• Anonym (Jobbig flickvän)

Jag håller på att förstöra ännu ett förhållande pga mitt humör

Hej alla människor där ute! Jag hoppas på att få lite respons, tips, råd och medkänsla med den här tråden..

Jag har sedan jag började dejta killar haft tre förhållanden. Jag har sabbat dem alla på grund av mitt humör. Killarna har väl till viss del varit lite "bad guys" och det har varit problem av alla de sorter. Men nu har jag i höstas träffat en så OERHÖRT underbar kille. Han är snäll och mjuk och vänlig på alla sätt och vis och skulle aldrig skada mig eller någon annan. Han är någon jag ser en framtid med och jag vill honom allt väl. Och återigen så håller mitt temperament på att förstöra mellan oss...

Till problemet; jag blir så oerhört lätt irriterad.. Små saker kan få mig på dåligt humör en hel kväll.. Jag har som vanligt inte lagt särskilt stor vikt vid det men nu har snart bägaren runnit över för honom, samtalet kom som en käftsmäll. Trodde inte jag hade gjort honom så illa. Kommer från en uppväxt med en familj där folk är rätt arga på varandra hit och dit, det är inte en så stor grej för mig. Men för honom och många andra är det det. 

Jag kan inte förklara varför. Efter att jag brusat upp för något, typ nästa dag, så tänker jag ofta "så jävla onödigt det där var, varför i hela helvete blev jag sådär arg?" Jag har de senaste veckorna verkligen försökt tänka efter och försöka kontrollera mig och det har gått rätt bra. Men det går inte riktigt hundra heller.. Det kan vara små små saker som jag tar personligt som egentligen inte betyder något.. 

Jag kan inte vara den enda kvinna med den här egenskapen. Har bilden av att det är mer eller mindre vanligt att ha lite humör och lite överkänslig. Men jag håller på att förlora en oerhört viktig människa i mitt liv och det här måste få ett slut.. 

Någon där ute som gått igenom det här? Som haft ett hetsigt humör och lärt sig kontrollera det? Alla tips, tankar, funderingar och frågor är mer än välkomna. Det sista jag VILL är att vara en "sån" flickvän. Jag respekterar honom och vill alltid vara glad och gullig och ärligt talat så är det fruktansvärt få tillfällen då han faktiskt gör något där en utskällning av mig är befogad. Han förtjänar inte mig. Jag vet det.. 

Tips, erfarenheter?

• Svar på tråden Jag håller på att förstöra ännu ett förhållande pga mitt humör
  • Philippa

Mitt tips till dig är att gå till en psykolog för att reda ut ditt inre....så kanske du blir lugnare?

straw2008 skrev 2014-03-08 19:44:38 följande:
    Ush skulle inte vilja leva med dig.
    Well, det hjälpte ju mycket.

Jag är iallafall medveten om det och om att det är jag som gör fel.. Det händer kanske 1 gång i veckan att jag överreagerar såhär. Jag bryr mig väldigt mycket om honom och är väldigt rädd om honom.

Vi är i 25 årsåldern kan tilläggas.
    Philippa skrev 2014-03-08 19:37:11 följande:
    Mitt tips till dig är att gå till en psykolog för att reda ut ditt inre....så kanske du blir lugnare?
    Jag har inte gått till en psykolog men jag har pratat med kuratorer osv som yngre. Fick väl lite tips som hjälpte litegrann och jag är lugnare idag än under min tonårstid. Dock är det inte tillräckligt. Jag kände ofta att de ville få mig att inse vad som orsakade mitt humör, vilket jag vet idag. Men hur jag ska hantera det är en annan sak. Det kändes som att det var så mkt fel på mig när jag gick och hade samtal så ibland tror jag att det bara förvärrade situationen.

Det är dock ett sista alternativ. Vill först försöka ta mig genom detta själv.
  • Philippa
    Anonym (Jobbig flickvän) skrev 2014-03-08 19:52:07 följande:
    Jag har inte gått till en psykolog men jag har pratat med kuratorer osv som yngre. Fick väl lite tips som hjälpte litegrann och jag är lugnare idag än under min tonårstid. Dock är det inte tillräckligt. Jag kände ofta att de ville få mig att inse vad som orsakade mitt humör, vilket jag vet idag. Men hur jag ska hantera det är en annan sak. Det kändes som att det var så mkt fel på mig när jag gick och hade samtal så ibland tror jag att det bara förvärrade situationen.

