• Anonym (Spelmamma)

Veckopeng en tia för varje år barnet är. Är det lagom?

Veckopengen har kommit på tal i familjen, nu när pojkarna har blivit tillräckligt gamla för att förstå sånt. Flera av deras jämngamla kamrater får, de är 5, fyller sex. Så jag och maken tänkte att de skulle få en tia för varje år de är gamla, alltså 50 kr var. Tycker ni det låter rimligt? 

Vi har två 3-åringar också, tycker ni att de också ska få veckopeng? Eller ska de få vänta tills de är 5? 

Tack i förhand för input.

• Svar på tråden Veckopeng en tia för varje år barnet är. Är det lagom?
  • Dixie

Vad ska veckopengen användas till? Jag tycker 50 kr i veckan låter mycket, men det beror ju på vad de ska använda den till....

• Anonym (v)

mina barn som är 13 + 14 får 100 kr var i veckopeng, det drar iväg rätt fort om man har många barn.

De fick ingen veckopeng innan de var 5 iaf, de var totalt ointresserade av pengar innan dessGlad

• Queenie70

Låter väldigt mycket i mina öron. Men det beror ju på vad pengarna ska räcka till. Om man tänker att pengarna ska räcka till att betala sitt eget lördagsgodis, biobiljetter etc så förstår jag det, annars inte. Min femåring får 20 kr i veckan.

• Ms H

Tycker också att det låter mycket. En tjuga låter mer lagom.

• Tissetass

När jag var 7 kunde jag få 25kr i veckan om jag städade mitt rum och inte lät det vara stökigt efter att jag lekt.
    Det är det enda jag har efter. Men jag kan inte se var 5-åringar ska med 50kr till varje vecka.

• Queenie70

De pengarna spar han förövrigt nu för att kunna köpa ett tv-spel han vill ha. Han får använda pengarna till annat om han vill, men när jag förklarar att det då kommer att ta längre tid att spara till spelet så avstår han. För mig finns det en poäng i att det SKA ta lite tid att spara till det man vill ha.

• Anonym (Spelmamma)
    Dixie skrev 2014-03-09 20:38:25 följande:
    Vad ska veckopengen användas till? Jag tycker 50 kr i veckan låter mycket, men det beror ju på vad de ska använda den till....
    Vi funderade på att de skulle få varsin spargris också och kräva att de skulle spara två av tiorna. Sen så skulle de få betala godis, tidningar och smågrejer själva, som de vill för de kronorna.
  • Anonym (Spelmamma)
    Anonym (v) skrev 2014-03-09 20:40:08 följande:
    mina barn som är 13 + 14 får 100 kr var i veckopeng, det drar iväg rätt fort om man har många barn.

De fick ingen veckopeng innan de var 5 iaf, de var totalt ointresserade av pengar innan dessGlad
    Jo, det hör ju det.

Det är det vi har märkt. 5-åringarna vill ha veckopeng. 3-åringarna vet nog inte vad veckopeng är.
  • Anonym (Spelmamma)
    Queenie70 skrev 2014-03-09 20:40:21 följande:
    Låter väldigt mycket i mina öron. Men det beror ju på vad pengarna ska räcka till. Om man tänker att pengarna ska räcka till att betala sitt eget lördagsgodis, biobiljetter etc så förstår jag det, annars inte. Min femåring får 20 kr i veckan.
    Precis, de ska få betala lite själva, så de lär sig hushålla. Nu var det ganska länge sen jag tittade vad en barntidning kostade, men vi tänkte att de skulle bli tvugna att fundera både en och två gånger om de vill ha en tidning eller lördagsgodis, så att säga.
  • Lindsey Egot the only one

Det låter väl vettigt men då kanske de skulle lägga en del i sparande så de lär sig att man inte måste göra av med allt på en gång. Tex hälften i sparande hälften på lördagsgodis kanske.

Svar på tråden Veckopeng en tia för varje år barnet är. Är det lagom?