• mr me

Varför använder feminister nästan alltid ett sexualiserat och rasistiskt språk?

Jag brukar få en del otrevligheter ifrån feminister i min mailbox. Där hamnar allt det som är för grovt för att slänga på mig i forumet eftersom det då kan leda till avstängning. Det mesta är det ingen idé att bry sig om, men vissa meningar sticker ut och får mig att fundera. Det här är ett par sådana meningar som jag reagerade på från en vuxen feminist med barn som är aktiv här på forumet:

Blir du ensam resten av livet så "wow". Hittar du en thailändska som "förstår dig" så dubbelt wow.

Man kan säkert uppfatta en sådan text på olika sätt. Men just den meningen fick mig ändå att börja fundera över varför det snarare är regel än undantag att feminister använder sig av ett starkt sexualiserat och sexistiskt språkbruk som ofta handlar om att kränka män utifrån ett tänkt mansideal.

Jag har själv  flera gånger i debatt med feminister här på Familjeliv fått höra att jag är ful, att ingen kvinna vill ha mig, att jag aldrig får ligga, att jag är fet, att jag har högt hårfäste, att jag har dålig potens, att jag är en gammal gubbe, att jag är en omogen tonårspojke osv. Till och med vid något tillfälle blev jag hånad för att jag skrev att jag tycker att det är roligt att baka och laga mat.

Allt syftandes till att nedvärdera mig som man och knuffa bort mig från något slags mansideal som utgår ifrån den snygga, vältränade, välutbildade manliga alfahane-mannen i 30-35-årsåldern som alla kvinnor vill ha.

Och så till den mening som jag klistrade in här ovan. En mening från en feminist som vill ta det ett snäpp till och rasifiera diskussionen till att handla om kvinnors härkomst. Jag bara undrar varför och om ni som är feminister aldrig tröttnar på er själva?

Jag har aldrig varit tillsammans med en thailändska och jag har inte planerat att bli det heller. Jag är långt ifrån överviktig, jag är än så länge ingen gubbe och samtidigt långt ifrån någon tonåring. Än så länge är mitt hår frodigt och tjockt och jag har absolut inget problem med potensen.

Ändå är alla dessa argument något som regelmässigt används av feminister i syfte att utifrån ett samhälleligt mansideal sexualisera debatten och kränka män som uttrycker en avvikande åsikt.

Jag finner det märkligt och, kanske pga min något cyniska humor, ganska roande att feminister av alla grupper är så pigga på att följa vissa samhällsideal och kränka meningsmotståndare med dem som mall. Hur tänker man när man gör det? Jag skulle väl iofs snabbt vilja svara på det själv och säga att om man är feminist, då tänker man nog inte så mycket överhuvudtaget. Det ligger så att säga i sakens natur. Men jag tänkte ändå att det kunde vara intressant att skapa den här tråden för att se vad man skulle kunna tänkas få för svar.

Så, shoot!

• Svar på tråden Varför använder feminister nästan alltid ett sexualiserat och rasistiskt språk?
  • mr me

Ingen med åsikter om detta fenomen? Drömmer

• Vitamin

Jag är feminist och förespråkar alla människors lika värde. Känner inte igen mig över huvud taget i dina påståenden.

• mr me
    Vitamin skrev 2014-03-09 10:10:50 följande:
    Jag är feminist och förespråkar alla människors lika värde. Känner inte igen mig över huvud taget i dina påståenden.
    Då kanske du är undantaget som bekräftar regeln. Annars verkar det som sagt snarare vara regel än undantag att feminister beter sig just så.
  • Anonym (mmm)

Det här med rasism och sexism mm verkar bara vara rasism och sexism när vissa specifika uttrycker det. Andra har liksom frikort.

Ditt exempel skulle jag iofs inte säga att det är något "rasistiskt" språkbruk. Det ordet är redan så urvattnat och politiserat.

• mr me
    Anonym (mmm) skrev 2014-03-09 15:36:48 följande:
    Det här med rasism och sexism mm verkar bara vara rasism och sexism när vissa specifika uttrycker det. Andra har liksom frikort.

Ditt exempel skulle jag iofs inte säga att det är något "rasistiskt" språkbruk. Det ordet är redan så urvattnat och politiserat.
    Du menar att feminister och antirasister anser sig ha frikort att hålla på med sexism och rasism? Ja, så är det kanske. Inom den antirasistiska rörelsen i Sverige pågår det just nu en raskonflikt mellan vita och så kallade "rasifierade kroppar" Drömmer. Så det ligger väl en del i det där.

