• smurfmillan

Flytt, kartonger, packning mm!! Help!!

Jag undrar om nån vet vart man kan köpa/få stabila kartonger med lock eller som går tejpa igen??
    "Vanliga" stora flyttkartonger har jag, men behöver mindre till tex ljuslyktor, glas mm.

Sen är det ju detta med å packa oxå, smart tips hur man kan tänka kring packningen??hur ska man tänka för å slippa stå där sista veckan innan å massa saker kvar å packa??

• Svar på tråden Flytt, kartonger, packning mm!! Help!!
  • Mercurialis

Börja packa det du inte använder på daglig basis. Det är förvånansvärt mycket som kan packas långt i förväg.

Numrera kartongerna och skriv upp på en lista vad som ligger i respektive kartong. Det gör det lätt att hitta saker.

Avsätt några lådor till att vara "startlådor". I dem ska sådant finnas som du behöver precis i början på det nya stället, t ex det viktigaste som behövs för hygien, matlagning och för att sova. Då slipper du leta efter sådant i en massa olika kartonger.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • elinaehn

Jag brukar packa lakan o handdukar runt det mest ömtåliga o märka tydligt

• Vitamin

Systembolaget ger bort stadiga vinkartonger med mellanväggar, jättebra för ömtåliga saker. Mellanväggarna går också att ta ur. På en skoaffär kan du få skokartonger med lock som i sin tur kan staplas i flyttkartonger eller packas i Ikeakassar. Täcken, kuddar, kläder osv packas med fördel i Ikeakassar. Jag lägger böcker i vanliga papperskassar, lätt att bära en kasse i var hand och att ställa i mellanrum i släpkärran...

• sextiotalist

Jag har flytta många gånger och jag har varit jätteduktig, med de första 20 kartongerna, med att skriva upp, sedan har det fallerat med besked, det har ändå gått bra och inte en enda lista har jag haft.

Tips, lägg bara ett lager böcker och sedan kläder, annars blir kartongerna för tunga.
    Lägg lego och annat smått i en sopsäck (de där svarta stora) och i en flyttkartong.
    Ha en eller två kartonger till "det man behöver första natten /dagen" och packa en väska som du gör när du ska resa. Så slipper panikpacka upp kartonger första dygnet (och lampor behövs)

IKEA´s blå backar har varit suveräna, det går i 4 stycken i en flyttkartong modell större.
    Annars är det förråd och sådant man kan tömma först, och sådant man inte använder dagligen.
    Om du tänker efter, så klarar man sig en vecka eller så med rätt lite porslin och husgeråd.

Använd gamla lakan och handdukar för att skydda ömtåliga saker.

• Fjärilslarv

När jag och maken flyttade så färgkodades alla kartonger efter vart de hörde hemma, alltså kök hade en färg, sovrum en färg, vardagsrum en färg och badrum en färg.
    sedan så fick varje kartong också en siffra. I ett exellark skrev vi in vad varje kartong innehöll.

och Nej självklart så packade vi inte ömtåliga saker i handukar och sänglinne, för går det där omtåliga sönder så går det det som det är inrullat i också sönder. vi körde bubbelplast som vi köpte på clas ohlsson.

• sextiotalist
    Fjärilslarv skrev 2014-03-09 17:22:40 följande:
    När jag och maken flyttade så färgkodades alla kartonger efter vart de hörde hemma, alltså kök hade en färg, sovrum en färg, vardagsrum en färg och badrum en färg.
    sedan så fick varje kartong också en siffra. I ett exellark skrev vi in vad varje kartong innehöll.

och Nej självklart så packade vi inte ömtåliga saker i handukar och sänglinne, för går det där omtåliga sönder så går det det som det är inrullat i också sönder. vi körde bubbelplast som vi köpte på clas ohlsson.
    Det är inget som gått sönder i någon av våra tre flyttar vi har gjort sedan vi träffades. Jag har haft väldigt ömtåliga glas (kristall) och de har varit hela
  • pigglet

JAg skriver på frystejp vad som finns i lådan (banankartonger kör vi med). Typ "skridskor", "pärmar" osv. Allt som ska till köket skriver jag Kök på, så bärs det på rätt plats direkt.
    5 dagar kvar till flytt här, så än vet jag inte säkert vad som funkar och inte. Planen är att sängkläder packas ner som de är i sopsäckar. Alla kläder lastas också i sopsäckar.

• smurfmillan

Vilka jättebra tips !!
    De där med å slå in i lakan mm tror jag är bra, har en del sånt som ändå ska slängas.

Svårt å packa "lagom" alltså så de inte blir för tungt.

• smurfmillan

Pigglet: du får gärna berätta sen vad som funkat för er när ni väl flyttat å innan.
    De med frystejp lät som en bra ide !!

Vitamin: vad smarta å använda vinlådor !! Är de bara å fråga där eller ska man ringa å förvarna på systemet?? Å likaså med skokartonger, ska man kanske ringa innan??

Mercurialis: ja, visst finns de en hel del som jag tänkt att "de ska jag ha efter flytten" å dom sakerna går ju lägga ner. "Startlådor" var ju smidigt !!

Har iaf hört att banankartonger funkar bra, sj flytta ca 4 mil så de måste ju packas ordentligt. Här aldrig använt de själv vid flytt men fått erbjudande av de av en kompis. Å hon undrar hur många som behövs, ingen aning. Svårt å veta.

• Fjärilslarv
    sextiotalist skrev 2014-03-09 19:16:33 följande:
    Det är inget som gått sönder i någon av våra tre flyttar vi har gjort sedan vi träffades. Jag har haft väldigt ömtåliga glas (kristall) och de har varit hela
    åh fan!
    för mig så har det bara funkat med bubbelplast...hm... aja så länge det funkar =).
  • sextiotalist
    Fjärilslarv skrev 2014-03-10 13:22:30 följande:
    åh fan!
    för mig så har det bara funkat med bubbelplast...hm... aja så länge det funkar =).

Bubbelplast har först de senaste åren kommit så man kan köpa det på rulle, så det har varit handdukar och lakan sedan min första flytt i början av 80-talet
  • pigglet

Antal kartonger: vi är nog uppe i 100 banankartonger nu, då har vi inte ens börjat packa på riktigt. Gissar att vi landar någonstans på 150, kanske färre eftersom vi tänkt packa allt mjukt i sopsäckar.

Men så är vi 5 i familjen, det borde ju gå åt färre kartonger om man är färre i familjen gissar jag?

• Majsan70

Vi har precis flyttat. Vi har kört med flyttkartomger från Rusta. Helt OK till bra pris. Vi har packat allt i silkespapper och varvart textilier med tyngre saker för att kunna utnyttja utrymmet till max utan att det blir för tungt. På sidorna av artongerna har vi skrivit vad de innehåller och till vilket rum de skulle. 

Har alla kartonger samma storlek och ungefär samma tyngd så blir det lätt att packa in i släp eller bil samt lätt att bära. Alltså maximerar vi utrymmet även i flyttbilen genom att packa enhetligt. 

• ClaraV

När är det lagom att packa barnrummet och leksaker? Har en tjej på 3.5 år och allt leks med titt som tätt. Vill inte packa för tidigt men samtidigt vill jag inte stå och panikpacka i sista sekund.

• smurfmillan

Nu har jag fått hem bananlådor å lådor som är ungefär hälften så stora som vanliga flyttlådor. Så nu är de bara å fundera på vilken låda som ska användas till vad.

Svar på tråden Flytt, kartonger, packning mm!! Help!!