Blue skrev 2014-03-09 18:00:51 följande:
Vi kör inte barnvagn. Bångligt och krångligt. :)
Vi har burit skruttis från start. Först i elastisk långsjal på magen. Som skötväska har vi en ryggsäck. Man behöver sällan så mycket som en del knökar i sina skötväskor.. Så blir inte så tugnt o dessutom fick det plats mjölk o lite andra tunga saker när vi handlade.
När han var drygt 5mån/10.5kg så gick vi över till vävd långsjal och en ERGONOMISK bärsele som vi hade som kopliment. Aldrig så jobbigt/tungt att vi någonsin övervägt vagn. Men oj vad folk är på oss om att vi borde skaffa, att det är smidigt o att vi snart bara måste ha vagn. Nå, "snart" har kommit o gått flera ggr men vi är ännu utan vagn.
Nu är skrutt 16 mån o bärs ofta på ryggen.
Fördelar med att bära som vi ser det är att vår lille är otroligt stadig, har en fantastisk balans o att han alltid är nära, o lagom varm. Vi behöver aldrig lyfta, bångla eller krångla med en vagn, vare sig på bussar, över trottoarer, i skogen eller för att få in i bilen. :) Dessutom har vårat barn ALDRIG behövt skrika under färd som man ser en del stackars barn göra. Han är ju nära, det är lätt att sjunga och roa eller att amma.
Nu går han mycket, men när han tröttnar är det ju bara att hysta upp honom och fortsätta. Det känns helt enkelt gött i hjärtat att kunna vara så nära sitt barn. Stod aldrig ut med tanken på att lägga honom ifrån mig/oss. Ytterligare plus är att jag och sambon fått bättre hållning och kondition. :)
Min grabb avskydde att bli buren längre stunder, som litet spädbarn var det OK, men när han blev äldre, så var det inte roligt. Däremot älskade han sin vagn, när han var 4-5 månader satt han upp väldigt mycket och kvittrade hela tiden. Men barn är olika, en del vill vara nära sina föräldrar hela tiden, andra trivs bäst att ha lite avstånd. Personligen så tyckte jag vagn var väldigt praktiskt, alla var nöjda, nget skrikande barn här inte, men bar jag honom så kom protestskriken. Det enda sättet som dög att bäras på var med ben och armar i full frihet och att man kunde se och så lite kroppskontakt som möjligt (troligen för att han blev varm). Däremot älskade han att samsova