Inlägg från: Anonym (Wilbur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Wilbur)

Kolonistuga=fritidshus?

[quote=75758721][quote-nick]Anonym (skatt) skrev 2015-09-15 10:08:44 följande:[/quote-nick]Har inte läst annat än trådstarten men kan säga så här. Alla hus med ett värde på över 50 000 ska deklareras och betalas fastighetsskatt för. Även kolonistugor.[/quote

Om man har gett mindre än 50 tusen kr och stugan idag, pga renoveringar, är värd det dubbla? Hur blir det då? Förresten tror jag inte att man betalar fastighetsskatt på kolonistugor. Däremot vill väl Skatteverket veta om man fått vinst vid försäljning och att man skattar för det. Men det är det nog ingen som gör. Inte om det är under hundratusen. Kolonistugor har ett väldigt varierande pris, beroende på var man bor

• Anonym (Wilbur)

Jag betalar ingen skatt då kolonistuga inte räknas som fastighet. ( om det är för att marken är arrenderad lr ine låter jag vara osagt) men, det konstiga är att i min försäkring räknas den som fritidshus!! Det däremot är lite konstigt

• Anonym (Wilbur)
    Anonym (skatt) skrev 2015-09-15 11:38:10 följande:

Så här står det: En byggnad på annans mark kan exempelvis vara ett hus på en arrendetomt eller en kolonistuga. En förutsättning för att byggnaden ska fastighetstaxeras och ges ett värdeår är att den får ett taxerat byggnadsvärde på minst 50 000 kr ( det gäller småhus, ägarlägenheter, hyreshus och industribyggnader ). Nyuppförda byggnader som innehåller bostäder är helt befriade från kommunal fastighetsavgift i fem år och får halv avgift de följande fem åren. Om byggnaden är ett uppfört småhus på ofri grund med ett byggnadsvärde under 50 000 kr, blir den inte fastighetstaxerad och får inget byggnadsvärde och inget värdeår.

Om byggnadsvärdet överstiger 50 000 så ska den fastighetstaxeras.

Tack för att du tar dig tid :) en fråga till bara.. Om jag köper en kolonistuga för låt säga 40 tusen, och renoverar så att jag själv tror att jag kan få ut 60 tusen, måste jag fastighetstaxera den då? Betala skatt för den plus vinstskatt om jag säljer?
  • Anonym (Wilbur)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-09-16 01:05:50 följande:

Ser att min gamla tråd fått lite liv :)

Byggnadsvärdet är nog inte speciellt högt på kolonistugor över lag.

Till exempel skulle jag kunna sälja min stuga för 150 000 men större delen av summan handlar om att det är ett eftertraktad område som är omöjligt att komma in i om man inte köper in sig. En stuga på området gick för 250 000 i somras.

Visserligen nyligen renoverad och i fint skick men inte i sig värd den summan. 

Hej. Vad tror du? Betalar folk skatt för pengarna man får vid försäljning? Jag har fått för mig att det oftast sker svart?
  • Anonym (Wilbur)
    sextiotalist skrev 2015-09-16 06:40:13 följande:

Just vid fastighetsförsäljning är det ovanligt med svarta pengar. Det är för mycket intressenter med.

Men kolonistuga räknas ju inte som fastighet. Arrenderad tomt och sommarvatten. Oftast inte vinterisolerade på ett sätt som fritidshus är.
  • Anonym (Wilbur)
    sextiotalist skrev 2015-09-16 06:59:06 följande:

Kolonistuga är förmodligen en upplåtelseform. Många fritidshus är inte vinterisolerade, en del behöver varken ha indraget vatten eller el, så det är inte det som är avgörande..

Jag kan se paralleller mellan kolonistuga och en bostadsrätt. Du äger inte fastigheten men har köpt rätten att disponera stugan

Det är ju stor skillnad på var den ligger med. I en liten stad är det inte stora summor vi pratar om. På mitt område kan man köpa en stuga för mellan ca 30 och 60 tusen. I en större stad 10 mil härifrån handlar det om 100-300 tusen och i en ännu större stad... Ja, du vet. Om man då köper en stuga billigt. Renoverar, köper solceller, bygger däck, skaffar pol, sätter in spis, ja, allt möjligt, då stiger värdet men tyvärr inte hur mycket som helst. Det finns liksom ett tak. Om det hade varit villa hade man fått ut mer för renovering. Ska man då, behöva skatta för den lilla vinst man gör när man lagt ner så mycket pengar ? Tänker jag knasigt? Hjälp ?!?
  • Anonym (Wilbur)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-09-16 22:34:53 följande:

Jag är 100 % säker på att ingen skatt betalades av den jag köpte min av från början och jag betvivlar att någon annan betalar skatt heller.

Försäljningarna här brukar gå till så att man läser en annons på blocket,går på visning,bestämmer sig,möter ordföranden och skriver kontrakt på arrendet och en överlåtelse,sen förs pengarna över mellan köpare och säljare. 

Inga summor fylls i på något papper av föreningen utan det får köparen/säljaren fylla i själva om dom vill.

Jaa:) det är exakt som jag har fått för mig att det är. Jättebra beskrivet. Jag blev bara så osäker när jag läste de andra inläggen.
Svar på tråden Kolonistuga=fritidshus?