• Charlotte 86

Automatkörkort

Hej!
    Jag ska ta ett automatkörkort och undrar om någon annan här har gjort de och kan berätta lite om hur de gick till?

Hur lång tid tog de, hur många lektioner osv
    Hur fungerade halkan, som vanligt fast med automat antar jag?
    Hur gick uppkörningen till?
    Tips när man övningskör

Eller om någon vill dela med sig om något annat som rör automatkörkort.

Ni som bara vill påpeka hur dumt de är att ta för automat och alla fördelar med manuellt, ja tack jag vet allt detta redan och de är mitt val så ni behöver inte svara tack Glad

• Svar på tråden Automatkörkort
  • Dr Mupp

Tog mitt automatkort i oktober förra året. Supernöjd med det beslutet.

Tog 28 lektioner allt som allt. dvs 14 dubbellektioner
    Halkan var som vanligt fast med automatväxlad bil. 
    Uppkörningen samma sak. Man ska visa att man kan hantera bilen och har ett bra säkerhetstänk. Inga konstigheter. 

Ta till dig lärarens intruktioner och fråga om du inte förstå. Tänk på säkerheten för dig och dina medtrafikanter och glöm inte döda vinkeln. Är väl mina råd för övningskörningen. 

Jag valde att ta automat eftersom jag varken hade tid eller råd att harva med dragläget som jag iaf inte fick till. Skulle jag ångra mig i framtiden så är det inte värre än att jag får köra upp med manuell bil. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • markvii

MEN OM man tar automatkörkort - hur gör man sen för att ta
    körkort som täcker manuell bil.

Får man köra manuell bil med "lärare" bredvid som har riktigt körkort?

Som körkortsinnehavare behöver man ju knappast körkortstillstånd
    och inte heller skall det behövas lärare som gått kurs

• zZzZz
    markvii skrev 2014-03-07 20:05:18 följande:
    MEN OM man tar automatkörkort - hur gör man sen för att ta
    körkort som täcker manuell bil.

Får man köra manuell bil med "lärare" bredvid som har riktigt körkort?

Som körkortsinnehavare behöver man ju knappast körkortstillstånd
    och inte heller skall det behövas lärare som gått kurs
    Ja, du får göra om uppkörningen och teoriprovet för manuell,
    därför är det bättre och ta ett riktigt körkort (för både och) iställe för att
    vara begränsad med bara automat..

Nej, har du enbart körkort för automatlåda, så får du INTE köra manuell, även
    om någon med "riktigt" körkort sitter brevid...

Ska du övningsköra för manuell så krävs övningskörningsskylt, körkortstillstånd och sen
    handledarkursen....

kraven är samma som om du inte har körkort...

Blir du tagen av polisen i en bil med manuell låda medans du enbart har automatkörkort, så anses det som du kör olovligt (bryter mot villkoren på ditt körkort) ungefär som att du måste ha glasögon på dig vid körning, om du har det som krav på körkortet...

• zZzZz
    Charlotte 86 skrev 2014-03-07 17:40:22 följande:
    Hej!
    Jag ska ta ett automatkörkort och undrar om någon annan här har gjort de och kan berätta lite om hur de gick till?

Hur lång tid tog de, hur många lektioner osv
    Hur fungerade halkan, som vanligt fast med automat antar jag?
    Hur gick uppkörningen till?
    Tips när man övningskör

Eller om någon vill dela med sig om något annat som rör automatkörkort.

Ni som bara vill påpeka hur dumt de är att ta för automat och alla fördelar med manuellt, ja tack jag vet allt detta redan och de är mitt val så ni behöver inte svara tack Glad
    Allt är precis som med bil med manuell, förutom att bilen har en automatlåda, dvs du behöver inte lära dig växla/frikoppla, och växla ner....

Dock tycker jag du borde ta riktigt körkort om du ändå ska lägga ner pengarna på ett körkort, kostnaden är likadan, och det är dumt och vara begränsad till enbart bilar med automatlåda....

• markvii

Det är jävligt smart att ta körkort på automatlåda - och sen kan man träna i lönndom
    när man har någon med sig - på lugna vägar - det blir billigare

Vilken teori skall man kunna för att få körkort på manuell växellåda om man redan
    har på automatlåda - helknäppt - fattar inte ett jävla smack

Men allt flera bilar har automatlåda idag

Hur klassas halvautomater/automatisk koppling

eller typ wilsonlåda - låda utan koppling där man växlar med joystick-
    väldigt lätt o smidigt men väldigt få bilar har haft sådan - däremot många
    bussar

• Dr Mupp
    zZzZz skrev 2014-03-07 20:09:44 följande:
    Ja, du får göra om uppkörningen och teoriprovet för manuell,
    därför är det bättre och ta ett riktigt körkort (för både och) iställe för att
    vara begränsad med bara automat..

