• Anonym (loaoaa)

Åt mögliga bär! Är det farligt? Har ont i magen!

Gjorde smoothie med yoghurt o jordgubbar till kvälls/nattmat
    och 3 timmar efter bubblar det i magen o gör lite ont

kan det vara därför?

jag hade köpt vaniljyohhurt o en förpacning med jordgubbar färska från spanien, i affären 2 dagar innan va alla fina. nu 2 dagar efter i kylen var det mögel på alla!!

blev så sur för hade sett fram emot jordubbsmoothie länge
    så jag skar bort det mögliga och fick med kanske 5 jordgubbar, där ena halvan varit mögliga men jag tog andra halvan

är det farligt? och vad kan hända? nervös

• Svar på tråden Åt mögliga bär! Är det farligt? Har ont i magen!
  • Anonym (loaoaa)

åå va dumsnål ja känner mig som tvunget skulle äta jordgubbarna

är det jättefarligt med mögel trots att man inte äter det mögliga bara resten av frukten?
    ingen som vet?

borde man ringa sjukvårdsupplysningen eller e de ok att försöka sova o vänta hur man mår imon?

• Anonym (loaoaa)

hoppas  nån vill svara, magen känns iaf lugnare nu,

• Zalabau

Många mögelsvampar avger gifter som mycket väl kan finnas i den del av bären som inte ser mögliga ut. Man ska aldrig äta mögliga livsmedel.

Du blir troligen dålig magen och kanske får kräkas, värre blir det nog inte,

• Anonym (Martin)

Hej!

Du behöver inte oroa dig, inget kommer att hända efter ett enstaka tillfälle. Tänk emellertid på att det aldrig är bra att äta mögliga frukter eller andra lvsmedel som har börjat mögla. Gemene man tror ofta att konserveringsmedel är farligt, men i själva verket är toxiner bildade av mögelsvampar oerhört mycket farligare. Att ofta få i sig mögel vid upprepade tillfällen kan skada kroppen allvarligt.

Svar på tråden Åt mögliga bär! Är det farligt? Har ont i magen!