Inlägg från: Linnea1986 |Visa alla inlägg
  • Linnea1986

Dålig katt.

Har en katt här som har blivit dålig idag. Han har kräkts några ggr. varit på kattlådan 2 ggr o tycker mig se lite blod i avföringen. Vi får inte röra honom för han morrar då. Har försökt få honom o dricka lite men vill inget ha. Förslag på vad det kan vara?

• Svar på tråden Dålig katt.
  • Linnea1986

Jag har ringt men fick ingen bra hjälp mer än att försöka få i honom vätska o avvakta. Tycker de e skit jobbigt o vänta.

• Linnea1986
    gudsfurste skrev 2014-03-07 21:31:08 följande:
    när min katt var dålig i magen så tog jag bort all mat i 18 - 24 timmar så han fick tömma sig, sen kokade jag torsk och gav i små små portioner och gav även Pro-Kolin (oralpasta) som var bra för magen, han tröttnade på torsken och då gav jag dagsfärsk nötfärs. 

Han drack dock vatten och morrade inte eller så. Så du kanske inte kan göra samma, han kanske svalt något som gör att magen gör ont? :( 
    Veterinären tyckte vi skulle skippa mat ikväll och bara försöka få i honom vätska. Han är ute katt så han kan ju fått i sig något, jag vill bara att han ska bli frisk för de e inget roligt o se honom så här. Även hunden märker att det är något som inte stämmer.
  • Linnea1986
    gudsfurste skrev 2014-03-07 21:36:51 följande:
    ja det kan vara klokt. låt vatten stå framme på någon fönsterbräda eller så där han tycker om att vara så skall han nog få i sig, skulle han vägra att dricka kan ni ju köra via spruta i munnen (: 

avmaska?
    Var inte allt för länge sen vi avmaskade honom. Har använt spruta för o få honom dricka men han vill inte alls ta emot de :/
  • Linnea1986

Han kelar lite, men de e om vi inte lyfter upp honom, utan klappar lite när han ligger. men inte alls som han brukar. Han ligger o sover just nu o är lugn. Tittar till honom en gång i halv timmen för o se hur de e med honom. Kmr bli svårt o sova ordentligt i natt :/

• Linnea1986

Hade gärna åkt nu med katten, men har inget körkort och ingen som kan köra nu mitt i natten.

• Linnea1986

Han har fått i sig lite vatten, kmr avvakta någon timma till. Får han inte i sig mer så kmr ja ringa in o vi kmr då åka in med honom.

• Linnea1986

Han har fått behålla allt vatten han druckit. dock haft 2 diarréer nu under kvällen, men inte mkt, han ligger och sover just nu. Haft kontakt med veterinär o vi ska avvakta tills imorn, är han inte bättre utan svagare så skall vi åka in med honom. Blir inte mkt sömn denna natt heller känner jag.

• Linnea1986
    Miaakt skrev 2014-03-08 22:23:37 följande:

Det är ett tecken att katten är sjuk och har ont om den spinner oxå inte bara vid kelning. Många kan tro att katter mår bea när de kelar och spinner men om man misstänker att den är dålig så kan den spinna också. Blod i avföring, spya, diarré och tecken på att den har ont är mycket akuta. Förstår inte alls varför veterinären sagt att du ska avvakta. Är ingen veterinär men har studerat djurvård och en uttorkad katt som är så pass dålig och dessutom har ont måste genast tittas på. Man ska inte vänta tills den nästan är medvetslös. Vart bir du? Jag hade tagit taxi om ingen kan skjutsa dig. Det kostar men tyvärr måste man ibland. Hoppas den är försäkrad. Uppmanar alla att försäkra sina djur. Akta er för agria dock dem har många gånger strulat när många katter blivit sjuka.
    gudsfurste skrev 2014-03-08 22:46:58 följande:
    åh, agria alltså. 
    jag hade helt glömt att försäkra min bebis och det slog mig nu när han blev sjuk (han blev dock bra direkt, hade bara diarré) så nu skall jag ta tag i försäkringen och har kikat på agria. Men du rekommenderar inte agria? Vad rekommenderar du? 
     Jag har folksam som försäkring på honom.  Skaffade de efter att han blivit misshandlad en gång.
    Jag tror veterinären vill vi ska avvakta då han fått i sig vätska. Hade han inte fått i sig det så tror ja att dom hade sagt att vi skulle åka in på en gång.

• Linnea1986
    elsaaaa skrev 2014-03-09 09:39:09 följande:
    Jag är är veterinär och jag rekommenderar att åka in om du tycks se blod i avföringen..

Vad äter han? han kanske bara är dålig i magen men svårt att avgöra..

Åk in och kolla honom så det inte är allvarligt!
    Det är svårt o veta om de e blod i avföringen eller inte. De han får ur sig är som bronsfärg och slemigt. Han vill inget äta utan får enbart i sig lite vatten.
  • Linnea1986

Vi har fått en tid kl 15.30 idag, Då får vi se vad som e fel med honom. Dock vill han gå ut så han e tjurig på oss för att han inte får de.

• Linnea1986

Har kommit hem för en liten stund sen. Katten blev kvar inne då dom ville sätta dropp på honom. Dom tog även blodprover o ska ringa om dom proverna visar något. Ännu har dom inte ringt så hoppas verkligen inte proverna visar något :) Imorn mellan kl 10-12 så kmr dom ringa för o berätta hur de e med honom o när han får komma hem. Gud va ja saknar honom, va svårt o lämna in honom o åka därifrån. Än har tårarna inte kommit men antar dom kmr komma senare. Men vet att han får vård nu i alla fall :)

• Linnea1986
    Dom ringde nyss om Knasen. Han prover såg bra ut förutom njurvärdena, dom var lite högre än dom ska, men inget som va farligt nu. Han får dropp o dom har försökt ge honom olika sorters mat men inget han velat äta, men dock varit lite intresserad o nosat på de. Får veta mer imorn :)
  • Linnea1986

Nu är kissen hemma sen en vecka tillbaka. Han är mkt bättre. Han äter fortfarande antibiotika för sin mage men tusen ggr bättre :) Tur man har försäkring för utan den skulle vi ha fått betala 11030 kr.

• Linnea1986
    Miaakt skrev 2014-03-19 18:06:48 följande:
    Skönt att höra att han mår bra =) Vad fick han för infektion? Ja det lönar sig verkligen att ha försäkring, man vet aldrig när det kan hända något.
    Dom vet inte exakt men han behandlades för en rubbning i mag och tarmsystemet. Dom sa att de kan vara som clostridium lr magsjuka.
Svar på tråden Dålig katt.