Det är dock ett sista alternativ. Vill först försöka ta mig genom detta själv.

Men om du pajjar ännu ett förhållande så är det väl ett tecken på att du inte klarar detta själv....
  • Valhall

Du måste öppna dig för din kille!! Vad som än är orsaken till din ilska, så berätta för honom om anledningen.

Du skrev att du vet anledningen, men vet din kille? Har du något slags trauma bakom dig som spökar idag, och som orsakar din ilska?

• Anonym (HJ)

Nu är det ju så att ens grundläggande temperament är medfött. Vissa är mer emotionella, aggressiva och mer impulsiva än andra och det är inget fel i det. Temperamentet är också socialt inlärt, och i din omgivning verkar det ha varit vanligt med känsloyttringar, och gärna av negativ art som jag har förstått det. Hur är det med positiva känslor, har du lika nära till dessa? 

Ditt temperament har ställt till problem i dina förhållanden, men nu känner du att du vill lugna ned dig. Det är så att ditt temperament är en grundläggande del av din personlighet, och du kan inte ändra detta väldigt mycket. Däremot kan du lära dig att hantera ditt beteende så klart. Försök att se ett mönster - vad är det som gör dig irriterad, och varför? 

Är det så att du behöver mer bekräftelse än vad du får, och därför använder ett negativt beteende för att försöka få detta? Du kanske måste lära dig att bekräfta dig själv?

Eller behöver du mer eget utrymme? I så fall måste du avsätta tid till detta. 

Kommunicera med din partner. Förklara din bakgrund och att du upplever att du blir irriterad fastän du egentligen inte vill. Kan ni finna lösningar tillsammans? Det kan också bli lättare för honom att acceptera ett mer hetsigt beteende när han förstår att du är uppväxt så och att det inte är riktat mot honom personligen. 

Anonym (HJ) skrev 2014-03-08 22:02:19 följande:
    Nu är det ju så att ens grundläggande temperament är medfött. Vissa är mer emotionella, aggressiva och mer impulsiva än andra och det är inget fel i det. Temperamentet är också socialt inlärt, och i din omgivning verkar det ha varit vanligt med känsloyttringar, och gärna av negativ art som jag har förstått det. Hur är det med positiva känslor, har du lika nära till dessa? 

Ditt temperament har ställt till problem i dina förhållanden, men nu känner du att du vill lugna ned dig. Det är så att ditt temperament är en grundläggande del av din personlighet, och du kan inte ändra detta väldigt mycket. Däremot kan du lära dig att hantera ditt beteende så klart. Försök att se ett mönster - vad är det som gör dig irriterad, och varför? 

Är det så att du behöver mer bekräftelse än vad du får, och därför använder ett negativt beteende för att försöka få detta? Du kanske måste lära dig att bekräfta dig själv?

Eller behöver du mer eget utrymme? I så fall måste du avsätta tid till detta. 

Kommunicera med din partner. Förklara din bakgrund och att du upplever att du blir irriterad fastän du egentligen inte vill. Kan ni finna lösningar tillsammans? Det kan också bli lättare för honom att acceptera ett mer hetsigt beteende när han förstår att du är uppväxt så och att det inte är riktat mot honom personligen. 
    Tack för ett jättefint svar!

Ja jag har ett litet bagage som gör att jag förmodligen vill ha mer bekräftelse än nödvändigt, ja. Och ja han vet om detta vilket ger honom förståelse men gör honom inte mindre ledsen när jag blir tvärsur över någon bagatell. 

Lära mig att bekräfta mig själv? Det lät väldigt vettigt och logiskt.. För jag tror att jag ofta söker det från honom i situationer jag "behöver" det men får det inte. När jag känner mig nere och dålig så kan jag såklart inte kräva av honom att han ska veta det i exakt det ögonblicket. Hur lär jag mig att bekräfta mig själv sånna gånger? Har rätt dåligt självförtroende faktiskt. värre än många. Men jag försöker verkligen tysta ner mitt "hat" mot mig själv. 

