Inlägg från: EnGladPingvin |Visa alla inlägg
  • EnGladPingvin

Tiggare överallt

Jag känner mig splittrad i den här frågan. Har otroligt svårt att tro att någon frivilligt lämnar sina barn, reser till andra änden av Europa och sätter sig på gatorna för att tigga mitt i vintern om de har något val. En rumänsk ansvarig tjänsteman påstod att de gör det för att de gillar att resa, vilket är sådant skitsnack så man undrar vad som är fel i hans huvud som ens kan kläcka ur sig något sådant. Det handlar om desperata människor. Kommentarer som att de borde skaffa sig en utbildning och ett jobb är så verklighetsfrånvända att det är tragiskt. De flesta av de här personerna har inte gått en dag i skola i sitt liv. De har inte haft möjligheten att skaffa sig en utbildning och de får inte några jobb.

Såg Debatt för ett tag sedan där de intervjuade en av dessa kvinnor och hon berättade just om att det är tigga på gatorna här, prostituera sig eller rota i sopor för att få mat till sina barn som är hennes alternativ. Genom att tigga här kan hon skicka hem tillräckligt mycket för att hennes barn ska kunna gå i skola och få en utbildning som hon själv aldrig fått samt se till att de i alla fall har mat för dagen och ved att värma bostaden med. Är det någon som på allvar tror att hon skulle lämna dem och tigga på gatorna i ett land långt bort om hon hade något val?

Samtidigt är det inte en hållbar lösning att ha kåkstäder och tiggare på gatorna. Vi kan inte heller försörja Europas alla fattiga. EU måste sätta press på Rumänien och Bulgarien att ta hand om sin egen befolkning. Annars borde de inte längre få vara en del av EU. Det finns till och med bidrag att söka av EU för att förhindra fattigdom. Rumänien har valt att inte söka mer än 20-25% av de bidrag för detta som de har möjlighet till. De vill inte hjälpa romerna och det är oacceptabelt.

Svar på tråden Tiggare överallt