• Anonym (Urmodern)

Hur ska jag göra med styvmor och fadern?

Från början var jag glad över att han träffat en ny tjej. 

Även om folk runtikring bara sa negativa saker om henne, så bad jag dem hålla tyst. 

Numer blir jag bara mer och mer sur, kanske inte främst på henne utan även på honom. 

Vi har gemensamma barn, varannan vecka. 

Det har alltid funkat smärtfritt, vi har kunnat träffats pratat, umgåtts mm. 

Aldrig varit några problem med något, haft nycklar hem till varandra ifall barnen glömt något etc! 

Så träffar han en tjej som inte ens tillåter att vi åker till sjukhuset tillsammans med barnen. 

Vi får inte fira jul tillsammans längre, fast vi gjort det i 9år. 

Åh då är hon inte ens med på julafton! 

Vi får inte prata med varandra alls längre... 

Nu är han dålig med som inte sätter ner foten tycker jag, men han börjar knuffa mer och mer undan våra barn. 

Som nu börjar bli oroliga för de ska få barn om några månader, och de planerar allt utefter det. De får inte följa med och köpa saker till sitt lillasyskon utan får då gå hem till farföräldrarna. De hade blivit lovade ett varsitt rum, men nu när lillasyskonet ska komma kommer de ej få det längre. osv osv. 

De får gå in på sitt rum 2h innan läggdags på kvällen för att de ej ska härja så mycket. Det stör ju styvmodern som behöver vila. 

Förra helgen fyllde våran minst 6år, de var min helg att ha dem. 

Han ringde inte ens och sa grattis på födelsedagen, eftersom de skulle träffas dagen därpå. 

Okej det kan jag väl köpa. Men deras styvmamma, borde hon inte finna något intresse alls i dem? 

Hon vägrar vara själv med dem, de får gå på fritids från 6:00-17:30 varje dag fast hon är hemma. Hon vägrar att skriva sig på deras adress fast hon bor där för då blir hon ju "skyldig" att ha barnen hemma. 

Hon ringer inte heller och säger grattis när barnet fyller år, och dyker aldrig upp på födelsedagskalas. Som nu, hon fyllde år på Lördagen förra veckan. De skulle vara kvar vid mig tills idag. 

Jag ordnar barnkalas, som fadern inte alls är med och ordnar, har han aldrig varit. Sedan ordnar jag släktkalas där han kommer och fikar dagen därpå. Men inte styvmodern. Hon varken hör av sig och säger Grattis eller kommer och fikar. 

Är det inte lite lågt? 

Jag har en sambo sedan lång tid tillbaka, han har aldrig ifrågasatt sådant. Aldrig någonsin, han behandlar barnen som om de vore hans och är alltid med på alla tillställningar, gör saker med barnen själv om jag jobbar etc etc. 

Både jag och barnens farföräldrar är oroliga över att de en dag kommer känna av allt detta och inte vilja vara vid sin far längre. 

Vad gör man åt saken? 

Hur kan jag tackla det? 

Jag vill ju att de ska tycka om sin styvmor, sin pappa och sitt lillasyskon. 

• Svar på tråden Hur ska jag göra med styvmor och fadern?
  • Anonym (Linda)

Jag hade aldrig accepterat om min partner firat jul med sitt ex eller att exet haft nyckel hit. Han är faktiskt inte bara Pappa, utan min partner också.

Om min partner har barn så är det han som har det och det är självklart att jag inte ska ta en föräldraroll och offra min egentid för att passa barn medan han jobbar.

Jag hade nog också velat köpa grejer till mitt barn och kunnat koncentrera mig på det stora utan att behöva fokusera på hans barn just då.

Som partner till ens förälder är ens enda skyldigheter att
    - inte vara otrevlig mot barnen
    - inte försöka hindra att pappa och barn umgås i rimlig omfattning (hade han ex alltid umgåtts med barnen och vi aldrig fick egentid hade han fått välja mellan så mycket barntid och mig)

Däremot låter det fel att barnen ska behöva vara instängda på sitt rum i två timmar, då är det väl bättre att styvmodern stänger in sig i sovrummet.

