Varför barnvagn?
Jag tror att en anledning till att man ser många vagnar ute i Sverige är att vi har så lång föräldraledighet och att det är socialt accepterat att vara ute med sin bebis, och amma den offentligt. Där offentlig amning inte är ok blir ammande mammor låsta till hemmet i högre grad.
Det är kallt här. Att bära en bebis ute på vintern är lite bökigt (jag har provat) jämfört med att bädda ner bland yllefiltar.
Barnvagn är underbart när man handlar! Att bära bebis plus en massa mat är tungt - för min del omöjligt pga foglossning.
När bebisen ligger i vagnen är man lite friare, man kan dricka varmt kaffe tex, det vågade jag aldrig när hon satt på magen/bröstet. Man kan ställa vagnen i sin trädgård och kratta lite löv eller låta den stå i en affär när man provar kläder, tex.
Men jag glorifierar nog vagnen lite, min dotter totalvägrade vagn till dess hon var ca 4 mån och kunde sitta mha kuddar... Iom att jag inte klarade att bära henne så länge blev vagnen en symbol för att kunna ta mig utanför dörren.