• Anonym (Elak av alkohol)

Jag blir elak när jag dricker alkohol - har jag problem?

Hej.

Jag har börjat märka av ett dåligt mönster i mina alkoholvanor. Förr viftade jag bara undan det och brydde mig inte, men nu har nära och kära börjat må dåligt av det.
    Jag dricker alkohol kanske en gång i månaden, det blir oftast utgång med det. Jag har börjat märka att jag beter mig fruktansvärt illa när jag dricker, oftast mot min pojkvän som är den snällaste killen i världen. Det har även hänt mot min syster och min mamma någon enstaka gång. Jag blir otroligt svartsjuk på fyllan, av ingen anledning. Jag har även slagit min kille...

För nåt halvår sen var jag och min pojkvän på en fest ihop. Jag var lite full och pussade honom på kinden, sen gick jag in i ett annat rum. När jag kom tillbaka hade han läppstiftsavtrycket kvar från mig på kinden. Jag blev jätte arg och anklagade honom för otrohet. Han blev ju förstås både chockad och ledsen och förstod ingenting. Sen vägrade jag i princip prata med honom. Jag anklagade även en vän för att det va hon som hade kysst honom.

Såhär blir jag VARJE gång jag dricker. Aggressiv! Privat är jag en lugn, snäll person... förstår inte varför jag blir såhär?

Min pojkvän har börjat må otroligt dåligt av det här. Han är rädd för att festa med mig och vill helst inte göra det längre för han vet vad som kommer hända.
    Även om jag inte dricker speciellt ofta så har jag säkert bestämt mig 375635 ggr innan att jag ska sluta, eller dra ner på det. Sen hamnar man på en fest och folk undrar varför man inte dricker och att det är tråkigt, och så slutar det med att jag dricker ändå.

Har jag alkoholproblem?
    Vill inte ha det såhär längre... Nästa helg ska vi på fest, har lovat mig själv att jag ska vara nykter..

• Svar på tråden Jag blir elak när jag dricker alkohol - har jag problem?
    Anonym (sluta) skrev 2014-03-08 16:05:48 följande:
    Ja men alla är inte perfekta, det är bara dumdristigt o tro att det finns folk utan brister. Det här är en av hans större. Men jag älskar honom och accepterar honom för att han är så, men ställer krav med tanke på att han valt att acceptera att jag reagerar som jag gör på det. Han får gärna fortsätta dricka på det sättet om han vill, men då tänker inte jag leva mitt liv med honom. 

Ja han får dåligt samvete dagen efter. Det är inte ovanligt att han inte minns det som hänt. Har till och med sett han gråta när jag berättat vad han gjort.. då ser man att det är ett problem som han har, men samtidigt inte kan kontrollera över. 

Vet du vad? Gå inte på fest isf. En person som har problem på det sätt du har ska inte utsätta sig för miljöer och situationer där svagheten kan ta över. Undvik platser som hemmafester, krogar, resturanger med alkohol servering etc. och tackla inte dessa platser och situationer förns du känner dig stark nog och är säker på dig själv på att du kommer neka alkoholen. Sätt dig inte medvetet i situationer där du kan falla dit. Det borde göra saker lättare för dig att komma till det mål du önskar!

Tycker du verkar mycket vettig måste jag säga. Han ska va glad att han har dig :)

Oj.. det känner jag igen. Jag minns inte hälften, och när min kille berättar dan efter mår jag jätte dåligt och minns inte. Börjar med gråta..

Vet du, jag tänkte det med! Men det är två av mina bästa vänner som fyller 25.. = 50-årsfest, vill verkligen dit och fira dom. Hade det bara varit en vanlig fest hade jag avstått till hundra procent. Så jag har faktiskt bestämt mig för att gå, hur dumt det än låter i era öron :( Men jag är också bestämd till tusen att jag INTE ska dricka en droppe. 

Fjärilslarv skrev 2014-03-08 16:12:34 följande:
    det låter mycket att dricka en gång i månaden för mig i alla fall.
    frappa skrev 2014-03-08 16:25:19 följande:

Nä, lägg ner, nu är du bara löjlig.

Tycker också det är löjligt att du tycker det Fjärilslarv. 

Det är inte alls mycket att dricka en gång i månaden. På det sättet låter det ju inte så farligt, MEN, det är ju HUR MYCKET jag dricker som är problemet och hur jag blir, inte hur ofta. 

TigerLilySwe skrev 2014-03-08 16:49:31 följande:
    Kör alkoholfritt, det är lika bra. Du sabbar din relation.
    Ska absolut göra det. Alkoholen är inte alls viktig om jag jämför med min relation...
  • Fjärilslarv
    Anonym (Elak av alkohol) skrev 2014-03-08 16:41:05 följande:

Tycker också det är löjligt att du tycker det Fjärilslarv. 

