• msjans

Ensamma hundar skäller hela natten i bostadsrätt

Lånar min sambos konto :)

En granne har 2 st hundar. Dessa hundar brukar skälla och låta alldeles för ofta inomhus. Men denna natten var ett rent helvete. Som vanligt så verkar grannen sticka iväg på fredagskvällen för att festa. Dock låter hon sina 2 hundar vara kvar ensamma hemma i lägenheten.

Jag lyckades somna strax efter 1 på natten medans hundarna skällde, vaknade kl 5 och då skäller hundarna. De har då antagligen skällt hela natten. Var totalt omöjligt att somna igen så gick upp och gjorde mig i ordning och hela morgonen från 5-8 så skällde hundarna. Man kan inte knacka på dörren heller för det är ingen hemma.

Kl 8 så ringde jag våran bostadsvärd och förklarade att det var 2 ensamma hundar som skällt hela natten i lägenheten ovanför mig. Jodå han hade fått ta emot klagomål på dem där hundarna förut och har även varit i kontakt med hundägaren men det är ingen förbättring.

Jag åkte till mitt jobb på lördagsmorgonen och min flickvän kom hem efter sitt nattjobb. Tror ni inte hundarna fortfarande står och skäller, jo då! Då sa jag till min flickvän att hon kunde ringa polisen. Sagt och gjort så ringer hon och förklarar hela historien och får till svar att polisen åker endast ut om det pågår misshandel av djur (vilket jag tycker det gör då man lämnar hundar utan uppsyn instängda i en lägenhet en hel natt och dem skäller och gnäller)

Jag skulle inte ha något problem att gå och säga till riktigt ordentligt om det inte vore för att jag ska hämta en egen hundvalp inom snar framtid och är därför rädd att jag kommer få ta en massa skit om jag gnällt på henne om hennes hundar så kommer hon gnälla om min hund.

Vad ska man göra? Polisen tar inte hand om det, fastighetsvärden kan inte göra mycket mer och störningsjouren åker väl knappast iväg på nåt sånt där. Detta är inte första gången som jag hört hundarna heller, kan höra dem på vardagskvällar/nätter men just på helgerna så är det mera liv. Jag anser detta som djurplågeri och tycker hundarna ska beslagtas eftersom det varit flera klagomål på det här. Länsstyrelsen (djurskyddsinspektör) har inte öppet på nätterna eller helgerna så dem kan inte komma ut och lyssna hur det låter. Ska jag skriva någon lapp och lägga i deras brevinkast och skriva att upphör inte det här så kommer vi kalla in polis och djurskyddsinspektör som kommer beslagta hundarna?
  • Svar på tråden Ensamma hundar skäller hela natten i bostadsrätt
  • slutatsnusa

om det är en bostadsrätt måste du kunna ta upp det med styrelsen som får kontakat lägenhetsinnehavaren
    du kan ju inte vara den enda som störs av de skällande hundarna. prata med dina övriga grannar
    och kontakta länsstyrelsen. det där ÄR djurplågeri

• MajaVira

Varför kan inte hyresvärden göra mer? Eftersom hundarna stör övriga hyresgäster borde de kunna ge henne varningar och om det ändå fortsätter kan det då vara grund för uppsägning av hennes hyreskontrakt.

• knasigapappan
    msjans skrev 2014-03-08 18:46:39 följande:
    Lånar min sambos konto :)

En granne har 2 st hundar. Dessa hundar brukar skälla och låta alldeles för ofta inomhus. Men denna natten var ett rent helvete. Som vanligt så verkar grannen sticka iväg på fredagskvällen för att festa. Dock låter hon sina 2 hundar vara kvar ensamma hemma i lägenheten.

Jag lyckades somna strax efter 1 på natten medans hundarna skällde, vaknade kl 5 och då skäller hundarna. De har då antagligen skällt hela natten. Var totalt omöjligt att somna igen så gick upp och gjorde mig i ordning och hela morgonen från 5-8 så skällde hundarna. Man kan inte knacka på dörren heller för det är ingen hemma.

Kl 8 så ringde jag våran bostadsvärd och förklarade att det var 2 ensamma hundar som skällt hela natten i lägenheten ovanför mig. Jodå han hade fått ta emot klagomål på dem där hundarna förut och har även varit i kontakt med hundägaren men det är ingen förbättring.