Nu var det alltså en feminist som skrev till mig att jag inte skulle lyckas hitta något annat än en thailändska att bli tillsammans med. Och det är tydligen okej att använda sig av sådan jargong om man är feminist.

Man kan ju tänka sig reaktionen om en man sagt till en svensk kvinna att hon är så motbjudande att hon måste hitta en neger att bli ihop med eftersom ingen svensk man vill ha henne. Den som skrivit den kommentaren hade fått en varning och blivit avstängd från forumet och om kvinnan skapat en tråd om det hade hon fått ett massivt stöd. Det hade blivit en intensiv debatt och en populär tråd.

Nu har den här tråden legat uppe på forumet i 16 timmar. Det är hittills bara en enda feminist som kommit in och skrivit någonting i den. Och det säger ju egentligen precis allting man någonsin behöver veta om feminismen som rörelse och feminister som individer. Tystnad kan vara oerhört talande ibland.
  • mr me

Då har den här tråden legat uppe i lite drygt en vecka och som väntat ingen reaktion ifrån Familjelivs feminister. Som sagt fortfarande väldigt talande, i synnerhet då de har möjlighet att skriva anonymt i den här tråden...

• Adolf den store

Jag stör mig mest på hyckleriet!!

Om en man skaffar sig en asiatisk fru och är lycklig, är han ett gubbsjukt svin...

Om en kvinna åker till Afrika enbart för att sätta på negrer, hyllar hon sin sexualitet...

Vad hände med lika värde?

Oderint dum metuant
  • mr me
    Adolf den store skrev 2014-03-16 11:16:34 följande:
    Jag stör mig mest på hyckleriet!!

Om en man skaffar sig en asiatisk fru och är lycklig, är han ett gubbsjukt svin...

Om en kvinna åker till Afrika enbart för att sätta på negrer, hyllar hon sin sexualitet...

Vad hände med lika värde?
    "Lika värde" har nog aldrig existerat utan är bara en politisk floskel som betyder att mina åsikter är godare än dina.

Hursomhelst så fastnade jag lite för att feminister använder argumentet om en "thailändska" som ett påhopp på det sätt de gör. Är det just för att de är från Thailand och ser väldigt annorlunda ut som det är bekymmersamt, är det bättre om hon är ifrån Ryssland? Tänk om jag träffar en norsk kvinna, är jag ett gubbsjukt svin då?

Hmm...
  • Adolf den store

Ja, "thailändska" verkar ha blivit ett skällsord för feminister...lite intressant med tanke på hur feminister vurmar för sina medsystrar....för övrigt ser man tråd efter tråd här på Fl där "medsystrarna" sliter strupen ur varandra om dom inte passar in i mallen...unga tjejer som mobbas brutalt av sina "medsystrar"....Hykcleri på hög nivå!

Så odet "thailändska" används både i rasistisk form, dom anses som svagare, lite dummare offer än svenska kvinnor, tydligen, och även som nedlåtande skällsord!

Men ve den som ifrågasätter den heliga svenska kvinnans val...hon skall hyllas även om hon valt helt fel man, för oavsett kvinnans usla konsekvenstänkande, skall mannen alltid beskyllas...inte kvinnan!

Oderint dum metuant
  • effemgea
    mr me skrev 2014-03-09 11:14:43 följande:
    Då kanske du är undantaget som bekräftar regeln. Annars verkar det som sagt snarare vara regel än undantag att feminister beter sig just så.
    Jag tror att fanatism förblindar.

De personliga angrepp jag tagit emot i min inbox har nästan undantagslöst haft tokskallar fån SD och Svenskarnas Parti som avsändare - men jag har aldrig ens tänkt tanken att dessa skulle vara representativa för alla sverigedemokrater.

Du ser det du vill se och din fanatism innebär att du bara ser de som postar meddelanden till din inbox. Om du försöker tänka bortom din sårade stolthet så borde du kunna inse att de personer som angriper din person bara är representativa för personer som angriper din person - du har ju t ex ingen aning om hur många feminister som småler åt dina slutsatser och bara tänker att du tycks vara mycket känslosam och sen går vidare.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
Svar på tråden Varför använder feminister nästan alltid ett sexualiserat och rasistiskt språk?