Flickan och kråkan skrev 2014-03-09 19:54:01 följande:
De flesta bärande föräldrar kombinerar det med vagn och väljer det som känns bäst i stunden. Vi har valt att skippa vagn för att det helt enkelt passar oss bra. Jag tänker som du fast tvärtom. Varför köra runt i vagn bara för "vagnandets" skull om barnet ändå är nöjt på annat vis/när man bär

. Man bär ju oavsett inte barn "alltid" särskilt länge. De blir krypande och gåendes inom en inte alltför lång framtid.
Sedan tycker jag faktiskt inte att det är så märkligt att barnvagnen väljs med omsorg och att man vill att den ska vara välfungerande och snygg. Jag tänker ju likadant när det gäller sjalar och selar. Har alldeles för många, men det finns ju så många fina och så har de olika bäregenskaper. Lite fåfänga är vi nog till mans och är svaga för det vi tycker är fint

. Priserna på barnvagnar är bara aningens mer galna......som nya.
Jag reagerar bara på dem som mer eller mer tycker att man borde låsas in på hispan för att man inte har vagn. Vi väljer ju inte för att vi försöker plåga oss själva utan för att det fungerar väldigt bra för oss. JAG tycker att vagnar är otympliga åbäken och känner en väldig frihet för mig och barnen genom att bära

.
Jag är helt med på att man gör som man tycker är praktiskt. Och att man inte ska göra saker "baraföratt" om det inte känns bra. Vilket så klart varierar. Vi kombinerade också vagn med sele, och det tror jag en majoritet gör.
För oss har vagnen varit ett hjälpmedel, utseendet har varit underordnat det praktiska och ekonomiska värdet. Kanske därför jag inte riktigt förstår värdet av en svindyr vagn (eller annat verktyg typ sele/sjal), hur snygg den än är. Jag köper för den delen inte kläder till mig själv enbart efter utseende heller, det har jag inte råd med.
Mycket beror nog på hur man rör sig i samhället, vilka sträckor, i vilka miljöer och hur länge man är ute bl a. Vi hade inte gillat att köra med bara bärverktyg (inte barnen heller), och tyckte vagnen var guld. Andra tänker helt tvärtom.