Jag åkte till mitt jobb på lördagsmorgonen och min flickvän kom hem efter sitt nattjobb. Tror ni inte hundarna fortfarande står och skäller, jo då! Då sa jag till min flickvän att hon kunde ringa polisen. Sagt och gjort så ringer hon och förklarar hela historien och får till svar att polisen åker endast ut om det pågår misshandel av djur (vilket jag tycker det gör då man lämnar hundar utan uppsyn instängda i en lägenhet en hel natt och dem skäller och gnäller)

Jag skulle inte ha något problem att gå och säga till riktigt ordentligt om det inte vore för att jag ska hämta en egen hundvalp inom snar framtid och är därför rädd att jag kommer få ta en massa skit om jag gnällt på henne om hennes hundar så kommer hon gnälla om min hund.

Vad ska man göra? Polisen tar inte hand om det, fastighetsvärden kan inte göra mycket mer och störningsjouren åker väl knappast iväg på nåt sånt där. Detta är inte första gången som jag hört hundarna heller, kan höra dem på vardagskvällar/nätter men just på helgerna så är det mera liv. Jag anser detta som djurplågeri och tycker hundarna ska beslagtas eftersom det varit flera klagomål på det här. Länsstyrelsen (djurskyddsinspektör) har inte öppet på nätterna eller helgerna så dem kan inte komma ut och lyssna hur det låter. Ska jag skriva någon lapp och lägga i deras brevinkast och skriva att upphör inte det här så kommer vi kalla in polis och djurskyddsinspektör som kommer beslagta hundarna?

Stoppa ned choklad i brevlådan. Mycket choklad!
  • fesun

Det är väl lag på att man inte får lämna hundar ensamma mer än x antal timmar. Borde väl finnas någon att kontakta ang sådant, info kanske finns på jordbruksverket (?)?

• Pinot noir

Om  det inte ändrats på 15år så kan du inte göra ett skit. Min kompis hade liknande problem, en singeltjej med nattjobb och hund som skällde och ylade när den blev lämnad ensam, en stor jäkel typ schäfer också. De pratade och funderade i föreningen men när det är BR kan man inte vräka folk hur som helst. 
    Lösningen blev en pojkvän som hon sen flyttade ihop med och flyttade från bostadsrätten. Yes min kompis hade ett finger med i spelet där. 

• slutatsnusa
    knasigapappan skrev 2014-03-08 19:06:09 följande:

bara så att du är medveten om  det kan det innebära att hundarna dör en rätt plågsam förgiftningsdöd
    bra att veta vad man gör
  • Dexter dot com

Ring Länsstyrelsen direkt på måndag och gör en anmälan. Tror iof störningsjouren åker ut om ni ringer och har även för mig att dom tar ut en avgift efter några gånger vilket kanske får hundägaren att agera när det börjar kosta pengar.
    Tycker absolut du måste gå vidare med detta för hundarnas skull!

• Whitetrash86
    knasigapappan skrev 2014-03-08 19:06:09 följande:

Och låt hundarna dö en plågsam död ist. Smart.
    fesun skrev 2014-03-08 19:10:56 följande:
    Det är väl lag på att man inte får lämna hundar ensamma mer än x antal timmar. Borde väl finnas någon att kontakta ang sådant, info kanske finns på jordbruksverket (?)?
    En ensamhets tränad vuxen hund får lämnas i max 5 timmar/ dag.

Ts, gå ihop med grannarna och prata med bostadsvärden igen, kanske även styrelsen. Sen samla så mycket bevis som möjligt för att ta upp med polisen och länsstyrelsen. Det är inte meningen att djur ska behöva plågas.
  • msjans
    Styrelsen har varit i kontakt med hundägaren förut och sagt till men ändå fortsätter det. Efter jag drog iväg till jobbet och flickvännen skulle sova efter nattarbetet så hörde hon hur dem andra grannarna gick och ringde på dörren men det var ju ingen hemma bara dem ensamma hundarna som suttit där i minst 12 timmar!

Det är bostadsrätter så går tyvärr inte att sparka ur henne hur som helst heller.

Så ni tycker att jag ska lämna in en anmälan på måndag till länsstyrelsen? För hundarnas bästa så borde dem få ett nytt hem, dem ska inte behöva ha det sådär. Detta är ju inte första gången heller eftersom styrelsen visste om problemet sedan tidigare och fått ta emot klagomål.
  • msjans
    Blev något konstigt där så vi försöker igen.

Styrelsen har varit i kontakt med hundägaren förut och sagt till men ändå fortsätter det. Efter jag drog iväg till jobbet och flickvännen skulle sova efter nattarbetet så hörde hon hur dem andra grannarna gick och ringde på dörren men det var ju ingen hemma bara dem ensamma hundarna som suttit där i minst 12 timmar!

