Jag tycker att diskussionen om huruvida man är en person som trivs med bonuslivet eller inte är felaktig, det beror väl såklart på VILKEN bonusfamilj man tillhör, hur personkemin stämmer med just den bonusen. Precis som med vuxna så "klickar" man inte med alla barn, inget konstigt alls med det! Sen har man som vuxen ett ansvar att inte behandla barn illa men det är en annan sak. Jag arbetar på förskola och bland Mona kollegor och andra jag känner som arbetar med barn är det en självklarhet att man tycker mer om vissa och mindre om andra, precis som man gör med vuxna. Vi får såklart inte visa våra känslor och favorisera vissa barn men vi har all rätt i världen att känna som vi gör. På jobbet är detta full hanterbart, jag behandlar såklart även de barn jag tycker "mindre om" med respekt och kan även se till deras positiva egenskaper, men det betyder absolut inte att jag skulle vilja bo med dom och vara en del av deras familj. Jag har inte tillräckligt mycket känslor för dom för att vilja dela mitt hem med dom, kunna känns mig bekväm med dom i min privata sfär. Jag vill inte fira jul med dom eller försöka "uppfostra" deras felaktiga beteenden eller leva med att blunda för dom. Därför skulle jag inte vilja ha ett förhållande med en man som har barn som jag inte klickar med, det skulle vara fel mot både dom och mig. Däremot finns det många barn jag kommer oerhört bra överens med, som jag tycker fruktansvärt mycket om och som jag gärna skulle se tillhöra min familj.. Det jag försöker säga är alltså att det inte är så lätt att som att man "antingen eller" är skapt för bonuslivet, utan det beror på så mycket mer, och kanske bör man tänka på det om man har haft turen att hitta en man vars barn man trivs bra med. Man kanske inte ska döma andra och tro att det alla gånger går att "jobba på relationen" med barnet, eller vara oförstående för att andra inte kam slappna sv med sina bonusar i samma hem bara för att man själv kan det. Med det sagt finns det självklart de som inte trivs med någon annans barn, och jag anser att de som haft "oturen" att hamna med barn de inte trivs med har ansvaret att inte låta barnet känna av detta. Men som sagt, man kanske inte ska döma andra och tro att dras situation är densamma som ens egna bara för att båda har bonusar, det kan skilja enormt mycket.