Inlägg från: gudsfurste |Visa alla inlägg
  • gudsfurste

Dålig katt.

när min katt var dålig i magen så tog jag bort all mat i 18 - 24 timmar så han fick tömma sig, sen kokade jag torsk och gav i små små portioner och gav även Pro-Kolin (oralpasta) som var bra för magen, han tröttnade på torsken och då gav jag dagsfärsk nötfärs. 

Han drack dock vatten och morrade inte eller så. Så du kanske inte kan göra samma, han kanske svalt något som gör att magen gör ont? :( 

• gudsfurste
    elinaehn skrev 2014-03-07 21:32:25 följande:
    Fastman ska väl vara försiktig med att fasta en katt alls?
    har också hört det, men inte enligt veterinären eftersom han bara bajsade ut och kräktes, sa vet att det var bättre att låta han svälta ett tag så han fick tömma systemet.  (han ville ändå inte äta, hade mat framme under hela dagen och då matvägrade han, så de var inga problem att ta bort de över natten och vips hade han fastat i 24 timmar) 
  • gudsfurste
    Linnea1986 skrev 2014-03-07 21:35:19 följande:
    Veterinären tyckte vi skulle skippa mat ikväll och bara försöka få i honom vätska. Han är ute katt så han kan ju fått i sig något, jag vill bara att han ska bli frisk för de e inget roligt o se honom så här. Även hunden märker att det är något som inte stämmer.
    ja det kan vara klokt. låt vatten stå framme på någon fönsterbräda eller så där han tycker om att vara så skall han nog få i sig, skulle han vägra att dricka kan ni ju köra via spruta i munnen (: 

avmaska?
  • gudsfurste
    Linnea1986 skrev 2014-03-07 21:48:52 följande:
    Var inte allt för länge sen vi avmaskade honom. Har använt spruta för o få honom dricka men han vill inte alls ta emot de :/
    Ajdå. Men ni kanske bara skall låta han vila en stund så kommer nog han dricka av sig själv (: Det går säkert bra, han kan ju ha druckit när ni inte sett under dagen osv.
  • gudsfurste
    Seglaren1 skrev 2014-03-07 23:42:38 följande:
    Hade min katt varit på det viset hade jag åkt till veterinären med en gång! Vad skall man vänta på?
    man väntar nog tyvärr om veterinären säger det när man rådfrågar denne, man antar ju att den är expert och lyssnar på dennes utlåtande. Katt
  • gudsfurste
    Miaakt skrev 2014-03-08 22:23:37 följande:

Det är ett tecken att katten är sjuk och har ont om den spinner oxå inte bara vid kelning. Många kan tro att katter mår bea när de kelar och spinner men om man misstänker att den är dålig så kan den spinna också. Blod i avföring, spya, diarré och tecken på att den har ont är mycket akuta. Förstår inte alls varför veterinären sagt att du ska avvakta. Är ingen veterinär men har studerat djurvård och en uttorkad katt som är så pass dålig och dessutom har ont måste genast tittas på. Man ska inte vänta tills den nästan är medvetslös. Vart bir du? Jag hade tagit taxi om ingen kan skjutsa dig. Det kostar men tyvärr måste man ibland. Hoppas den är försäkrad. Uppmanar alla att försäkra sina djur. Akta er för agria dock dem har många gånger strulat när många katter blivit sjuka.
    åh, agria alltså. 
    jag hade helt glömt att försäkra min bebis och det slog mig nu när han blev sjuk (han blev dock bra direkt, hade bara diarré) så nu skall jag ta tag i försäkringen och har kikat på agria. Men du rekommenderar inte agria? Vad rekommenderar du? 
  • gudsfurste
    Miaakt skrev 2014-03-08 23:13:05 följande:

Absolut inte dem har många gånger lurat sina kunder. Var själv agria kund men slutade med det efter att många bekanta och vissa veterinärer som fått nog av deras besked. Många djur blir sjuka och även om veterinären konstaterar och att sjukdomen inte funnits där tidigare så nekar de betalning. Många djur gar avlivats i onödan pga att ägaren inte haft råd att betala allting själv. Kolla på rejta.se och slk på agria. Läs på om försäkringar och kolla med din hemförsäkring om de har någon. Folksam har vi och den har vi hemma också. If finns, sveland. Läs nogrant på viktigt är om de täcker för kattsjukdomen FORL. :)
    åh tack för hjälpen, jag var in och tittade på folksam, verkar ju super bra och ändå billig månadskostnad, när jag tittade på agria så var de ändå rätt dyrt där med självrisken och månadskostnaden, sen började de hets ringa mig och pracka på mig försäkring, tur att jag sa nej och att jag ville göra det i lugn och ro så jag inte blev på packad skiten. Har hemförsäkring via min bank och de har ingen djurförsäkring tyvärr, får gå in på rejta och titta :) Tusen tack!
  • gudsfurste
    Miaakt skrev 2014-03-09 00:19:13 följande:
    Gudfurste. Är glad om jag kunnat hjälpa :) självklart ringer de och telefon terrar de vill bara ha pengarna. Det viktigaste av allt är att läsa på ordentligt och du gjorde ett klokt val att neka. Man ska jämföra och läsa på ordentligt innan man tecknar, Det handlar ju om ett kärt liv och pengar som inte ska gå i onödan. Läs lite på denna sida dem visar olika försäkringar och vsd man ska tänka på vid teckning. Du kan i lugn och ro läsa igenom och kolla vad som passar er bäst... djurförsäkring.net/kattforsakring/jamfor-katt...

Tack igen, nu är min plutt försäkrad och klar. Skönt det känns ifall olyckan är framme : ) Tackar med en bild!

hoppas det blir bra med din misse Linnea1986, stannar i tråden och tittar in hur missen mår : ) håller tummar och tår!
Svar på tråden Dålig katt.