• MKalle

Hur orkar ni andra lärare?

Det känns som att många lärare behöver bli bättre på att säga ifrån, säga nej, och prioritera. Föräldrar har inte alltid rätt, alla synpunkter och förslag är inte lika viktiga, man måste inte arbeta sönder sig för att tillmötesgå alla. Säg att jag bryter benet, åker in till sjukhus och blir missnöjd över bemötandet eller tycker att sjuksköterskorna borde lagt gipset på ett annat sätt. Vem bryr sig? I bästa fall finns det väl något formulär jag kan fylla i och lägga i en brevlåda. Om en förälder eller elev är missnöjda eller tycker tycker blir det alltid så stort. Det mejlas och läraren stressar för att svara, ursäktar sig, lovar en förbättring, etc. Stå på er istället! Herregud, mejlar jag vilken annan myndighet eller förvaltning som helst får jag väl vara glad om jag får svar inom en vecka, om jag ens får svar. 

• MKalle
    Zalabau skrev 2014-03-12 21:28:34 följande:

Eller så beror det på eleverna. Om de skolar, slåss, hamnar i dagliga konflikter mm så tar de tid....

Sen är det skillnad på ex gymnasium och grundskola. Då skolplikt råder är kraven på oss lärare större för att få det att funka.
    Jo, men är din arbetstid slut så är den ju slut. Då får du hänvisa till arbetsgivaren så får arbetsgivaren förklara varför det inte finns mer resurser, skaffa mer resurser eller hjälpa dig prioritera.
  • MKalle
    Anonym (lärare...) skrev 2014-03-12 21:31:56 följande:
    Det är dock så att alla myndigheter har en skyldighet att svara snarast möjligt på ett mail, kommer inte ihåg om det är 24 h eller 48 h som är skälig tid att få vänta.
    Lagen anger ingen tidsgräns, utan talar om skyndsamt. En vanlig policy i Sverige är 3-5 arbetsdagar. Och det svaret behöver ju inte inrymma allt jag begär - mejlar jag SMHI och frågar hur vädret ska vara i Norrköping nästa torsdag eftermiddag så räcker det gott och väl om de hänvisar till en sida med prognoser.

Och ansvaret ligger ju hos myndigheten, inte en enskild anställd. Om du har så pass hög arbetsbelastning att det är risk för att du inte hinner svara på mejl bör detta tas upp till arbetsgivaren, så får arbetsgivaren prioritera. 
  • MKalle
    Zalabau skrev 2014-03-12 21:33:32 följande:

Jag har blivit utskälld av föräldrar på utvecklingssamtal för att jag vabbat mycket med ett sjukt barn (är ensamstående). Fått extra samtal med rektor pga klagomål. Får elever som anklagar mig för att de misslyckas, då jag t.ex vabbat några dagar.

Rektorer törs inte säga ifrån, då väljer föräldrar en annan skola och skolpengen försvinner. Vet ett fall där en lärare som underkänt elever (gymnasiet) i en klass då de inte lämnat in uppgifter och därmed saknades bedömningsunderlag. Hon blev inkallad till rektor och fick en varning.
    Nu är jag hård, men vad ska hända? Folk blir arga på myndigheter och förvaltningar hela tiden, för allt möjligt. Du har ingen skyldighet att lyssna på en förälder som skäller för att du vabbat. Återigen, hänvisa till arbetsgivaren. Om föräldrarna väljer andra skolor? Det är arbetsgivarens problem, inte ditt problem som enskild anställd. Om arbetsgivaren delar ut varningar för att du sätter betyg efter bästa förmåga bör du kontakta facket. 
  • MKalle
    Anonym (lärare...) skrev 2014-03-12 21:37:41 följande:
    Vi hade en studiedag med juristen i vår kommun och det stämmer att hon sa "skyndsamt" men att det var 24-48 h som kunde räknas som skyndsamt.
    Ja, och hinner du inte det så hinner du inte. Då får du väl skicka ett mejl om att "på grund av hög arbetsbelastning kommer mitt svar att dröja, är ditt ärende akut var god kontakta skolans rektor namn@skolan.se". Alternativt så kan du prioritera ned något annat och hänvisa till att du måste svara på de mejl som du enligt offentlighetsprincipen är ålagd att svara på. 
  • MKalle
    Zalabau skrev 2014-03-12 21:55:45 följande:

Jo, det har jag. Jag är mentor för eleven och vi ska ha ett samarbete med föräldern. Jag är skyldig att ha utvecklingssamtal. Jag ska alltså verka för ett gott samarbete med eleven och föräldrarna under 3 år. Dessutom sprider det sig lätt när föräldrar pratar ihop sig. Otroligt lätt idag att skylla på läraren för allt möjligt. Sen ska jag träffa eleven dagligen under tre år, samtidigt som man är medveten om att minsta lilla misstag eller som uppfattas som misstag kommer att leda till sura föräldrasamtal till rektor. Ett av lönekriterierna är förresten hur väl samarbetet funkar med hemmet, eleverna och mig.

