• Zech

    Kondylom-erfarenheter av wartec?

    Hej! Fick för ca två veckor sen reda på att jag fått kondylom, vilket jag fattade själv men ville ha något mot skiten. Gick till Umo men barnmorskan sa inte halv sju. Bokade då en tid hos Gyn och var där idag.Fick utskrivet wartec och har penslat på första gången idag. Kändes direkt som att jag hade en öppen eld mellan benen och vet inte vad jag ska göra. (Är tjej) Har tre st runt öppningen och är livrädd att det ska komma på andra ställen och fräta upp massa skit där. Men vill ju endå få bort dom för kan knappt ha sex med vårtorna för att det svider. Sedan kan man ju tydligen inte ha sex när man gör behandlingen och det är så känsligt efteråt när man är färdig att man inte kan ha sex på ännu ett par veckor. Är i fast förhållande så skulle gärna vilja veta era erfarenheter av wartec och kondylom överhuvudtaget? Fick ni ont? Kvarstående problem? Hur lång tid tog det innan smärtan försvann osv? Ni får gärna skriva hur ni har behandlat det om ni inte använt wartec! Oerhört tacksam för svar. Är 18år och livrädd, känns som att allt är helt förstört nu.

  • Svar på tråden Kondylom-erfarenheter av wartec?
  • Anonym (vårtan)

    Funkade inte ett dugg med det där wartec. Jag lät det vara, och de självläkte några år senare under graviditeten, och har hållit sig borta. Annars kan du ju gå och frysbehandla skiten.

  • Anonym (Lasse Kongo)

    Jag har haft kondylom två ggr. Första gången fick jag wartec och av den fick jag frätskador. Tyckte iofs inte att det kändes något speciellt utan tyckte mest det var äckligt med vårtorna och att det tog så lång tid (ca 2 veckor har jg för mig) innan de var bortfrätna.

    Andra gången så brände de bort dem samtidigt som mitt läkarbesök. Var på sösam på sös. Skulle jag få kondylom en tredje gång så skulle jag välja att bränna bort dem. Smidiagre än wartec.

    Inget är förstört! Du är bara 18 år. Du lär dig snart att könssjukdomar är smällar man får ta. När du är runt 30 så ser du ingen skillnad på att få dryparn eller influensa. Bara att komma igen!

  • Philippa

    Begär att få bränna bort skiten, oftast bara det som funkar. Då blir du sövd....

  • Zech
    Anonym (Lasse Kongo) skrev 2014-03-10 11:11:01 följande:
    Jag har haft kondylom två ggr. Första gången fick jag wartec och av den fick jag frätskador. Tyckte iofs inte att det kändes något speciellt utan tyckte mest det var äckligt med vårtorna och att det tog så lång tid (ca 2 veckor har jg för mig) innan de var bortfrätna. Andra gången så brände de bort dem samtidigt som mitt läkarbesök. Var på sösam på sös. Skulle jag få kondylom en tredje gång så skulle jag välja att bränna bort dem. Smidiagre än wartec. Inget är förstört! Du är bara 18 år. Du lär dig snart att könssjukdomar är smällar man får ta. När du är runt 30 så ser du ingen skillnad på att få dryparn eller influensa. Bara att komma igen!

    Fick du frätskador runt om då som gjorde ont och hur lång tid tog det innan den smärtan försvann? Är livrädd för det där jävla wartec
  • Zech
    Anonym (vårtan) skrev 2014-03-10 11:07:45 följande:
    Funkade inte ett dugg med det där wartec. Jag lät det vara, och de självläkte några år senare under graviditeten, och har hållit sig borta. Annars kan du ju gå och frysbehandla skiten.

    Fick du ont av det eller hände det bara inget?
  • Anonym (m)

    När jag fick kondylom så använde jag wartec en gång och tyckte också att det var helt hemskt. Mina vårtor var som små hudflikar som stack ut, så jag löste det i stället genom att knipsa bort dem med naglarna i duschen. Sedan duschade jag ett tag tills det slutat blöda. Lätt som en plätt. :) 

  • Anonym (bra)

    Wartec fungerade bra för mig, det sved inte alls när jag var noga med att bara pensla direkt på vårtan och inget på frisk hud. Läkte på ett par dagar efter avslutad behandling och hade inga kvarstående besvär.

  • Anonym (Lasse Kongo)
    Zech skrev 2014-03-10 11:18:29 följande:

    Fick du frätskador runt om då som gjorde ont och hur lång tid tog det innan den smärtan försvann? Är livrädd för det där jävla wartec
    Det blev som ett sår, ca 2 cm långt. Gjorde bara ont när jag skulle pensla på mer. Fick sluta i förtid med wartec. Annars så kände jag ingenting av själva såret.

    Behöver inte vara rädd för någon smärta. Gör mer ont att ta ett vanligt blodprov.
  • Anonym (jslf)

    För mig fungerade det. Fick köra det ett par omgångar. Och visst gjorde det ont, jag blödde och fick sår men tyckte att det var värt det. 

  • sommaren2010

    Efter jag hade fått kondom bekräftat hos UMO fick jag Wartec som behandling. Det ledde till att mina vårtor/hudläkare som blev större och större. Jag leddes in i depression över det och tog rakblad och sax som utväg. Idag har jag mindre ärr där de största satt, de jag skar bort alltså. Fortsatte med salvan tills vårtor försvann, och de visade sig vara tillfälligt. 3 år senare (nu) har det kommit tillbaka i en liten skala och jag vet inte vart jag ska vända mig. -Kille 24 år .

  • Anonym (halo)

    Har aldrig testat medicinska metoder, mina vårtor har inte stört mig och de som har stört har jag dragit bort med fingrarna och sen haft en tops och tryckt för att stoppa blodet! Jag har testat ricinolja och sett effekt av den, men det bästa jag testat är tea tree kräm, ekologisk som jag köpte i en lantbutik! 

  • Anonym (Ok)

    Hade det när jag var 20. Började gråta hos gyn. Trodde att det var värsta undergången. Det kändes som en sårskorpa inuti. Köpte nån salva. Minns inte vad den hette, dyrt i allafall. Hjälpte inte. Försvann av sig själv och har aldrig kommit tillbaka. Mer än tio år sen. Jag trodde att mitt liv var förstört. Hemskt. Men jag har verkligen aldrig fått tillbaka det. Det smittar bara vid utslag.

  • Anonym (H)

    Ja, det bränner så in i helvete och det känns som om hela underlivet är uppskuret.. Men det blir bättre. Snälla, fortsätt med hela kuren! För mig är vårtorna helt borta och jag har aldrig sett till dem igen.

Svar på tråden Kondylom-erfarenheter av wartec?