med om ni ska fira hos din syster?
    För att jag och han har bråkat så pass mycket kring allt detta, pappas beteende och allt åkandet landet runt. Han har försökt vara så neutral som möjligt, men han är rätt trött på det också för han ser hur jag har blivit behandlad. 
    Han tycker inte vi ska behöva stå ut med allt ytterligare en gång (vi blev båda djupt sårade efter julen) av förnedring av henne och min pappa. 

Det har blivit ett tyst krig, ingen säger något, men vi alla kan umgås med alla och prata om allt annat. Så det är inte så att ingen pratar med varandra.. men det är som den rosa elefanten i rummet...
  • Anonym (Emma)

Om du mår så dåligt av din pappas nya kvinna så att din man måste trösta dig i veckor efteråt kanske du behöver ta hjälp av någon professionell samtalsterapeut? Jag har också en avskyvärd styvmor men för pappas skull står jag ut med att träffa henne några timmar då och då. Och sedan skrattar jag och min man tillsammans åt hennes galenskaper och elaka korkade ord.

• Wira
    Anonym (dotter) skrev 2014-03-07 18:04:00 följande:
    Det är så det har varit sedan jul. Men min pappa pressar på att hon ska följa med.  Men det är och kommer vara såsom du säger! :)

Men säg nej då. Skrik fram ett nej om ser krävs. Möt alla försök med ett mej och lägg på luren om han tjatar.
  • Ess
    Anonym (Emma) skrev 2014-03-08 09:33:31 följande:
    Om du mår så dåligt av din pappas nya kvinna så att din man måste trösta dig i veckor efteråt kanske du behöver ta hjälp av någon professionell samtalsterapeut? Jag har också en avskyvärd styvmor men för pappas skull står jag ut med att träffa henne några timmar då och då. Och sedan skrattar jag och min man tillsammans åt hennes galenskaper och elaka korkade ord.
    Jag resonerar precis som du, fast åt andra hållet.
    Jag träffar min mans barn för hans skull, och brukar också bara skaka på huvudet och tycka det är skönt att det inte är mina barn, så jag slipper skämmas inför andra.
  • Anonym (dotter)
    Anonym (Emma) skrev 2014-03-08 09:33:31 följande:

Jag har gått hos kurator faktiskt, det har hjälpt mig att hantera besvikelsen mot min pappa och ilskan mot henne. Men jag får inte min pappa att förstå.

Han kan än idag ringa mig och säga : Världen är knäpp, hon får inga jobb?

Jag blir så förbannad, för jag såg hur mkt hon försöker hitta ett jobb. Hon satt mest framför youtube och roade sig. Vad som sårar mig är att vår familj har kämpat för allt och nu har hon glidit in och sitter i min mammas kläder och dessutom är otrevlig och otacksam..

Hade jag kunnat skratta med min pappa hade det varit nåt, men han försvarar henne till döden..
  • Anonym (v)

bara kort så skulle jag just med denna påsken säga att ni stannar hemma och firar på egen hand. Dvs inte träffa varken syster eller pappa mfl. ta det lugnt, fokusera på er. 

• Tigrisog

Vissa personer har helt enkelt svagt psyke och/eller svagt eller noll självförtroende. Din pappa borde ju naturligtvis veta bättre än att ta hennes parti som ändå är ny i ert sociala nätverk. Samtidigt så kanske han anser att hans lycka går först oavsett men då kan jag iaf inte förstå hur han skulle kunna leva lyckligt med vetskapen om hur hans nya kvinna beter sig, är mot er. I min värld hade hon åkt ut med en fotavtryck i arslet omgående efter hennes dåliga handlande.

Svar på tråden Pappas kvinna förstörde julen, vad ska jag göra nu till påsk?