Tummelisa skrev 2014-03-11 08:35:15 följande:
Jag håller med vinterankan! Kunder inte ens förstå hur man kunde tänka annars. Trodde det skulle vara typ 100% på svaret "Ja absolut"
Definition tjänst: En tjänst är en aktivitet eller funktion som tillför värde till en mottagare, tjänar denna, utan att i sig innebära att ett bestående fysiskt objekt med eget värde tillförs mottagaren
Oups, vart lite tokigt där. Googlade definition på service, fick upp det på engelska på wikipedia, klickade svenska och fick översättnigen på tjänst. Men en viss kvarstående poäng finns det ändå i det tycker jag. Man utför något åt någon annan och försöker göra det så bra som möjligt. Just det där "utan bestående fysiskt objekt".
Icke serviceyrken tänker jag mig kan vara tex om du står vid ett löpande band i en producerande industri och moterar ihop delar till något. Du kan vara noll serviceinriktad, är du snabb och noggrann tycker ändå arbetsgivaren att du utfört ditt jobb bra. Och slutkunden som sen ska köpa produkten bryr sig inte om hur du betett dig när du tillverkat saken bara slutresultatet är bra.