• lcln

nån mer som gillar att sy kläder.....?

både till vixna o barn....

har tappat bort min inspiration tänkte att det kanske finns nån som kan dela med sig

nån som har några roliga ideér på projekt eller tips på hur man gör sömnaden enklare/roligare......

tyvärr så tycker jag att det är jättetråkigt att rita av mönster så därför har jag så svårt att komma igång..

saker som står på att göra listan (bland mycket annat):

korsett (så jag inte glömmer hur man gör)
    nattlinne (kallt att trösta sonen på nätterna)
    dress åt sonen (om jag inte gör det snart måste jag rita av mönstrett inny storlek, suck)
    klänning i 50-tals modell (mönstrett ligger framme......)
    vadlång kjol (hade för lite tyg så den förra blev för kort, tyyyyypiskt)
    balklänning (behöver den ju inte egentligen, men kul att prova o min e så fuuuuuul)

listan kan göras oändligt lång......

• Svar på tråden nån mer som gillar att sy kläder.....?
  • Ung kvinna

håller med om att det är dötråkigt att rita mönster!

jag har också massor av saker jag vill sy, men jag har inte kommit igång riktigt.
    jag tänkte försöka sätta ihop virkat med maskinstickat.

sen tänkte jag sy nytt tyg till babysittern och hopgungan...'

men jag kommer som sagt aldrig igång nuförtiden.
    kan iförsej bero på att jag har en son på ca 4 månader....=)

• lcln

jodu sonen kan avbryta de mest inspirerande stunderna, när man äntligen har kommit på hur man vill ha det /ska lösa ett problem så kommer han på att nu ska jag vakna

ibland kan han sitta korta stunder o leka med provdockan.....KORTA stunder...fast i köket kan han leka länge när jag diskar eller gör annat tråkigt....kan ju inte direkt lämna honom i köket o inte kan jag sy där heller....

• annakarin81

Jag syr också kläder. Tidvis ofta och mycket, men på sistone har det varit lite sämre. Försöker ändå sy nåt varje vecka. Det projekt jag håller på med nu är "babysim-byxor" Alltså badbyxor som är täta så att eventuellt bajs inte ska komma ut i bassängen. Ville testa om det gick, men har inte hunnit sy dem färdigt ännu!

• Ung kvinna

annakarin81:
    Intressant! Vad använder du för material?

• annakarin81

Jag har tre lager, ytterst sånt tyg som brukar vara på badbyxor (nån lycrablandning), som mellanlager ett tyg med ett tunt plastlager på (vet absolut inte vad det är för material, men det verkar bra!) och innerst ett jättetunt bommulls-lycratyg. Ska försöka sy klart dem nu bara jag hinner. Det borde gå snabbt, men jag har inte riktigt ro att sätta mig ned vid symaskinen nu...

• lcln

annakarin81:

berätta hur det går....är så nyfiken

skulle vilja sy en baddräkt åt mej själv, hittar ingen som jag vill ha i rimlig prisklass...men jag e för feg för att prova...

• annakarin81

Nämen vanlig baddräkt går jättebra att sy! Har sytt en åt min mamma eftersom hon inte hittade nån hon ville ha... Har inget foto, men ska se om jag kunde fixa fram ett! Bara att våga! Försök hitta nåt ställe som säljer stuvar billigt, eller tyg per kg. Här i Finland finns Eurokangas (har för mig att de har nånaffär i sverige också) och iaf här i "min" stad har de en avdelning med bara kilotyger. Där kan man hitta billiga fina bitar så att man vågar prova nya grejer! (utan att det går hål i plånboken)

• lcln

Finns tyvärr dåligt med tygaffärer på den lilla ort jag bor....den som finns säljer nästan bara gardintyger....får väl beställa på nätet.....ett mönster måste man väl kunna sno ihop själv...eller...?

ska ta mej i kragen o så en mysdress åt sonen i morgon...svart med röda muddar...

• Nova 68

jag syr oxå kläder när mina flickor var små så sydde jag nästan allt åt dom, lite svårare nu när dom är tonåringar men syr en hel del till mig nu i bland har man mycket insperation i bland är den verkligen borta har väll en sån period nu då jag nästan inte syr nått men til sommaren brukar den komma fram....

Men det är jätte svårt att hitta nån bra tygaffär hade en stor i närheten av mig men den lades ner sur

älskar och sy bebis kläder vill ha en bebis oj vad den kommer få kläder
    en bra mönster tidning är otterbre tror jag den heter massa med mönster mellan st 60-170 men även nått vuxen plagg

• lcln

Nova 68: den där tidningen du nämnde är det nått man kan köpa i handeln eller prenumerera på, typ Ingelise eller är det ett företag som gör mönster som man köper i syaffärerna??? svårt att hitta bra o enkla mönster tycker jag, dessutom är det ju ganska dyrt med mönster i butikerna......

Svar på tråden nån mer som gillar att sy kläder.....?