Jag vill egentligen inte att han ska behöva "finna" sig i det.. Han förtjänar det bästa och jag vill vara den bästa flickvän jag kan. Samtidigt har jag sagt till honom att jag inte kan förändra hela mitt väsen, helt och hållet vem jag är.. 

Tack för ett givande svar.
    Philippa skrev 2014-03-08 21:39:51 följande:

Men om du pajjar ännu ett förhållande så är det väl ett tecken på att du inte klarar detta själv....
    Jo kanske. Har dock gjort framsteg sedan vårat samtal, bara inte så mkt som jag önskar. Jag kanske får kontakta någon..
  • Anonym (v)

Jag är och har varit precis som dig TS!l.iknande bakgrund också jättejobbigt är det för alla inblandade såklart. Jag gick på KBT och det hjälpte jättemkt. Hon fick mig att inse tex att han har all rätt att säga o tycka någon annan är snygg. Klarade inte att höra sådant förr Sen åldern har hjälpt mig jag är 34 år nu och man bli säkrare. Men jag måste jobba på detta varje dag och jag är också rädd jag ska mista en fin kille jag nyligen har träffat.

Du är inte ensam!

• Deborah

Tycker du om dig själv? Det verkar inte riktigt så.
    Alla har vi egenskaper vi skulle vilja tona ner hos oss själva - men får också ibland inse att det inte går.
    Då får man försöka acceptera det.

Det som är fint i ditt T.S. är, att du verkar ha insikten att detta som är ditt problem, ditt hetsiga temperament, är ditt problem, men den drabbar en människa som du älskar.

Självklart skulle du ha glädje av att kunna behärska dig, men först måste du hitta ner till ditt absolut innersta: var inne hos mig börjar det, egentligen. Där är du inte riktigt än.

I en relation bör man kunna tolerera varandras  säregenheter, men det finns alltid en gräns. Gränsen är när den andras säregenheter sårar. Detta vet du.

En del i ditt ilskna beteende är säkert inlärt, så har ni umgåtts i din familj. Hos er var det normalt. Men din vrede har djupare orsaker än så. Det är dem du skall hitta. Det andra som du måste hitta är självkontrollen. Det är en livslång läxa.

Några ord om detta med temperament: förvisso är det medfött. reda små bebisar är olika. Men medan vi växer upp, måste man lära sig att kontrollera sitt beteende. Temperament och beteende är inte riktigt synonyma.

• nyans

Är man van vid mycket gräl och bråk under uppväxten, tenderar man att ärva det beteendet. Man kan också bli "överkänslig" av andra skäl, t ex trauman och osäkerhet. Det är vanligt att personer som beter sig som du har dålig självkänsla. Att ha temperament behöver inte vara något problem I SIG, men att brusa upp över småsaker blir nästan alltid problematiskt i relationer, då få vill leva med en sådan.

Vad du behöver är en klippa till kille, en stabil person som kan hantera att du är sån här (långt ifrån alla gör det), SAMTIDIGT som du får hjälp med att ändra ditt beteende! Minska utbrotten och reaktionerna mm. Du kan kanske inte förändra dig själv helt, men du kan förändra mycket. Vissa människor har dock svårt för humörstyrda människor öht, orkar inte lägga energi på "draman". Om din kille också gör det, tror jag att ni får svårt att fungera tillsammans. Men andra har som sagt inget emot lite temperament, en del gillar det t om, så länge det inte går för långt. Tycker att lugna människor är "tråkiga". Jag håller inte med, jag föredrar lunga människor (så länge de fortfarande är intressanta och aktiva) men alla är olika som sagt.

• Anonym (HJ)

Ett sätt att bygga upp självförtroendet är att sätta upp små mål för en själv. Det ska inte vara jättelätta saker som du gör i alla fall, men inte heller svåra och långsiktiga mål. När du uppfyller detta mål är det viktigt att du tar dig tid att reflektera över detta, berömma dig själv och tänka över vad som fick dig att nå ditt mål. 

