Ilovemyself skrev 2014-06-17 21:19:46 följande:
Jag har automatkörkort. Tog 16 lektioner och körde mycket privat. Jag hade lite bråttom att få kortet och kände inget behov av att lära mig växla. Bästa jag någonsin gjort! Vill jag nån gång ta manuellt körkort är det endast en ny uppkörning som krävs.
Har också fått kommentaren "men tänk om du måste låna en bil, vad begränsad du blir då" Och visst, det blir jag ju, men då får jag väl åka buss.
Fördelen med automat är att det är himla enkelt. Sen har jag mött mycket oförståelse från omgivningen, men jag lärde mig snabbt att svara "på vilket sätt påverkar mitt körkort dig?" Jag HAR ett körkort, jag KAN köra bil, jag har bara ingen aning om hur man växlar

Jag startar och kör och behöver aldrig någonsin få "kärringstopp"

Tja när jag övningskörde så tyckte folk det var konstigt att jag körde bara bilen med automat.
Så svarade jag bara:
"Tja jag tänkte som så att jag skall ägna mig lära mig köra bil först, och alla regler och annat så att jag verkligen kan det ordentligt, sedan när jag verkligen kan detta, så kan jag lära mig hur man 'blandar om i bensintanken' strax innan uppkörningen. Ni vet en viktig sak i taget så det sitter ordentligt".