Inlägg från: Anonym (Undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrande)

Kolonistuga=fritidshus?

Kan inte sova och är allmänt uttråkad så jag googlade mig själv.
    Det vanliga som att jag är gift,adress och ålder kom upp,sen stod det att jag inte äger någon fastighet.
    Med fastighet menas bostadsrätt,villa eller fritidshus. Jag äger en kolonistuga sen ett par år och funderar på om det inte räknas som fritidshus? Värdet är lite över 100 000 om det skulle spela någon roll.
    Någon som vet vad som skiljer en kolonistuga från en stuga i skogen till exempel?
    Att jag inte äger marken vet jag men det är ändå stugan värdet ligger i.

• Svar på tråden Kolonistuga=fritidshus?
  • Anonym (Undrande)

Tack för svaren! Någon som kan dra lite djupare hur det kommer att det skiljer sig?
    Varför är en kolonistuga "civilrättsligt lös egendom" när ett fritidshus är en fastighet?

• Anonym (Undrande)

Ser att min gamla tråd fått lite liv :)
    Byggnadsvärdet är nog inte speciellt högt på kolonistugor över lag.
    Till exempel skulle jag kunna sälja min stuga för 150 000 men större delen av summan handlar om att det är ett eftertraktad område som är omöjligt att komma in i om man inte köper in sig. En stuga på området gick för 250 000 i somras.
    Visserligen nyligen renoverad och i fint skick men inte i sig värd den summan. 

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Wilbur) skrev 2015-09-16 06:36:00 följande:
    Hej. Vad tror du? Betalar folk skatt för pengarna man får vid försäljning? Jag har fått för mig att det oftast sker svart?
    Jag är 100 % säker på att ingen skatt betalades av den jag köpte min av från början och jag betvivlar att någon annan betalar skatt heller.
    Försäljningarna här brukar gå till så att man läser en annons på blocket,går på visning,bestämmer sig,möter ordföranden och skriver kontrakt på arrendet och en överlåtelse,sen förs pengarna över mellan köpare och säljare. 
    Inga summor fylls i på något papper av föreningen utan det får köparen/säljaren fylla i själva om dom vill.
Svar på tråden Kolonistuga=fritidshus?