• lcln

nån mer som gillar att sy kläder.....?

både till vixna o barn....

har tappat bort min inspiration tänkte att det kanske finns nån som kan dela med sig

nån som har några roliga ideér på projekt eller tips på hur man gör sömnaden enklare/roligare......

tyvärr så tycker jag att det är jättetråkigt att rita av mönster så därför har jag så svårt att komma igång..

saker som står på att göra listan (bland mycket annat):

korsett (så jag inte glömmer hur man gör)
    nattlinne (kallt att trösta sonen på nätterna)
    dress åt sonen (om jag inte gör det snart måste jag rita av mönstrett inny storlek, suck)
    klänning i 50-tals modell (mönstrett ligger framme......)
    vadlång kjol (hade för lite tyg så den förra blev för kort, tyyyyypiskt)
    balklänning (behöver den ju inte egentligen, men kul att prova o min e så fuuuuuul)

listan kan göras oändligt lång......

• Svar på tråden nån mer som gillar att sy kläder.....?
  • lcln

jodu sonen kan avbryta de mest inspirerande stunderna, när man äntligen har kommit på hur man vill ha det /ska lösa ett problem så kommer han på att nu ska jag vakna

ibland kan han sitta korta stunder o leka med provdockan.....KORTA stunder...fast i köket kan han leka länge när jag diskar eller gör annat tråkigt....kan ju inte direkt lämna honom i köket o inte kan jag sy där heller....

• lcln

annakarin81:

berätta hur det går....är så nyfiken

skulle vilja sy en baddräkt åt mej själv, hittar ingen som jag vill ha i rimlig prisklass...men jag e för feg för att prova...

• lcln

Finns tyvärr dåligt med tygaffärer på den lilla ort jag bor....den som finns säljer nästan bara gardintyger....får väl beställa på nätet.....ett mönster måste man väl kunna sno ihop själv...eller...?

ska ta mej i kragen o så en mysdress åt sonen i morgon...svart med röda muddar...

• lcln

Nova 68: den där tidningen du nämnde är det nått man kan köpa i handeln eller prenumerera på, typ Ingelise eller är det ett företag som gör mönster som man köper i syaffärerna??? svårt att hitta bra o enkla mönster tycker jag, dessutom är det ju ganska dyrt med mönster i butikerna......

• lcln

problemet är att när man bor i en liten håla så finns inte dom tidningarna....brukar sno svärmors Ingelise....enkla mönster som man kan piffa till lite....

skulle definitift behöva lära mej mönsterkonstruktion.....färdiga mönster passar mej inte alls...jag är kort och har fel proportioner.....därför blir många projekt bara drömmar.....älskar dock att rita kläder (även om jag inte kan rita) synd bara att man inte kan förverkliga dom....

• lcln

jo har sett klädskolan och har funderat på att ta den kursen....fast måste avvakta lite har inte så jätte gott om pengar just nu...

• lcln

det största problemet för mej är att jag inte alls är duktig på att sy.....det är roligt ja....men jag drev nog mer än en syslöjdslärare till vanvett så jag sitter mest hemma o knåpar o kliar mej i huvet när jag läser sybeskrivningar...blir mest enklare grejer....kjolar o dyl

fast historiska dräkter är jag väldigt intresserad av, 1800-talet är mest intressant, har inte sytt några sådana kläder dock....liiiiite för svårt

Svar på tråden nån mer som gillar att sy kläder.....?