• Anonym (L)

Ni som använder KOKOSOLJA. Kan den ersätta babyolja?

Hej! Jag har börjat fundera på det här med kokosolja. Den ska ju öka förbränningen med mera.

Jag har googlat lite och märkt att den många gånger kan användas till hudvård etc.
    Tror ni att jag kan byta ut min babyolja mot kokosolja? Jag använder babyolja till:
    Tvätta bort vattenfast smink.
    Istället för rakgel.
    Istället för hudlotion.
    Som glidmedel... Just den här punkten låter lite läskig...

Ni som är erfarna användare, vad tycker ni? Hur funkar det? Några tips?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ni som använder KOKOSOLJA. Kan den ersätta babyolja?
  • chokladgroda

Glömde säga.. När jag använder den som hudlotion blandar jag ut den med kallpressad linfröolja. Ett hett tips :) detta pga att kokosoljan är så mättad och fet att den riskerar att täppa igen porerna. Linfröoljan å andra sidan är den "tunnaste" oljan så dessa kompletterar varandra jättebra. Prova det! (Och förvara alltid linfröoljan i kyl så den inte härsknar!! Jag förvarar kokosoljan i kylen också, den stelnar men jag gröper ut lite när jag ska använda den. Håller mycket bättre så)

• fesun

Om man vågar använda babyolja som glidmedel (vilken ofta innehåller mer än bara olja) så vågar man nog använda ren kokosolja ;) Använder inte smink men den funkar jättebra att smörja sig med och ha i badet!

• Anonym (L)

fesun:

Oj, tack. Det har jag inte ens tänkt på. :-O Jag tänkte bara att det "måste" vara bra eftersom man använder oljan till barn...

chokladgroda:

Var hittar man linfröolja?

Hur känns den som glidmedel då..? Jag antar att det är en smak -och doftfri..? Men det känns verkligen asläskigt att ha den i varierande kroppsöppningar! Behöver den ju till analsex också. Och till att få bort mascaran, svider det inte??

Blir det jättehalt i badkaret?

Vilken kokosolja använder ni? Visst är alla varianter sådär vita och tjocka?

• fesun

Det blir väl ganska halt i badkaret men inte värre än babyolja. Vi köper kung markattas, helt ok pris och ekologisk :) Den är tjock och vit men smälter i handen direkt!

• Anonym (L)
    fesun skrev 2014-03-09 19:28:04 följande:

Det blir väl ganska halt i badkaret men inte värre än babyolja. Vi köper kung markattas, helt ok pris och ekologisk :) Den är tjock och vit men smälter i handen direkt!

Så jag behöver inte oroa mig för att halka och slå ihjäl mig...
  • Anonym (L)

Men asså... Kollade mitt kokosfett jag har hemma. Det är ju helt tjockt och trögt! Kommer ju inte gå att smöra in sig med i duschen när jag ska raka benen... Eller..?

Ska testa att smöra in HELA mig med det ikväll, får väl försöka med att ställa (glas-)burken i varmt vatten ett tag.

• fesun

Jag har en stor burk som står svalt, och en mindre i badrummet som fylls på från den stora. Det smälter direkt jag tar det i handen typ.

• Knota
    Anonym (L) skrev 2014-03-10 21:39:58 följande:
    Men asså... Kollade mitt kokosfett jag har hemma. Det är ju helt tjockt och trögt! Kommer ju inte gå att smöra in sig med i duschen när jag ska raka benen... Eller..?

Ska testa att smöra in HELA mig med det ikväll, får väl försöka med att ställa (glas-)burken i varmt vatten ett tag.
    Det smälter vid 24 grader, ta det i handen så är det smält.
  • Anonym (Koko)
    Anonym (L) skrev 2014-03-10 21:39:58 följande:
    Men asså... Kollade mitt kokosfett jag har hemma. Det är ju helt tjockt och trögt! Kommer ju inte gå att smöra in sig med i duschen när jag ska raka benen... Eller..? Ska testa att smöra in HELA mig med det ikväll, får väl försöka med att ställa (glas-)burken i varmt vatten ett tag.

Det är nog skillnad på kokosfett och kokosolja (tror jag. Rätta mig om jag har fel). Är du säker på att du har oljan?
  • Anonym (L)
    Anonym (Koko) skrev 2014-03-11 15:55:05 följande:

Det är nog skillnad på kokosfett och kokosolja (tror jag. Rätta mig om jag har fel). Är du säker på att du har oljan?
    Jag har läst att det är samma sak...
  • Lovisa08

Jag älskar kokosolja! Använder också den till allt ni nämnt. Oljan har nästan helt ersatt mina gamla hårinpackningar, förutom när jag vill lyxa till det lite hehe.. Tycker även om att använda den till raw food desserter Hjärta 

Kokosolja och kokosfett är samma sak, de olika namnen kommer från det faktum att i de varmare länderna där oljan kommer ifrån är den flytande medan den får en fastare konsistens när temperaturen sjunker och därför blir den mer som ett fett i konsistensen här, ett fett som dock smälter om du värmer den till exempel vid hudkontakt. 
    Tänk på att kokosoljan ska vara oraffinerad och kallpressad så att så många näringsämnen som möjligt bevaras. Helst även ekologisk.

Svar på tråden Ni som använder KOKOSOLJA. Kan den ersätta babyolja?