Anonym (M) skrev 2014-03-11 00:08:31 följande:
Jag är gift, kanske inte jättelyckligt men inte heller direkt olyckligt, och har en väldigt bra livssituation som jag trivs i med hus, bra ekonomi, många gemensamma vänner osv. För tre år sen fick jag känslor för en annan man, väldigt stark förälskelse. Också en person jag träffar genom jobbet några gånger i veckan. Han har fru och barn. Vi klickade direkt och blev snabbt vänner. Jag tänkte att förälskelsen säkert skulle lägga sig så småningom vartefter jag lär känna honom och han blir "en vanlig människa". Tre år senare har det fortfarande inte gått över. Eller, förälskelsen har blivit till en varm och djup kärlek, på samma sätt som det blir efter nåt år i ett förhållande. Den sortens känslor är lite lättare att hantera och leva med, jämfört med en intensiv förälskelse som gör att man inte kan tänka på annat.
Jag berättade för honom om mina känslor efter ett år, inte för att försöka förföra honom (vilket jag också förtydligade) utan för att jag ville vara ärlig mot honom så han själv kunde avgöra om han fortfarande ville vara vän ändå. Lite hade jag kanske hoppats att han skulle ta ansvaret som jag inte kunde, och säga att vi borde sluta höras av ett tag. Men så blev det inte - han sa aldrig nåt om han kände nåt tillbaka eller inte, men han ville absolut fortsätta vara vänner och sen blev vi ännu närmare vänner. Vi ses i jobbet några gånger och umgås även privat, lunchar eller fikar ihop och han hör av sig ofta via mail, sms eller telefon, det blir alltid minst en timmes samtal när han ringer. När vi ska skiljas åt dröjer vi oss ändå kvar och ingen verkar vilja gå. Vi pratar om allt och han är en fantastisk vän som verkligen bryr sig.
Vi har aldrig rört vid varandra förutom kramar och så lär det förbli. En del av mig kan inte sluta undra om mina känslor ändå är besvarade. En annan del tror att han älskar bekräftelsen han får av mig och att han är för snäll för att såra mig. Men saken är att jag har insett att anledningen till att jag inte kommer över honom är för att jag inte vill. Han kompletterar mitt liv med det min man saknar. Utan honom skulle jag förmodligen känna mig mycket mer olycklig i mitt äktenskap. Detta är kanske otrohet på nån nivå, men samtidigt är vi ju bara vänner.
Oj. Låter ganska likt oss! Vi träffades på samma sätt och kunde prata om allt. Tycker jättemycket om honom som vän också och önskar att vi bara kände det för varandra. Hade kanske varit lättare om han också hade ett förhållande men han är singel sen ett par år. "Svårt att hitta den rätta" som han säger. Så faller han för mig??!
Tror det är bra att vi inte ska ha kontakt. Skulle inte vilja ha det som du beskriver i två år till. Vill ju att han ska träffa någon att bli lycklig med och inte vara fast vid mig. Jag är dessutom väldigt lycklig med min man. Sen vet jag också att om vi fortsätter träffas som tidigare så kommer något fysiskt hända. Har redan börjat tappa omdömet runt honom och jag som verkligen inte är den otrogna typen! Blir rädd för mig själv ibland hur gärna jag faktiskt vill kyssa honom.