Ensamma hundar skäller hela natten i bostadsrätt
Lånar min sambos konto :)En granne har 2 st hundar. Dessa hundar brukar skälla och låta alldeles för ofta inomhus. Men denna natten var ett rent helvete. Som vanligt så verkar grannen sticka iväg på fredagskvällen för att festa. Dock låter hon sina 2 hundar vara kvar ensamma hemma i lägenheten.
Jag lyckades somna strax efter 1 på natten medans hundarna skällde, vaknade kl 5 och då skäller hundarna. De har då antagligen skällt hela natten. Var totalt omöjligt att somna igen så gick upp och gjorde mig i ordning och hela morgonen från 5-8 så skällde hundarna. Man kan inte knacka på dörren heller för det är ingen hemma.
Kl 8 så ringde jag våran bostadsvärd och förklarade att det var 2 ensamma hundar som skällt hela natten i lägenheten ovanför mig. Jodå han hade fått ta emot klagomål på dem där hundarna förut och har även varit i kontakt med hundägaren men det är ingen förbättring.
Jag åkte till mitt jobb på lördagsmorgonen och min flickvän kom hem efter sitt nattjobb. Tror ni inte hundarna fortfarande står och skäller, jo då! Då sa jag till min flickvän att hon kunde ringa polisen. Sagt och gjort så ringer hon och förklarar hela historien och får till svar att polisen åker endast ut om det pågår misshandel av djur (vilket jag tycker det gör då man lämnar hundar utan uppsyn instängda i en lägenhet en hel natt och dem skäller och gnäller)
Jag skulle inte ha något problem att gå och säga till riktigt ordentligt om det inte vore för att jag ska hämta en egen hundvalp inom snar framtid och är därför rädd att jag kommer få ta en massa skit om jag gnällt på henne om hennes hundar så kommer hon gnälla om min hund.
Vad ska man göra? Polisen tar inte hand om det, fastighetsvärden kan inte göra mycket mer och störningsjouren åker väl knappast iväg på nåt sånt där. Detta är inte första gången som jag hört hundarna heller, kan höra dem på vardagskvällar/nätter men just på helgerna så är det mera liv. Jag anser detta som djurplågeri och tycker hundarna ska beslagtas eftersom det varit flera klagomål på det här. Länsstyrelsen (djurskyddsinspektör) har inte öppet på nätterna eller helgerna så dem kan inte komma ut och lyssna hur det låter. Ska jag skriva någon lapp och lägga i deras brevinkast och skriva att upphör inte det här så kommer vi kalla in polis och djurskyddsinspektör som kommer beslagta hundarna?