Har jobbat på myndighet innan blivit utskälld då också. Men tog det aldrig personligt, just för att det inte var det. Problemet som lärare är att hur mycket du än arbetar kan du alltid göra mer.

Det var inte min skola som delade ut varningar. Utan en friskola i en annan del av landet. Hur de gjorde med det sen vet jag inte.
    Nej, det har du faktiskt inte. Om föräldern sitter och skäller för att du haft VAB kan du självklart påtala det olämpliga i detta eller, om det urartar, avbryta samtalet. Du kommer inte få sparken för det. Du har ingen skyldighet att göra allt du kan för att tillmötesgå och allt alla. Det är skillnad på gott samarbete och ta emot allt man får kastat mot sig. Låt dem skylla på dig, vad ska hända? Snälla, för din egen skull - kliv ur martyrrollen. Du har ett jobb. Ingen gör sitt jobb perfekt. Folk genar runt hörn, missar saker, glömmer saker, drar ut på saker - överallt! Om du inte hinner allt du förväntas göra på din arbetstid så är det faktiskt din skyldighet att hantera det på något sätt, men inte genom att jobba gratis. 
  • MKalle
    Zalabau skrev 2014-03-12 21:47:23 följande:

Jag tror inte bara det är mängden arbete, utan också typen av arbete. Det finns massor med krav, alltså inget frivilligt som ska göras. Ringa föräldrar när eleven uteblir (tillsynsplikt), anmäla om elev far illa (almälningsplikt), skyldighet att erbjuda utvecklingssamtal, sätta betyg, stoppa mobbing, föra frånvaroanmälan, genomföra nationella prov som ska rättas, genomföra lektioner mm

Sen ger arbetsgivaren oss uppgifter: Möten, elevkonferenser, elevmöten, föräldramöten, utbildningar, rastvakt, elevrådsrepresentant, skyddsombud, miljöansvarig, vikariera för sjuka kollegor mm Vissa saker går kanske att förhandla om men inte mycket.

Därutöver det som krävs att lektionerna ska funka: Planering, rättning, samrättning, institutionsarbete, beställningar, efterarbete mm. Ofta är det detta som tiden inte räcker till, vilket blir stressande.

Arbetsgivaren prioriterar det som är reglerat med lagar från Skolverket och föräldrakrav. Som lärare är det dock stressande att inte hinna planera ordentligt, utvärdera, städa av skrivbord mm Kärnuppdraget egentligen, men inget krav.

Kan hålla med om 40h. Skulle själv vilja ha det, men kommunen här beslutade att det inte skulle genomföras. Vi fick inte bestämma själva.
    Återigen - om du, trots arbete efter bästa förmåga, inte hinner göra det du förväntas göra får du ta upp detta med chefen och fråga hur du ska prioritera. Du har ingen skyldighet att jobba gratis. Om de lagstadgade uppgifterna och extrasakerna från arbetsgivaren tar upp all tid får du väl lägga mindre tid på lektionerna. När eleverna klagar, hänvisa till rektor. Om arbetsgivaren säger att du ska vara rastvakt, men du bedömer att du inte hinner - påtala detta och fråga vad du ska prioritera bort nu när du ska vara rastvakt 1 timme per vecka.
  • MKalle
    Zalabau skrev 2014-03-12 22:15:07 följande:

Så enkelt är det inte. Missnöjda elever är bland det värsta man kan drabbas av. Det är inte ovanligt att lärare de inte gillar utsätt för allt möjligt. Spratt, att man inte lyssnar, hätska diskussioner, klagomål till rektor och/eller föräldrar som sen ringer och klagar. Sen har det en tendens att sprida sig. Kommer man på kant med en grupp kan de i sin tur prata med och påverka alla andra elever, så plötsligt funkar inga grupper.

Nu funkar jag i regel bra med alla mina grupper och de flesta elever, men ha sett så många andra lärare råka ut för det. Och det kan vara småsaker. Upplever eleverna att läraren inte "är bra" kan läraren få ett rent helvete.

Vi frågade vad vi skulle prioritera bort, när rastvaktandet kom. Svaret blev inget, vi var tvungna att göra det. Arbetsgivaren bestämmer över vår arbetstid oh då alla fick lika mycket pålagt kan man inte motivera det med att min arbetsbörda är högre än någon annans.
    Jo, på ett sätt är det faktiskt så enkelt. Det handlar om vägval. Man kan välja att stå på sig, inte jobba gratis och hantera följderna av det. Om eleverna lyssnar, ja då är det väl så? Det är ju faktiskt inte ditt fel utan en symbios av elevens beteende, förutsättningarna du har fått, föräldrarnas uppfostran, vad du gör, m.m. Om föräldrar ringer och klagar? Om du har tid kan du väl lyssna på det, annars får du hänvisa till rektor eller varför inte kommunens skolchef? Du har ingen skyldighet att lägga dig platt för att undvika konflikter. Självklart kan du välja att jobba gratis för att minimera sådant, men då är det faktiskt ditt val. Det är säkert många som är arga på kommunens snöröjare också, de jobbar knappast gratis för det. 
Svar på tråden Hur orkar ni andra lärare?