Nej, har du enbart körkort för automatlåda, så får du INTE köra manuell, även
    om någon med "riktigt" körkort sitter brevid...

Ska du övningsköra för manuell så krävs övningskörningsskylt, körkortstillstånd och sen
    handledarkursen....

kraven är samma som om du inte har körkort...

Blir du tagen av polisen i en bil med manuell låda medans du enbart har automatkörkort, så anses det som du kör olovligt (bryter mot villkoren på ditt körkort) ungefär som att du måste ha glasögon på dig vid körning, om du har det som krav på körkortet...

FEL Jag frågade nämligen min handledare. Det enda man behöver göra är att köra upp med manuell bil. Ingen ny teori. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    markvii skrev 2014-03-07 20:17:51 följande:
    Det är jävligt smart att ta körkort på automatlåda - och sen kan man träna i lönndom
    när man har någon med sig - på lugna vägar - det blir billigare

Vilken teori skall man kunna för att få körkort på manuell växellåda om man redan
    har på automatlåda - helknäppt - fattar inte ett jävla smack

Men allt flera bilar har automatlåda idag

Hur klassas halvautomater/automatisk koppling

eller typ wilsonlåda - låda utan koppling där man växlar med joystick-
    väldigt lätt o smidigt men väldigt få bilar har haft sådan - däremot många
    bussar
    Den får du köra, det är kopplingspedalen som bestämmer. Med automatkort får man inte köra en bil med kopplingspedal. Halvautomater är helt ok med andra ord. 
  • markvii

Har man tillgång till automatlåde- o manuell bil bör man kunna ta körkort
    på halva lektionstalet - när man sen kört ett halvår - ett år börjar man köra
    o träna på manuell bil - ett bra sätt är att börja på en skolgård = privat mark
    eller på en bondgård eller företagsparkering

ja det är kopplingen som är problemet - det är min uppfattning också

• zZzZz
    Dr Mupp skrev 2014-03-07 20:23:54 följande:
    FEL Jag frågade nämligen min handledare. Det enda man behöver göra är att köra upp med manuell bil. Ingen ny teori. 
    Okej, då ger jag mig, men en ny uppkörning är i alla fall hälften av det hela...
    sen krävs det att man lär sig kopplingen, dragläge och allt sånt där... och ska man ändå
    lägga ner tiden, pengarna och det på att ta körlektioner på en trafikskola/köra massa privat, så kan man
    lika gärna bemästra kopplingen (enbart lära sig hitta dragläge och kompensera med gas tills man släppt kopplingen) det är inte så svårt, utan det är en teknik... lite som att kunna prata, tugga tuggummi och gå samtidigt =)

Alla gör som dom vill, vill man inte kunna vispa runt i en manuell låda, så behöver man inte, men det är skönt och kunna :)

Min impala har automatlåda, och hatar varje gång när jag ska köra min bruksbil som har manuell låda...

=)
  • Dr Mupp
    zZzZz skrev 2014-03-07 20:41:18 följande:
    Okej, då ger jag mig, men en ny uppkörning är i alla fall hälften av det hela...
    sen krävs det att man lär sig kopplingen, dragläge och allt sånt där... och ska man ändå
    lägga ner tiden, pengarna och det på att ta körlektioner på en trafikskola/köra massa privat, så kan man
    lika gärna bemästra kopplingen (enbart lära sig hitta dragläge och kompensera med gas tills man släppt kopplingen) det är inte så svårt, utan det är en teknik... lite som att kunna prata, tugga tuggummi och gå samtidigt =)

Alla gör som dom vill, vill man inte kunna vispa runt i en manuell låda, så behöver man inte, men det är skönt och kunna :)

Min impala har automatlåda, och hatar varje gång när jag ska köra min bruksbil som har manuell låda...

=)
    För mig så fanns ju varken tiden eller pengarna på att lära mig hantera kopplingen så automat fick de bli. Om jag sen ångrar mig så är det inte värre än att jag lånar nåns (eller för den delen köper en billig slit och släng) bil och åker ut i skogen och övar tills de sitter och sen kör upp. 

Funderar lite på om man kan ta det manuella kortet i samband med att man skaffar BE eller B utökat så man kan dra lite mer. Men det får jag kolla upp sen när det blir aktuellt. 
Svar på tråden Automatkörkort