• Zopiklon

Är detta serviceyrken?

Sjukvårdspersonal, poliser, räddningstjänsten.

Har man valt ett serviceyrke om man utbildar sig och börjar jobba inom något av ovan? Precis som man hade utbildat sig till frisör, servitris, fastighetsmäklare, rörmokare osv.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är detta serviceyrken?
  • Zopiklon
    IsDimma skrev 2014-03-09 13:03:50 följande:
    Delvis har man väl det.

Hur tänker du då om du vill utveckla lite?
  • Zopiklon
    Queenie70 skrev 2014-03-09 12:56:43 följande:
    Njee.., det tycker jag nog inte..

Och hur tänker du om du vill utveckla lite?
  • Zopiklon
    Queenie70 skrev 2014-03-09 13:11:09 följande:

Jag tänket att sjukvårdspersonal och räddningstjänst i första hand ska göra medicinska och räddningsmässiga bedömningar, ÄVEN om personerna de hanterar inte uppfattar det som en "service". Vad de gäller poliser så är ju de myndighetspetsoner med befogenhet att både frihetsberöva och använda våld. Något som för de berörda knappast uppfattar som service. Serviceaspekten för dessa yrken är helt sekundär, tillskillnad från exempelvis kundtjänspersonal, butiksbiträden och restaurangpersonal vas första uppgift är att kunden ska bli
    Nöjd och vilja komma tillbaks.

Borde det inte räknas som en service om ex ambulansen kommer och plockar upp dig när du är förkyld och kör dig till akuten?
    Eller att polisen talar om för dig att du gör fel?
  • Zopiklon
    A horse is not a home skrev 2014-03-09 17:25:31 följande:
    polisen är ett service yrke även om dom får betalt av staten.

Kan du utveckla? Och vad har det att göra med att staten betalar?
  • Zopiklon
    A horse is not a home skrev 2014-03-09 17:31:24 följande:
    Dom får ju redan betalt för service som dom gör, av staten. det är inte många privatägda poliser i Sverige.

Ok, du tänkte så. Men på vilket vis är det ett serviceyrke. Bara poliser, inte brandmän och vårdpersonal?
  • Zopiklon
    A horse is not a home skrev 2014-03-09 17:52:26 följande:
    men alltså varför ska jag serva dom, men ja jag tycker att dom får dåligt betalt. sällan man ser en polis bo i en lyxvilla nånstans om han inte spelar på hästar och har tur, om man tror på tur.  vi kan jämföra public service och polisen, tv kabel tv kan du hitta gratis så det om jag utnyttjar så kan jag serva för det, men polisen får redan betalt av staten, dom har sin lön och plus mer får dom, att hålla på och åka omkring och väsnas med sina sirener är ingen service egentligen. att fråga legitimation på illegala invandrare, har dom inga knarkare, våldtäktsmän att ta hand om?
    Jaja...det var ju trevligt så länge det var seriöst...
  • Zopiklon
    A horse is not a home skrev 2014-03-09 17:59:10 följande:
    få höra vad du tycker och tänker, få se om du har grymma argument och komma med. om det var det du jagade så att säga, jag jagar inget iaf. jag tycker det är kul att diskutera, vi sitter inte i regeringen eller?

varför du ska serva poliser.....håll dig till ämnet istället för att prata om lyxvilla o what ever...
  • Zopiklon
    Vinterankan skrev 2014-03-09 19:19:17 följande:
    Jag tycker att de är serviceyrken på samma sätt som jag tycker att mitt yrke som IT-konsult är ett serviceyrke. De har en motpart (patient, brottsoffer mm) som de ska hjälpa efter bästa förmåga på ett professionellt sätt. Precis på samma sätt som jag har en motpart (ett företag) som jag ska hjälpa enligt bästa förmåga.

Du tar betalt o ju bättre du är ju mer vinst blir det
  • Zopiklon
    Vinterankan skrev 2014-03-09 21:21:31 följande:

Ja så tycker jag också att nästan alla yrken är serviceyrken

Mao, när du kliver in på akuten så förväntar du dig en stab av människor som gör allt i sin makt att serva dig, så du kanske delar ut lite dricks när du går hem? Hämtar kaffe, torkar dig i arslet, fixar enkelrum osv, bara för att det är ett serviceyrke.
  • Zopiklon

Ett serviceyrke för mig, det är dit jag söker mig, efter att ha valt ut stället, betalar för mig och förväntar mig att få det som jag vill. Ingen ifrågasätter om jag vill ha bearnisesås på pannkakorna, jag får de, för jag betalar för det. Jag får rosa och röda slingor i håret, för jag betalar för det och frissan ska bara hålla käften och le Hon kan försöka få mig att tänka om, men hon ska göra som JAG VILL i slutändan! Sen ska inte jag som kund vara otrevlig och man ska inte som servitris behöva ta vilken skit som helst. Men det är serviceyrke för mig! Så länge jag betalar så förväntar jag mig service i nivå med det jag betalar för! Mindre pengar, ja det kan leda till mindre bra mat och mindre leende servitris, men man får vad man betalar för!

Vården bygger på medicinska bedömningar och omvårdnad. Teoretiskt sett är det ingen som vill ha vård! Man vill vara frisk, man blir indirekt tvingad att söka vård (vi kan här utesluta privat plastikkirurgi etc). Jag vill inte ringa polisen, för det innebär att jag blivit utsatt för ett brott i någon form och ringer jag räddningstjänsten är det för att det är fara för liv och egendom.

Alla betalar skatt för att finansiera detta system, så att det finns när vi måse ha det!

Att sen polisen, brandmännen och vårdpersonalen är trevliga i sitt sätt, det hör till vanlig uppfostran. Men det finns situationer när vi inte är det, det kan finnas riktigt goda skäl till det och då ska ingen näbbgädda komma och hävda att det är servicerke och man ska alltid vara trevlig och kan man inte det ska man sluta....punkt!

Svar på tråden Är detta serviceyrken?