• Anonym (Mamman)

Vårdnadstvist! barnen vill flytta!

Jag har hamnat i vårdnadstvist med mina barns pappa!

som det är idag har jag barnen boende hos mig, och han ha dem varannan helg.

Barnen är 8 och 9,5år. (så ännu "får" dom ju inte bestämma)

För ett tag sen började barnen prata om att dom vill bo hos sin pappa! trodde att det va ngt pappa hade sagt, så ringde upp han men tydligen har barnen sagt det även till honom, och han säger att självklart får barnen det och att dom borde få välja själva,

Men, jag säger nej, att dom inte får bo hos pappan....jag vill inte att dom ska bo hos sin pappa... utan här där dom alltid har bott!

Pappan ville att vi skulle sätta oss ner tillsammans med barnen och prata men jag vägrade det och vill ta allt genom soc...

och nu funderar jag på, vad kan soc hjälpa mig med?är det så att dom kommer att vara "på min sida" eftersom barnen alltid bott hos mig.

Kommer man att kunna komma överens om något, eller måste det bli rättegång?

Nån annan som varit i samma sits?

• Svar på tråden Vårdnadstvist! barnen vill flytta!
  • Påven Johanna

Varannan vecka då? Bor ni för långt ifrån varandra för det, eller varför är det inte ett alternativ? Det är väl inget konstigt i att barnen längtar efter att spendera mer tid med den förälder de träffar så lite?

• Dixie

varannan vecka är väl ett bra förslag - om det går att lösas praktiskt! 

varför vill du inte att barnen ska bo hos pappan? att de alltid har bott där de bor nu är ju ett konstigt argument, då kan man ju aldrig flytta om man har barn…..

• Anonym (Ego?)
    ".jag vill inte att dom ska bo hos sin pappa"
    Men om barnen vill, och pappan vill? Hur kan då du som mamma försöka bråka dig till något annat?
    Det som är bäst för barnen trodde jag gällde, inte det som är bäst för den mamma som vill ha det som hon alltid haft det.

Varför blanda in soc när ni var vuxna nog att skaffa barn tillsammans? Blev ni plötsligt inkompetenta att tala med varandra?

Jag undrar om den här tråden är på riktigt...
  • Queenie70

Varför vill du inte sitta ned tillsammans och diskutera med barnen och pappan?

• Momalicious

Du verkar inte så mogen ts. Det bästa för alla är ju om man kan lösa saker på ett bra sätt för alla. Varannan vecka är bäst tycker jag, förutsatt att det är möjligt praktiskt.

• Anonym (Mamman)

varannan vecka skulle kanske kunna funka.. men det blir långt för pappan att köra till och från skolan! 

vi bor ca 3mil ifrån varann... 

jag tycker inte att barnen ska ta såna beslut när dom är så små, och jag tror att det bästa är att dom bor kvar hos mig,där tryggheten finns och går kvar i sin gamla skola och så.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Ego?) skrev 2014-03-10 09:47:00 följande:
    ".jag vill inte att dom ska bo hos sin pappa"
    Men om barnen vill, och pappan vill? Hur kan då du som mamma försöka bråka dig till något annat?
    Det som är bäst för barnen trodde jag gällde, inte det som är bäst för den mamma som vill ha det som hon alltid haft det.

Varför blanda in soc när ni var vuxna nog att skaffa barn tillsammans? Blev ni plötsligt inkompetenta att tala med varandra?

Jag undrar om den här tråden är på riktigt...
    Jag anser att jag vill ta det genom soc eftersom dom kan såna här saker.. och vet hur det ska skötas!
  • Dixie
    Anonym (Mamman) skrev 2014-03-10 09:53:33 följande:

varannan vecka skulle kanske kunna funka.. men det blir långt för pappan att köra till och från skolan! 

jag tycker inte att barnen ska ta såna beslut när dom är så små, och jag tror att det bästa är att dom bor kvar hos mig,där tryggheten finns och går kvar i sin gamla skola och så.

så pappan och barnen har inget att säga till om - det är du som ska bestämma allt… menar du?! 
  • Påven Johanna
    Anonym (Mamman) skrev 2014-03-10 09:53:33 följande:

Tre mil är väl ingenting. Sätt dig ner tillsammans med pappan och barnen och prata om saken. Din hållning verkar väldigt rigid och konstig. 
  • Påven Johanna
    Anonym (Mamman) skrev 2014-03-10 09:54:15 följande:
    Jag anser att jag vill ta det genom soc eftersom dom kan såna här saker.. och vet hur det ska skötas!
    Tycker du att det är vettigt att det ska gå resurser till en sådan här sak? 
Svar på tråden Vårdnadstvist! barnen vill flytta!