Kolonistuga=fritidshus?
En byggnad är inte en fastighet, fastigheten är ett avstyckat markområde
En byggnad är inte en fastighet, fastigheten är ett avstyckat markområde
Många tror att stugan/fritidshuset är fastigheten, men så är det alltså inte.
Byggnaderna som står på en fastighet kan bidra till att höja (eller sänka) dess värde, men "fastigheten" är bara den avstyckade marken
Gemene man missförstår ofta skillnaden mellan tex fritidshuset och fastigheten, då uppstår situationer som ts upplever.
Du verkade inte heller riktigt på det klara med vad som är "byggnad" resp "fastighet" eftersom du trodde att det är skillnad på en kolonistuga och ett fritidshus i det avseendet (det är det inte, den som äger ett fritidshus men inte marken den står på är inte heller "fastighetsägare")
Här i Västerås där jag bor är det väldigt vanligt med arrende från kommunen på marken där huset står (husen har tomrätt). Och så vitt jag vet får man både lagfart och bolån då. Är det för att man också tar över ett avtal från säljaren? Eller varför skiljer det sig från en kolonistuga?
Tack för att du tar dig tid :) en fråga till bara.. Om jag köper en kolonistuga för låt säga 40 tusen, och renoverar så att jag själv tror att jag kan få ut 60 tusen, måste jag fastighetstaxera den då? Betala skatt för den plus vinstskatt om jag säljer?