• Queenie70

Är detta serviceyrken?

Njee.., det tycker jag nog inte..

• Queenie70
    Zopiklon skrev 2014-03-09 13:06:35 följande:
    Och hur tänker du om du vill utveckla lite?

Jag tänket att sjukvårdspersonal och räddningstjänst i första hand ska göra medicinska och räddningsmässiga bedömningar, ÄVEN om personerna de hanterar inte uppfattar det som en "service". Vad de gäller poliser så är ju de myndighetspetsoner med befogenhet att både frihetsberöva och använda våld. Något som för de berörda knappast uppfattar som service. Serviceaspekten för dessa yrken är helt sekundär, tillskillnad från exempelvis kundtjänspersonal, butiksbiträden och restaurangpersonal vas första uppgift är att kunden ska bli

Nöjd och vilja komma tillbaks.
  • Queenie70
    Zopiklon skrev 2014-03-09 16:13:57 följande:
    Borde det inte räknas som en service om ex ambulansen kommer och plockar upp dig när du är förkyld och kör dig till akuten?

Eller att polisen talar om för dig att du gör fel?

Nej det anser jag inte.
  • Queenie70
    Vinterankan skrev 2014-03-09 19:19:17 följande:
    Jag tycker att de är serviceyrken på samma sätt som jag tycker att mitt yrke som IT-konsult är ett serviceyrke. De har en motpart (patient, brottsoffer mm) som de ska hjälpa efter bästa förmåga på ett professionellt sätt. Precis på samma sätt som jag har en motpart (ett företag) som jag ska hjälpa enligt bästa förmåga.

Med den definitionen är nästan alla yrken serviceyrken. Ingen arbetar ju i ett vaacum.
  • Queenie70
    Vinterankan skrev 2014-03-09 21:21:31 följande:

Ja så tycker jag också att nästan alla yrken är serviceyrken
    Ett visst mått av service ingår ju i så gott som alla yrken, vad det gäller bemötande och fullföljande av arbetsuppgifter, men det är inte den huvudsaklige uppgiften vad det gäller ovan nämnda yrken. Enligt mig så måste man ju utgå ifrån vad som är kärnan i verksamheten. Och för exempelvis en sjuksköterska så är det att göra adekvata medicinska insatser i första hand. Trevligt bemötande är bara en bonus om man ska hårddra det.
Svar på tråden Är detta serviceyrken?