• Anonym (Elak av alkohol)

Jag blir elak när jag dricker alkohol - har jag problem?

Hej.

Jag har börjat märka av ett dåligt mönster i mina alkoholvanor. Förr viftade jag bara undan det och brydde mig inte, men nu har nära och kära börjat må dåligt av det.
    Jag dricker alkohol kanske en gång i månaden, det blir oftast utgång med det. Jag har börjat märka att jag beter mig fruktansvärt illa när jag dricker, oftast mot min pojkvän som är den snällaste killen i världen. Det har även hänt mot min syster och min mamma någon enstaka gång. Jag blir otroligt svartsjuk på fyllan, av ingen anledning. Jag har även slagit min kille...

För nåt halvår sen var jag och min pojkvän på en fest ihop. Jag var lite full och pussade honom på kinden, sen gick jag in i ett annat rum. När jag kom tillbaka hade han läppstiftsavtrycket kvar från mig på kinden. Jag blev jätte arg och anklagade honom för otrohet. Han blev ju förstås både chockad och ledsen och förstod ingenting. Sen vägrade jag i princip prata med honom. Jag anklagade även en vän för att det va hon som hade kysst honom.

Såhär blir jag VARJE gång jag dricker. Aggressiv! Privat är jag en lugn, snäll person... förstår inte varför jag blir såhär?

Min pojkvän har börjat må otroligt dåligt av det här. Han är rädd för att festa med mig och vill helst inte göra det längre för han vet vad som kommer hända.
    Även om jag inte dricker speciellt ofta så har jag säkert bestämt mig 375635 ggr innan att jag ska sluta, eller dra ner på det. Sen hamnar man på en fest och folk undrar varför man inte dricker och att det är tråkigt, och så slutar det med att jag dricker ändå.

Har jag alkoholproblem?
    Vill inte ha det såhär längre... Nästa helg ska vi på fest, har lovat mig själv att jag ska vara nykter..

• Svar på tråden Jag blir elak när jag dricker alkohol - har jag problem?
  • Anonym (Fideli)

Alkoholproblem, nja, men definitivt problem med alkoholen. Det finns människor som du, som blir "en annan människa" när de dricker. Visst tycker jag att du har problem, tycker inte du det?

Nu när du är medveten om ditt beteende kanske du ska fundera på om det är värt att utsätta framförallt dig själv för det. Din omgivning har ju märkt detta för länge sedan.

• Anonym (finns andra)

Det låter inte som alkohol är din drog.

• slutatsnusa

jag upplever att det finns de som är "allergiska" mot alkohol
    de blir just väldigt elaka
    en jag känner kan dricka starköl, men inte starksprit för då slår det slint i huvet
    jag tycker att du har problem och borde låta bli att dricka alkohol eller om du som min bekant kan pröva dig fram för att se vad och hur mycket du tål
    dvs om du tror att din omgivning står ut och finns kvar när du testat färdigt...

• Anonym (sluta)

Hade jag varit du så hade jag tagit tag i problemet. Folk som inte kan hantera sig själva när dom dricker ska helt enkelt inte dricka. Du får börja ta hand om dina nära. Min kille kan bli som du på fyllan så jag sa att antingen så slutar han dricka helt eller så börjar han dricka i måttliga mängder annars pallar jag inte vara med honom. Jag känner alltid oro dom kvällar vi går ut för vad som ska hända, jag kan inte slappna av, får ont i magen och är nervös konstant. 

Ta hand om din pojkvän. Det är inte kul det han får gå igenom kan jag säga. Jag skulle vilja säga att om du har hjärta och älskar honom och dina nära tillräckligt mycket så ger du upp alkoholen för dom. För lita inte på att dom alltid kommer finnas där för dig. Sådana problem kan till slut leda till att du blir ensam... 

Anonym (Fideli) skrev 2014-03-08 12:01:15 följande:
    Alkoholproblem, nja, men definitivt problem med alkoholen. Det finns människor som du, som blir "en annan människa" när de dricker. Visst tycker jag att du har problem, tycker inte du det? Nu när du är medveten om ditt beteende kanske du ska fundera på om det är värt att utsätta framförallt dig själv för det. Din omgivning har ju märkt detta för länge sedan.

Jo självklart tycker jag att jag har problem eftersom jag "söker hjälp" här för det, men jag har en tendens att reagera starkare än andra över saker så ville se ifall andra tyckte som jag. Och det är skönt att se att alla som svarat tycker det, för eftersom jag är medveten om vad jag gör så kan jag verkligen försöka skärpa mig. Vill inte vara den personen längre, jag är som natt och dag.
  • Fjärilslarv

men sluta drick alkohol då.

slutatsnusa skrev 2014-03-08 12:44:29 följande:
    jag upplever att det finns de som är "allergiska" mot alkohol de blir just väldigt elaka en jag känner kan dricka starköl, men inte starksprit för då slår det slint i huvet jag tycker att du har problem och borde låta bli att dricka alkohol eller om du som min bekant kan pröva dig fram för att se vad och hur mycket du tål dvs om du tror att din omgivning står ut och finns kvar när du testat färdigt...

Precis, har också hört talas om det. Att vissa tål man inte medan man tål andra bättre, men helt ärligt är det inte VAD jag dricker som utlöser det, utan det är tyvärr mängden. Och jag har svårt att dricka två - tre cider och känna att "nu är det stopp" utan det blir att jag dricker mycket mer och blir jätte full - och arg i 80 % av fallen.
    Anonym (sluta) skrev 2014-03-08 15:12:13 följande:
    Hade jag varit du så hade jag tagit tag i problemet. Folk som inte kan hantera sig själva när dom dricker ska helt enkelt inte dricka. Du får börja ta hand om dina nära. Min kille kan bli som du på fyllan så jag sa att antingen så slutar han dricka helt eller så börjar han dricka i måttliga mängder annars pallar jag inte vara med honom. Jag känner alltid oro dom kvällar vi går ut för vad som ska hända, jag kan inte slappna av, får ont i magen och är nervös konstant.  Ta hand om din pojkvän. Det är inte kul det han får gå igenom kan jag säga. Jag skulle vilja säga att om du har hjärta och älskar honom och dina nära tillräckligt mycket så ger du upp alkoholen för dom. För lita inte på att dom alltid kommer finnas där för dig. Sådana problem kan till slut leda till att du blir ensam... 

Usch, lider med dig som har en kille som kan bli så. Får han dåligt samvete dagen efter? Det får alltid jag... Nae jag känner att ska det här sluta, då måste jag sluta helt och hållet. Men det är så svårt... Varje gång jag lovat att jag ska av nykter på en fest slutar det alltid med att jag dricker mig full. Suck :( upp till bevis nästa helg...
    Fjärilslarv skrev 2014-03-08 15:50:46 följande:
    men sluta drick alkohol då.

Ja, det är ju det jag vill. Men om du läser lite mer noggrant så ser du att jag skrivit att jag försökt, men det slutar alltid med tvärtom.
  • JanaN

Sök hjälp på din vårdcentral. Du kan få prata med en kurator eller psykolog och få hjälp att hitta bättre sätt att hantera denna situation på. Det är ju väldigt trist om du ska förstöra e´din relation pga detta.

Svar på tråden Jag blir elak när jag dricker alkohol - har jag problem?