Ett annat tips är faktiskt att rent allmänt fundera på vad du är för en person. Försök att sätta adjektiv på dig själv, ju fler desto bättre. Att en del adjektiv kommer vara negativa gör ingenting, fundera i stället på när dessa negativa egenskaper kan vara en styrka - nästan alla egenskaper är bra att ha någon gång! Fundera också på vilka egenskaper du vill ha eller vilka egenskaper du vill förstärka. Vill du till exempel bli mer hjälpsam mot främlingar, eller mer romantisk gentemot din partner? Att du är lite "hetsig" kan kanske vara en styrka ifall du till exempel skulle observera en orättvisa - kan du använda ditt humör för att våga säga ifrån? 

Våga utmana dig själv, du kommer växa som person!

• Anonym (en till jobbig flickvän)

Hej!
    Nu var det ett tag sen du startade tråden men kände igen mig så väl i din beskrivning att det skulle kunna varit jag som skrivit vartenda ord av den, så jag var tvungen att skriva. Har precis samma problem som du, brusar upp för skitsaker och har svårt att kontrollera ilskan, känner mig sårad lätt, har svårt att ta någon som helst kritik, och jag har precis som du en kille som är en oerhört snäll och mjuk person med världens tålamod som har fått stå ut med mycket. Nu har bägaren runnit över här med och jag är verkligen orolig att han ska inse att han kan få någon mycket bättre/stabilare. Hur har det gått för dig sen du skrev? Hade varit intressant och skönt att prata med någon som vet precis hur det är..

• astegmatism
    Anonym (Jobbig flickvän) skrev 2014-03-08 19:21:27 följande:

Hej alla människor där ute! Jag hoppas på att få lite respons, tips, råd och medkänsla med den här tråden..

Jag har sedan jag började dejta killar haft tre förhållanden. Jag har sabbat dem alla på grund av mitt humör. Killarna har väl till viss del varit lite "bad guys" och det har varit problem av alla de sorter. Men nu har jag i höstas träffat en så OERHÖRT underbar kille. Han är snäll och mjuk och vänlig på alla sätt och vis och skulle aldrig skada mig eller någon annan. Han är någon jag ser en framtid med och jag vill honom allt väl. Och återigen så håller mitt temperament på att förstöra mellan oss...

Till problemet; jag blir så oerhört lätt irriterad.. Små saker kan få mig på dåligt humör en hel kväll.. Jag har som vanligt inte lagt särskilt stor vikt vid det men nu har snart bägaren runnit över för honom, samtalet kom som en käftsmäll. Trodde inte jag hade gjort honom så illa. Kommer från en uppväxt med en familj där folk är rätt arga på varandra hit och dit, det är inte en så stor grej för mig. Men för honom och många andra är det det. 

Jag kan inte förklara varför. Efter att jag brusat upp för något, typ nästa dag, så tänker jag ofta "så jävla onödigt det där var, varför i hela helvete blev jag sådär arg?" Jag har de senaste veckorna verkligen försökt tänka efter och försöka kontrollera mig och det har gått rätt bra. Men det går inte riktigt hundra heller.. Det kan vara små små saker som jag tar personligt som egentligen inte betyder något.. 

Jag kan inte vara den enda kvinna med den här egenskapen. Har bilden av att det är mer eller mindre vanligt att ha lite humör och lite överkänslig. Men jag håller på att förlora en oerhört viktig människa i mitt liv och det här måste få ett slut.. 

Någon där ute som gått igenom det här? Som haft ett hetsigt humör och lärt sig kontrollera det? Alla tips, tankar, funderingar och frågor är mer än välkomna. Det sista jag VILL är att vara en "sån" flickvän. Jag respekterar honom och vill alltid vara glad och gullig och ärligt talat så är det fruktansvärt få tillfällen då han faktiskt gör något där en utskällning av mig är befogad. Han förtjänar inte mig. Jag vet det.. 

Tips, erfarenheter?

Har du fått gå igenom någinting, som barn? Hemmiljön kan göra mycket, skolan, vännerna, mardrömmar, som barn kan trigga igång ( beror på om du kommer ihåg något) vuxna bestämmer för mycket, kan trigga igång helvetet.
    Prata med en psykolog, som kan lösa eventuella trauman, det kan hända att du har PTSD Posttraumatisk stress syndrom

Svar på tråden Jag håller på att förstöra ännu ett förhållande pga mitt humör