• Glammig

HJÄLP vill söka Journalistik skillnad mellan Universitet o Folkhögskola? Bra eller dåligt? HJÄLP MIG!

Hej!

Jag är en tjej i 20-års åldern som nu tänkt söka in till skolorna som startat till hösten.
    Mitt problem är att jag inte insåg allvaret med att göra läxorna och få bra betyg. när jag gick i gymnasiet... Jag trodde att allt sånt skulle lösa sig och att jag ändå inte hade en plan för vidareutbildning så jag var nog helt enkelt inte mogen

Eftersom jag då inte hat toppenbetyg utan ligger på en snitt på ca 10 så har jag ju svårt att komma in på de konkuranskraftiga utbildningarna.
    Jag vet inte riktigt vad jag vill läsa, men det jag har tänkt på hela tiden under flera år är journalistik då jag har ett stort intresse av att få jobba inom tv som programledare eller nyhetsankare samt att jag alltid fått höra att jag är bra på att skriva och formulera mig och har alltid skrivit bra saker i skolan, och oftast jobbar som jag bäst under stark tidspress.

Jag kanske verkar lite flummig nu när jag skriver detta inlägget, vad det egentligen är jag behöver hjälp med och nu når jag sitter och skriver så har jag ju massa funderingar!

Det jag undrar är ifall det är någon som har ett tips på var eller vad man kan söka om man som jag vill bli journalist/programledare (antar alla inom tv-branschen är utb. journalister nuförtiden åtminstone) men som inte har 2,0 i slutbetyg, utan ca hälften som jag har, samt ett Högskoleprov på 0,5 och pga förhinder inte kan göra provet denna våren 2014.

Samt undrar jag vad den stora skillnaden mellan Universitet och Folkhögskola är?
    Jag har såklart en aning, men läste precis att skillnaden är att på Folkhögskola får man inga högskolepoäng och då känns det inte lika seriöst.
    Sedan heter programmen olika, på Universitet heter det Journalistprogrammet/utbildning och på Folkhögskolan heter det "Journalistlinjen".
    Har alltid haft fördomar mot Folkhögskolorm trots att jag inte är så påläst kring ämnet, men det är väl att det anses "slappt" och att man inte får samma typ av utbildning och att det oftast ligger ute i bushen och att alla är esterer eller emos...... Ni hör själva .......

Jag tror bara att jag vill ha en bra och gedigen utbildning som står för hög utbildningspolitik, en god utbildning och helst på ett Univeritet. Kanske för att det låter bättre, men också för att man läser HP ex 180 (3 år) och att det känns bättre att ha läst på Uni när man väl är klar och ska leta jobb.

Hade jag haft betyg hade jag sökt in till Journalistutbildningarna vid Linnéuniversitetet i Kalmar, Mittuniversitetet i Sundsvall, Umeå, Göteborg och Stockholm. (de 2 sistnämda =svårast.)

Att få jobba som progamledare är verkligen min dröm. Jag improviserar ofta och pratar med mig själv när jag står framför spegeln och sminkar mig, jag leker reporter och övar på olika tonlägen och övergångar mm och anser såklart själv att jag hade varit grym i yrket!

Just nu känner jag mig stressad, jag måste söka in till någon skola innan sista ansökningsdag den 14 april 2014 och jag känner inte att jag har funnit mitt "kall i livet". Så bör jag söka in till ngt sk. journalistprogram och se vad jag kommer in på, och blir det Folkhögskola så får jag testa det, eller ska jag fundera och känna vidare vad jag vill utbilda mig till och lägga ytterligare ett år på att läsa upp betyg som ändå går åt helvete?!

Fan vad mycket lättare det varit om man förstått i gymnasiet hur viktigt det var att få BRA betyg för att komma någonstansi  framtiden. Mim mamma tjatade på mig hela tiden, men ärligt talat så fattade jag faktiskt inte. Jag förstod inget om meritpoäng, slutpoäng eller vad eller hur många poäng som krävdes för att komma in på högskola.... Herregud.

Ber om ursäkt för mitt mycket spretiga inlägg och jag hoppas att jag kan få hjälp och tips och vägledning!!

Tack! Solig

utbildning, journalist, progamledare, nyhetsankare, Universitet, poäng, ansökning, antagning,
  • Svar på tråden HJÄLP vill söka Journalistik skillnad mellan Universitet o Folkhögskola? Bra eller dåligt? HJÄLP MIG!
  • Millan83

Från ett universitet får du en examen. Från fhsk får du ett papper med namn på kurser. Inte speciellt "värdefullt" på pappret och ger dig ingen examen. Kan du inte läsa upp betygen det som fattas?

• Glammig

Hej!!

Ok, tack! Det är ju en examen jag vill ha!

Jag har betyg i alla kärnämnena och har läst kurs a,b och c i både svenska och engelska (men endast MatteA då jag sedan studenten -10 försökt läsa upp Matte B men fått avbryta pga jobb eller allt jag inte klarat det mm) men har IG i andra ämnen som Företagsekonomi B, export och import, marknadsföring och något till som jag innte minns, därav att jag har så lågt snitt.
    Ligger väl på mestadels Godkända, några VG samt ca 3 eller 4 MVG, samt mina 7 IG, som var mitt slutbetyg. Har läst upp något enstaka ämne som Geograf A samt lagt till engelska C samt en kurs på ett halvår och allt dessa har ju bidragit till att jag har poäng som krävs för att ha "grundläggande behörighet 2500 p".

