Hur orkar ni andra lärare?
Har också många krävande mentorselever. Ibland är det skitjobbigt och jag har nästan alltid lätt ångest efter loven eftersom man vet hur mkt jobb det blir. Samtidigt har jag bestämt med mig själv att jag absolut inte jobbar på loven utan det är mina andningshål, så nu försöker jag jobba undan innan loven och inte avsluta alla planeringar precis innan loven så man har högvis med rättningar.
Andra tips: Försök göra aktiviteter muntligt/med kamraträttning/självrättning för att minska rättningsbördan. Samplanera med kollegor och låt även eleverna planera. Räkna ned mentalt inför loven. Tänk att det ska vara good enough. Ta fasta på att vi från regeringens håll endast är ålagda att dokumentera skriftligt en gång/termin - jag skriver resultatlistor efter prov etc och ger formativ bedömning muntligt och säger till eleven att skriva in min feedback på deras sida, sedan dokumenterar jag utförligt i samband med betygsättning. Njut av loven! Jag kommer jobba som lärare tills mina barn är större och sedan kommer jag nog byta yrke. Just nu ser jag fördelarna i att ha 10 timmar hemarbete och därmed kunna jobba heltid och ändå sluta tidigt flera dagar/vecka samt ha långa ledigheter, men det har ju ett pris.