Inlägg från: Anonym (skatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skatt)

Kolonistuga=fritidshus?

Har inte läst annat än trådstarten men kan säga så här. Alla hus med ett värde på över 50 000 ska deklareras och betalas fastighetsskatt för. Även kolonistugor.

• Anonym (skatt)
    Anonym (Wilbur) skrev 2015-09-15 10:22:45 följande:

[quote=75758721][quote-nick]Anonym (skatt) skrev 2015-09-15 10:08:44 följande:[/quote-nick]Har inte läst annat än trådstarten men kan säga så här. Alla hus med ett värde på över 50 000 ska deklareras och betalas fastighetsskatt för. Även kolonistugor.[/quote

Om man har gett mindre än 50 tusen kr och stugan idag, pga renoveringar, är värd det dubbla? Hur blir det då? Förresten tror jag inte att man betalar fastighetsskatt på kolonistugor. Däremot vill väl Skatteverket veta om man fått vinst vid försäljning och att man skattar för det. Men det är det nog ingen som gör. Inte om det är under hundratusen. Kolonistugor har ett väldigt varierande pris, beroende på var man bor

Precis som för övriga fastigheter så betalar man för fastighetens värde idag.

• Anonym (skatt)
    Anonym (Wilbur) skrev 2015-09-15 10:35:28 följande:

Jag betalar ingen skatt då kolonistuga inte räknas som fastighet. ( om det är för att marken är arrenderad lr ine låter jag vara osagt) men, det konstiga är att i min försäkring räknas den som fritidshus!! Det däremot är lite konstigt

Fel. Det är byggnadsvärdet som skatteverket utgår ifrån. www.skatteverket.se/download/18.5fc8c94513259a4ba1d800037904/1359707332478/29620.pdf
  • Anonym (skatt)

Så här står det: En byggnad på annans mark kan exempelvis vara ett hus på en arrendetomt eller en kolonistuga. En förutsättning för att byggnaden ska fastighetstaxeras och ges ett värdeår är att den får ett taxerat byggnadsvärde på minst 50 000 kr ( det gäller småhus, ägarlägenheter, hyreshus och industribyggnader ). Nyuppförda byggnader som innehåller bostäder är helt befriade från kommunal fastighetsavgift i fem år och får halv avgift de följande fem åren. Om byggnaden är ett uppfört småhus på ofri grund med ett byggnadsvärde under 50 000 kr, blir den inte fastighetstaxerad och får inget byggnadsvärde och inget värdeår.

Om byggnadsvärdet överstiger 50 000 så ska den fastighetstaxeras.

Svar på tråden Kolonistuga=fritidshus?