Det är inte alls mycket att dricka en gång i månaden. På det sättet låter det ju inte så farligt, MEN, det är ju HUR MYCKET jag dricker som är problemet och hur jag blir, inte hur ofta. 

ja du får tycka att jag är löjlig varsågod.
    men nu lever vi i en demokrati där man faktiskt har rätt att tycka vad man vill.
  • Anonym (sluta)
    Anonym (Elak av alkohol) skrev 2014-03-08 16:39:42 följande:

Tycker du verkar mycket vettig måste jag säga. Han ska va glad att han har dig :)

Oj.. det känner jag igen. Jag minns inte hälften, och när min kille berättar dan efter mår jag jätte dåligt och minns inte. Börjar med gråta..

Vet du, jag tänkte det med! Men det är två av mina bästa vänner som fyller 25.. = 50-årsfest, vill verkligen dit och fira dom. Hade det bara varit en vanlig fest hade jag avstått till hundra procent. Så jag har faktiskt bestämt mig för att gå, hur dumt det än låter i era öron :( Men jag är också bestämd till tusen att jag INTE ska dricka en droppe. 

Tack så mycket! :D Han verkar vara glad han också med tanke på att han lovat mig att skärpa till sig, han vet ju följderna annars :P Det är ju inget jag gör för att kontrollera honom eller för att vara "bossig" liksom. Han fick ett val helt enkelt och det var antingen alkohol eller mig. 

Jag kan tänka mig att det känns jobbigt att inte ha kontroll över sin egna kropp. Jag själv är en människa som kräver kontroll i mitt liv. Det har jag gjort sen jag var liten! Det är därför jag mår så dåligt när min kille dricker, eftersom att jag inte har kontroll över situationen och "vad som helst" kan hända. Han har andra problem bakom sig också och alkoholen drar till sig alla problem vi kan tänka oss... När jag tappar kontrollen på det sättet, eftersom att han blir ignorant och jag får ingen kontakt med honom när han dricker på det sättet, så får jag panik. Det gör de svårt för mig att hantera honom och saker och ting runt omkring oss. Blir du också svår att få kontakt med? Till exempel att du inte lyssnar på tilltal, eller att du lovar saker men som du inte håller under fyllan osv? 

Jag förstår att det blir känsligt när det är nära vänner som fyller år. Men vet du vad, jag måste säga ifrån där också faktiskt. Om du inte känner dig stark nog att gå på fest utan att vara rädd för att trilla ner i alkoholen, då ska du inte behöva gå. Du kan självklart fira dom på annat sätt, ni kan ses på fika etx. Men om dom skulle bli sura på dig för att du undviker ett allvarligt problem du har, då är dom inga vänner att behålla. 

Jag själv hatar klubbar. Men dom flesta av mina vänner, i princip alla, är sådana som mer än gärna går på klubb, dansar, dricker etc. Speciellt när dom ska fira sina födelsedagar. Jag har gjort så att jag har varit med på middagen och så innan dom drar iväg, men sen när dom åker in till stan och ska festa så skills jag åt från dom. Jag känner att jag inte vill utsätta mig själv för en psykisk påfrestning och ställa upp på något som jag absolut inte vill göra. Skulle dom bli sura över det, då är dom fan inte värda min vänskap. Man får acceptera folks svagheter och kan man inte stötta och uppmuntra dom till förbättring, då är dom inget av värde. 
    Vet dina vänner om ditt problem på det sätt som din pojkvän gör? 
  • orolig2121

Du skriver att du är svartsjuk när du är nykter också. Är du säker på att din nyktra svartsjuka inte påverkar dig mer än du tror den också?

Låter som du har problem med svartsjuka överlag och när du dricker släpper som vanligt kontrollfunktionerna och omdömet.

orolig2121 skrev 2014-03-08 17:07:17 följande:
    Du skriver att du är svartsjuk när du är nykter också. Är du säker på att din nyktra svartsjuka inte påverkar dig mer än du tror den också? Låter som du har problem med svartsjuka överlag och när du dricker släpper som vanligt kontrollfunktionerna och omdömet.

Som jag skrev tidigare - nej jag har inte problem med svartsjuka till vardags. Och om jag mot förmodan skulle bli det så blir jag inte ens arg utan vi skulle prata lugnt och sansat om det.
    Anonym (Elak av alkohol) skrev 2014-03-08 17:16:21 följande:
    Som jag skrev tidigare - nej jag har inte problem med svartsjuka till vardags. Och om jag mot förmodan skulle bli det så blir jag inte ens arg utan vi skulle prata lugnt och sansat om det.

Det är inget problem i vardagen i alla fall, och det instämmer även min kille med om.
  • orolig2121
    Anonym (Elak av alkohol) skrev 2014-03-08 17:18:03 följande:

Det är inget problem i vardagen i alla fall, och det instämmer även min kille med om.
    Beror det på att han har anpassat sig till din svartsjuka och slutat göra allt som kan väcka din svartsjuka?

Eller beror det på att din svartsjuka inte påverkar hans liv?
Svar på tråden Jag blir elak när jag dricker alkohol - har jag problem?