Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Kolonistuga=fritidshus?

Anonym (Wilbur) skrev 2015-09-16 06:36:00 följande:

Hej. Vad tror du? Betalar folk skatt för pengarna man får vid försäljning? Jag har fått för mig att det oftast sker svart?

Just vid fastighetsförsäljning är det ovanligt med svarta pengar. Det är för mycket intressenter med.
  • sextiotalist

En kolonistuga brukar väl ofta ha många restriktioner, t.ex att man inte får bo året runt etc.

Ett fritidshus, oavsett om det är friköpt tomt eller inte, är inte alls styrd på det sättet

• sextiotalist
    Anonym (Wilbur) skrev 2015-09-16 06:48:27 följande:

Men kolonistuga räknas ju inte som fastighet. Arrenderad tomt och sommarvatten. Oftast inte vinterisolerade på ett sätt som fritidshus är.

Kolonistuga är förmodligen en upplåtelseform. Många fritidshus är inte vinterisolerade, en del behöver varken ha indraget vatten eller el, så det är inte det som är avgörande..

Jag kan se paralleller mellan kolonistuga och en bostadsrätt. Du äger inte fastigheten men har köpt rätten att disponera stugan
  • sextiotalist
    Anonym (Wilbur) skrev 2015-09-16 07:12:16 följande:

Det är ju stor skillnad på var den ligger med. I en liten stad är det inte stora summor vi pratar om. På mitt område kan man köpa en stuga för mellan ca 30 och 60 tusen. I en större stad 10 mil härifrån handlar det om 100-300 tusen och i en ännu större stad... Ja, du vet. Om man då köper en stuga billigt. Renoverar, köper solceller, bygger däck, skaffar pol, sätter in spis, ja, allt möjligt, då stiger värdet men tyvärr inte hur mycket som helst. Det finns liksom ett tak. Om det hade varit villa hade man fått ut mer för renovering. Ska man då, behöva skatta för den lilla vinst man gör när man lagt ner så mycket pengar ? Tänker jag knasigt? Hjälp ?!?

Du får ju jämka vinsten mot de kostnader du har haft
  • sextiotalist
    Anonym (Undrande) skrev 2015-09-16 22:34:53 följande:
    Jag är 100 % säker på att ingen skatt betalades av den jag köpte min av från början och jag betvivlar att någon annan betalar skatt heller.
    Försäljningarna här brukar gå till så att man läser en annons på blocket,går på visning,bestämmer sig,möter ordföranden och skriver kontrakt på arrendet och en överlåtelse,sen förs pengarna över mellan köpare och säljare. 
    Inga summor fylls i på något papper av föreningen utan det får köparen/säljaren fylla i själva om dom vill.
    Och likväl så ska man betala skatt på försäljningen.
    https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/forsaljningavhuspaofrigrund.4.24321e0c1165ddd61208000860.html

Dvs man kan bli sköntaxerad om man inte uppger detta i deklarationen.
    Svarta pengar kan även förekomma inom all försäljning, även fastigheter.
Svar på tråden Kolonistuga=fritidshus?