Det är bostadsrätter så går tyvärr inte att sparka ur henne hur som helst heller.

Så ni tycker att jag ska lämna in en anmälan på måndag till länsstyrelsen? För hundarnas bästa så borde dem få ett nytt hem, dem ska inte behöva ha det sådär. Detta är ju inte första gången heller eftersom styrelsen visste om problemet sedan tidigare och fått ta emot klagomål.
  • Dexter dot com
    msjans skrev 2014-03-09 04:57:03 följande:
    Blev något konstigt där så vi försöker igen.

Klart du måste göra en anmälan! Sen är det inte lätt för Länsstyrelsen att omhänderta hundar om dom inte är grovt vanvårdade men upprepade anmälningar till Länsstyrelsen och störningsjouren gör det naturligvis enklare. Om inte annat kommer hon bli upplyst om hur man sköter hundar och vilka behov dom har.

Men visst måste väl styrelsen kunna trycka på lite? Bara för att man äger en lägenhet måste man ju följa bestämmelserna i föreningen om tex att inte störa sina grannar.
  • knasigapappan
    msjans skrev 2014-03-09 04:53:24 följande:

Bostadsrätt följer samma lagar och krav som hyresrätter. Det är ingen skillnad.

Det är i hyresnämnden som ärendet går om vederbörande inte tar ditt och drar innan.
  • msjans

Kommer upprätta en anmälan till länsstyrelsen imorgon. Känns som att det bästa för hundarna vore att få ett nytt hem eftersom hon inte klarar av att sköta dem.

Jag är inte speciellt insatt i lagar och regler vad gäller bostäder men den informationen jag fick från ordförande i styrelsen var att de inte kunde göra så mycket mer och att dem försökt åtgärda problemet tidigare men utan nån effekt. Men jag kommer fortsätta ringa på styrelsen och sätta lite press på dem också, hoppas dem andra grannarna gör det samma bara.

• Dexter dot com
    msjans skrev 2014-03-09 17:17:52 följande:
    Kommer upprätta en anmälan till länsstyrelsen imorgon. Känns som att det bästa för hundarna vore att få ett nytt hem eftersom hon inte klarar av att sköta dem.

Jag är inte speciellt insatt i lagar och regler vad gäller bostäder men den informationen jag fick från ordförande i styrelsen var att de inte kunde göra så mycket mer och att dem försökt åtgärda problemet tidigare men utan nån effekt. Men jag kommer fortsätta ringa på styrelsen och sätta lite press på dem också, hoppas dem andra grannarna gör det samma bara.
  • msjans

Ringde länsstyrelsen igår och dem sa att de gör inte ett dugg. Hundar får inte lämnas ensamma under dagtid, under natten finns inga såna regler. Kunde anmäla till kommunen att det är ett "hälsoskyddsproblem" att vi inte kan sova på nätterna men inget annat...

• Pinot noir
    msjans skrev 2014-03-11 16:58:27 följande:
    Ringde länsstyrelsen igår och dem sa att de gör inte ett dugg. Hundar får inte lämnas ensamma under dagtid, under natten finns inga såna regler. Kunde anmäla till kommunen att det är ett "hälsoskyddsproblem" att vi inte kan sova på nätterna men inget annat...
    Då har det inte ändrats under åren då. Att anmäla hit och dit är bra, då finns det papper på det. Men nu får du väl fundera på om ni ska flytta, ska ni försöka få henne att flytta eller på ett fint sätt för att inte sabba grannsämjan få henne att förstå. Du kan ju föreslå en hundkurs, när du skaffat din hund och gått en hundkurs själv annars blir det nog fel. 
  • Dexter dot com
    msjans skrev 2014-03-11 16:58:27 följande:
    Synd att Länsstyrelsen inte går in då seperationsångest är vidrigt att utsätta sina hundar för.
    Jag skulle ringa störningsjouren gång på gång och ligga på styrelsen i er förening.
  • Fjärilssommar

Vet inte om det med choklad var menat som ett skämt men roligt var det inte. Kan ju faktiskt finnas någon galning eller obetänksam person som faktiskt inte inser allvaret i att ge en hund choklad. Hunden kan dö om nu någon missat det. 

Ts: Eftersom du verkar hundintresserad själv skulle du möjligtvis kunna tänka dig erbjuda dig vara hundvakt åt hundarna de nätter hon är borta? Självklart inget då ska åta dig om du inte vill och det inte passar för dig men det skulle kanske kunna vara en fungerande lösning om du gillar hundar och om nu grannen är villig dvs. 

Svar på tråden Ensamma hundar skäller hela natten i bostadsrätt