HJÄLP vill söka Journalistik skillnad mellan Universitet o Folkhögskola? Bra eller dåligt? HJÄLP MIG!
Hej!
Jag är en tjej i 20-års åldern som nu tänkt söka in till skolorna som startat till hösten.
Mitt problem är att jag inte insåg allvaret med att göra läxorna och få bra betyg. när jag gick i gymnasiet... Jag trodde att allt sånt skulle lösa sig och att jag ändå inte hade en plan för vidareutbildning så jag var nog helt enkelt inte mogen
Eftersom jag då inte hat toppenbetyg utan ligger på en snitt på ca 10 så har jag ju svårt att komma in på de konkuranskraftiga utbildningarna.
Jag vet inte riktigt vad jag vill läsa, men det jag har tänkt på hela tiden under flera år är journalistik då jag har ett stort intresse av att få jobba inom tv som programledare eller nyhetsankare samt att jag alltid fått höra att jag är bra på att skriva och formulera mig och har alltid skrivit bra saker i skolan, och oftast jobbar som jag bäst under stark tidspress.
Jag kanske verkar lite flummig nu när jag skriver detta inlägget, vad det egentligen är jag behöver hjälp med och nu når jag sitter och skriver så har jag ju massa funderingar!
Det jag undrar är ifall det är någon som har ett tips på var eller vad man kan söka om man som jag vill bli journalist/programledare (antar alla inom tv-branschen är utb. journalister nuförtiden åtminstone) men som inte har 2,0 i slutbetyg, utan ca hälften som jag har, samt ett Högskoleprov på 0,5 och pga förhinder inte kan göra provet denna våren 2014.
Samt undrar jag vad den stora skillnaden mellan Universitet och Folkhögskola är?
Jag har såklart en aning, men läste precis att skillnaden är att på Folkhögskola får man inga högskolepoäng och då känns det inte lika seriöst.
Sedan heter programmen olika, på Universitet heter det Journalistprogrammet/utbildning och på Folkhögskolan heter det "Journalistlinjen".
Har alltid haft fördomar mot Folkhögskolorm trots att jag inte är så påläst kring ämnet, men det är väl att det anses "slappt" och att man inte får samma typ av utbildning och att det oftast ligger ute i bushen och att alla är esterer eller emos...... Ni hör själva .......
Jag tror bara att jag vill ha en bra och gedigen utbildning som står för hög utbildningspolitik, en god utbildning och helst på ett Univeritet. Kanske för att det låter bättre, men också för att man läser HP ex 180 (3 år) och att det känns bättre att ha läst på Uni när man väl är klar och ska leta jobb.
Hade jag haft betyg hade jag sökt in till Journalistutbildningarna vid Linnéuniversitetet i Kalmar, Mittuniversitetet i Sundsvall, Umeå, Göteborg och Stockholm. (de 2 sistnämda =svårast.)
Att få jobba som progamledare är verkligen min dröm. Jag improviserar ofta och pratar med mig själv när jag står framför spegeln och sminkar mig, jag leker reporter och övar på olika tonlägen och övergångar mm och anser såklart själv att jag hade varit grym i yrket!
Just nu känner jag mig stressad, jag måste söka in till någon skola innan sista ansökningsdag den 14 april 2014 och jag känner inte att jag har funnit mitt "kall i livet". Så bör jag söka in till ngt sk. journalistprogram och se vad jag kommer in på, och blir det Folkhögskola så får jag testa det, eller ska jag fundera och känna vidare vad jag vill utbilda mig till och lägga ytterligare ett år på att läsa upp betyg som ändå går åt helvete?!
Fan vad mycket lättare det varit om man förstått i gymnasiet hur viktigt det var att få BRA betyg för att komma någonstansi framtiden. Mim mamma tjatade på mig hela tiden, men ärligt talat så fattade jag faktiskt inte. Jag förstod inget om meritpoäng, slutpoäng eller vad eller hur många poäng som krävdes för att komma in på högskola.... Herregud.
Ber om ursäkt för mitt mycket spretiga inlägg och jag hoppas att jag kan få hjälp och tips och vägledning!!
Tack!