• Anonym (Urmodern)

Varför finner du det fel att jag firar jul med mitt Ex.? 

Hans nya tjej firar inte jul. Vi firar jul tillsammans med barnen och har alltid gjort. Barnen och hela släkten (hans släkt) 

Hon är välkommen att vara med. 

Du får det att låta som att det är ett jobb att vara bonusförälder, på sätt och vis är det väl det med. och jag Accepterar din åsikt. 

Men tycker ändå det känns dumt nu när de ska bilda familj att inte hans barn får vara en del av den familjen. Det handlar trots allt om varannan vecka och en situation hon själv valt att ta sig in i. 

Bara för att det är nytt för henne, betyder inte att han ej har barn sedan tidigare. 

Ska de göra något när de ej vill ha hans barn med kan de väl göra det på hans barnfria veckor, istället för att

- näe vi ska köpa kläder till bebisen så ni får åka till farföräldrarna. etc. 

De är trots allt deras lillasyskon. En del av deras familj

Anser inte att hon ska offra all sin tid. Men det hade kanske varit trevligt för dom att få vara ensam med henne någon gång och få en chans att faktiskt lära känna henne? 

låt dem komma hem en timme tidigare från skolan tex. 

Men hon totaltvägrar att någonsin vara själv med dem. 

• Nenne666

Nä hade INTE köpt att min karl fira gemensam jul med exet. Helt sjukt enligt mig. För övrigt så verkar hon den nya ju inte heller va helt bra där uppe. Nåja. Jobbigt för er.

• Anonym (***)

Vet inte om det ens finns något du kan göra åt saken?

Det enda jag kan komma på är att du får hoppas på att pappan kommer till insikt och sätter ner foten eller kastar ut häxan innan hon förstör livet totalt för hans barn!

Kanske du kan prata med farföräldrarna och se om dom kan prata förstånd med karln?!

• Fånga dagen
    Anonym (Linda) skrev 2014-03-09 11:16:26 följande:
    Jag hade aldrig accepterat om min partner firat jul med sitt ex eller att exet haft nyckel hit. Han är faktiskt inte bara Pappa, utan min partner också.

Om min partner har barn så är det han som har det och det är självklart att jag inte ska ta en föräldraroll och offra min egentid för att passa barn medan han jobbar.

Jag hade nog också velat köpa grejer till mitt barn och kunnat koncentrera mig på det stora utan att behöva fokusera på hans barn just då.

Som partner till ens förälder är ens enda skyldigheter att
    - inte vara otrevlig mot barnen
    - inte försöka hindra att pappa och barn umgås i rimlig omfattning (hade han ex alltid umgåtts med barnen och vi aldrig fick egentid hade han fått välja mellan så mycket barntid och mig)

Däremot låter det fel att barnen ska behöva vara instängda på sitt rum i två timmar, då är det väl bättre att styvmodern stänger in sig i sovrummet.
    Jag reagerar starkt på det du skriver här "att ens enda skyldighet är att inte vara otrevlig mot barnen", istället för att vara trevlig mot barnen. För mig är det en himmelsvid skillnad, och säger en hel del om vilken inställning man har till sin partners barn. Oerhört sorgligt om inte målsättningen är högre.
  • Anonym (Urmodern)

Alltså just det med julen, vist kan jag köpa det OM det vore så att hon själv firade jul och då inte ville ha mig där. Men det gör hon inte. 

Vi får bara inte umgås, precis som vi inte fick åka på hjärtul gemensamt med dottern. 

Ska hon behöva göra två bara för att vi ska få vara med? 

farföräldrarna är oroliga och har sagt till honom flera gånger, dels då han det drabbar barnen då vi ej kan ha kontakt längre. De missar saker i skolan, eller kalas tex. 

Då de kanske får ett inbjudningskort hem till honom men kalaset är på min helg etc. 

Eller som då de hade glömt alla jackor hemma vid honom.... Jag köpte en ny annars skulle de fått gå utan jacka hela den veckan! Bara för att han inte får prata med mig. 