Hmm... Det verkar ju hopplöst att tro man ska komma in på Uni med mina poäng och det känns som jag inte vill nöja mig med att gå på Folkhögskola.
    Vad bra att du informerade mig om att man endast får ett pappersintyg m de kurser man genomgått och läst och alltså inget riktigt examensbevis....

Finns det chans att söka utomland till en riktig universitetsutbildning eftersom jag med störst sannolikhet inte kommer inte här om det inte skulle vara för att ingen mer än jag skulle söka till Uni-journalist?  
    Men då är väl allt på engelska..?

studier, studera utomlands, journalist, journalistik, skola, universitet, plugga, läsa, examen, högskola, folkhögskola, karriär
  • Glammig

Klart jag hade kunnat vänta ytterligare 1 år eller vad som krävs för att läsa upp betygen för att "ha det gjort" och slipp ha det över mig, men samtidigt får jag ångest för att åren går och att jag så många ggr försökt läsa upp betygen innan men det verkar helt enkelt inte gå så bra med mig och Matte B. Jag har inte prioriterat att läsa upp ämnena ovan som jag hade IG i, förutom då geografin som jag klarade....

Jag vill inte lägga mer än 4 år efter att jag tog studenten på att läsa upp betyg. Ångesten grundas på att jag under dessa 4 år hade kunnat läsa om allt jag haft IG i från gymnasiet och faktiskt kunnat lyckas få högsta betyg i allt. Istället har jag varit ung och dum och istället hoppat på en kurs för att sedan tycka det e jobbigt att gå upp på morgonen eller svårt att genomföra projekten vilket därmed bidragit till att jag aldrig lyckats slutföra det.
    Sedan har jag haft små anställningar men aldrig lyckats få en heltidstjänst utan har fått ta de jobb som erbjudits, dvs några timmar här och där och som oxo lett till att jag istället för att prioritera att gå ett halvår- år på Komvux så har jag istället jobbat på ställen som inte gett mig ngt mer än några fjuttiga timmar här och var.

Åh jag blir så trött på mig själv.

Om jag skulle skjuta upp studierna 1 år för att fokusera och läsa upp betygen för att kunna höja mitt meritvärde så känner jag min ändå för gammal om jag ska vänta så länge till med att komma igång med livet. Fast å andra sidan så studerar mina vänner inte än, och några är väl 1 år äldre än mig och de andra födda samma år som mig..

Man känner bara så stor press från föräldrar, samhället mm... Jag vill oxo komma någonstans och börja mitt liv snart!

Tilläggas bör att jag inte har gjort så mkt under dessa år sedan jag tog studenten, som ovan nämt så har jag ju haft mina småanställningar, men det har liksom inte varit något. Sommarjobb, vikariat mm... Jobbar på både klädkedjor, kontor, advokatbyråer, receptionist, en säsong utomlands nu i somras, men som jag lämnade för att komma hem nu i höst och ta hand om viktiga saker så som detta jag nu skriver om, skola och ansökan mm samt körkort, mm så jag har ju mkt blandad erfarenhet.

Mitt mål var att söka in till denna hösten men jag kanske ska fundera en gång till på att kanske åka tillbaka och jobba i sommar utomlands sedan komma hem och läsa på Komvux till terminsstart hösten -14 och sedan om jag är klar till våren söka in då, eller om jag behöver gå på Komvux 1 år (vilket jag absolut inte hoppas eller vill) och att jag då har chansen att göra Högskoleprovet till hösten!

Och för en gångs skull FOKUSERA!!! och LYCKAS sköta det och genomföra det!!!! Och sedan slippa ångesten över att inte komma ngnstans i livet!
    Jag tror ändå att jag hade tyckt att det var kass att gå på Folkhögskola....... och aldrig gillat det pga det hade kännt så slappt och hemmagjort mm!

Jag har börjat gå hos psykolog för att kolla om jag har ADHD och Borderline..... Jag har så svårt att koncentrera mig!

Tack!

• Pirum

Högskoleprovet då? Det går ju att förbereda sig ganska mycket med att öva på gamla prov osv. 

• Glammig

Missade sista anmälningsdagen för april... :(
    Men fick 0,5 sist pga jag inte kan matten och gissade på den delen, så visst hade jag kanske kunnat höja mig till kanske 0,7 då.....

Får kanske göra det till hösten då, om jg skjuter upp studierna till nästa år... Men det vill jag ju inte...

• Fjärilslarv

Min mor är journalist och för att få en fast tjänst på en tidning så bör du ha gått på journalisthögskolan i t ex Stockholm.
    sen ska man veta att det examineras ungefär ca 2000 journalister varje år och det finns ca 200  nya jobb varje år....

• Glammig

Ok, jag förstår...
    Men där kommer jag ju inte in.

Vet du något ifall man vill bli programledare? Typ Hellenius och Settman.....? På den tiden när dom började så var det lättare att bara komma in typ, om man hade en idé eller så... Så var det ju för Settman iaf......

Tål att ta en funderare på vilka alternativ till utbildning man har för att komma dit jag vill.

Tack!

• BCH52

Peter Settman kom in i branschen genom sitt eget produktionsbolag som han startade i tjugoårsåldern och David Hellenius är utbildad skådespelare. Det kan kanske vara en väg att gå. Starta eget, marknadsför dina programideer, eller sök in till en teaterutbildning och skapa dig en plattform den vägen. Lycka till!

Svar på tråden HJÄLP vill söka Journalistik skillnad mellan Universitet o Folkhögskola? Bra eller dåligt? HJÄLP MIG!