Hon är inte direkt ny heller utan de har varit i lag i 3år, jag tänkte att hon kanske - kommer runt - sen men det blir bara värre och värre. 

Efter tre år borde man väl säga grattis till sitt bonusbarn, det är knappast mycket begärt!

• Anonym (Linda)
    Anonym (Urmodern) skrev 2014-03-09 11:23:52 följande:

Varför finner du det fel att jag firar jul med mitt Ex.? 

Hans nya tjej firar inte jul. Vi firar jul tillsammans med barnen och har alltid gjort. Barnen och hela släkten (hans släkt) 

Hon är välkommen att vara med. 

Du får det att låta som att det är ett jobb att vara bonusförälder, på sätt och vis är det väl det med. och jag Accepterar din åsikt. 

Men tycker ändå det känns dumt nu när de ska bilda familj att inte hans barn får vara en del av den familjen. Det handlar trots allt om varannan vecka och en situation hon själv valt att ta sig in i. 

Bara för att det är nytt för henne, betyder inte att han ej har barn sedan tidigare. 

Ska de göra något när de ej vill ha hans barn med kan de väl göra det på hans barnfria veckor, istället för att

- näe vi ska köpa kläder till bebisen så ni får åka till farföräldrarna. etc. 

De är trots allt deras lillasyskon. En del av deras familj

Anser inte att hon ska offra all sin tid. Men det hade kanske varit trevligt för dom att få vara ensam med henne någon gång och få en chans att faktiskt lära känna henne? 

låt dem komma hem en timme tidigare från skolan tex. 

Men hon totaltvägrar att någonsin vara själv med dem. 

Jag vill inte att min partner ska fira jul med något ex, barn eller inte.

Jag tycker inte heller att det är konstigt om man vill ha lite egentid även på barnveckorna ibland. Bara barnen får den mesta av tiden med pappan, så.
  • Anonym (Linda)

Men sedan tycker jag att du ska föreslå samarbetssamtal om ni inte ens ska SMS:a om ett kalas på den andras vecka eller om en glömd jacka.

• sextiotalist

Nu är ju inte det svart och vitt, men det verkar som att hon är sotis också

Men
    En man som hade firat jul med sitt ex hade gått bort direkt, för mig är det en mer symboliken
    Nej, jag hade inte tagit hand om hans barn bara för att jag var en flickvän, ja hon hade kunnat vara skriven på samma adress, för det är vårdnadshavarens tider som gäller, eventuella partners göranade och icke-görande påverkar inte tiden för barnens vistelse (gäller hela landet, alla kommuner, alla fritids alla förskolor, ingen undantagen)

Ringa och önska grattis, det dröjde länge innan jag hade den relationen till min sambos barn, inget som förväntades av mig heller

Inte heller hade jag kommit på kalas hemma hos exet (nu var de för gamla för kalas), men jag hade inte gjort det.

Däremot så hade jag inte haft några som helst problem med att de hade åkt till sjukhuset tillsammans och av den typen av händelser.

• Anonym (Linda)
    sextiotalist skrev 2014-03-09 12:12:37 följande:
    Nu är ju inte det svart och vitt, men det verkar som att hon är sotis också

Men
    En man som hade firat jul med sitt ex hade gått bort direkt, för mig är det en mer symboliken
    Nej, jag hade inte tagit hand om hans barn bara för att jag var en flickvän, ja hon hade kunnat vara skriven på samma adress, för det är vårdnadshavarens tider som gäller, eventuella partners göranade och icke-görande påverkar inte tiden för barnens vistelse (gäller hela landet, alla kommuner, alla fritids alla förskolor, ingen undantagen)

Ringa och önska grattis, det dröjde länge innan jag hade den relationen till min sambos barn, inget som förväntades av mig heller

Inte heller hade jag kommit på kalas hemma hos exet (nu var de för gamla för kalas), men jag hade inte gjort det.

Däremot så hade jag inte haft några som helst problem med att de hade åkt till sjukhuset tillsammans och av den typen av händelser.
Svar på tråden Hur ska jag göra med styvmor och fadern?