Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

    vandrande i klassrummet?

    Jag kan inte se något att chockeras över...? Att ha klassrum utan kateder är väl inga konstigheter, inte heller att sitta i grupper, använda datorer eller få röra sig i rummet.

    Däremot behövs ju såklart studiero...

    Men att eleverna sitter i spikraka bänkrader, tysta, och bara tar emot vad katederläraren säger känns ju lite gammal folkskola..?

  • Natulcien
    mr me skrev 2014-03-12 10:43:55 följande:
    Ja, fy, det är gammaldags att ha studiero och lära sig saker i skolan... Drömmer

    Jag tillhörde den generation där man började "luckra upp" katederundervisningen eftersom den ansågs förlegad och hierarkisk. Vi lärde oss definitivt mer de lektioner vi tyst satt i spikraka rader och fick räcka upp handen om vi ville fråga något eller gå på toaletten.

    Det är inte konstigt att många barn är stressade och mår dåligt i dagens skola där ljudnivån är hög, det springs hela tiden och man aldrig får någon studiero. Hade det varit vuxna som tvingats arbeta i en sådan miljö så hade facket förmodligen protesterat.
    Fast nu skrev ju jag att man måste ha studiero, så du läste visst inte hela mitt inlägg...?

    Men katederundervisningen har vi, tack och lov, lämnat i de flesta fall... fast det finns väl en och annan stofil som anser sig besitta en massa kunskaper som hen ska mata eleverna med, men de är väl på utdöende...
  • Natulcien
    ciann skrev 2014-03-12 09:47:45 följande:
    Om det jag beskriver ovan uppfattas som helt normalt kan jag ana ett skäl till varför att svensk skola har svårt att hävda sig internationellt. 

    Jag kan också förstå det skenade behovet av att sätta diagnoser på normalstörda barn med behov av lugn och ro samt struktur på tillvaron. 

    Istället för att inse att barn i allmänhet behöver lugn och ro samt struktur för att kunna prestera. 
    Eventuella problem i svensk skola har knappast att göra med att man slänger ut katedern och låter barnen gå och kissa eller vässa pennan...
    ...snarare beror det på för stora klasser och resursbrist...
  • Natulcien
    mr me skrev 2014-03-12 11:28:19 följande:
    Förhoppningsvis vet läraren mer än eleverna iaf. Annars har de där åren på lärarhögskolan varit förgäves...
    Ja, självklart. Jag syftade på kunskapssynen, och hur man förmedlar denna...
  • Natulcien
    ciann skrev 2014-03-12 11:49:22 följande:
    Nu förstår jag inte hur du tänker. Menar du verkligen att det är fel att det fortfarande finns lärare som har ambition att lära ut genom att föreläsa? 
    Jag antar att diskussionen gäller låg- eller mellanstadiet...? Och nä, då är min uppfattning att katederundervisning/korvstoppningsmodellen/föreläsning, eller vad man nu kallar det, är rätt väg att gå. Självklart behövs en och annan teoretisk genomgång, men att enbarts stå och mässa gör knappast eleverna mer kunniga.
  • Natulcien
    ciann skrev 2014-03-12 11:51:31 följande:
    För att undervisa stora grupper barn tror jag man behöver ha en bra struktur. I mindre grupper är strukturen inte lika viktig.  
    Struktur behövs alltid. Men avsaknad av kateder eller sittande i grupper behöver inte innebära avsaknad av struktur.
  • Natulcien
    mr me skrev 2014-03-12 12:23:59 följande:
    Kunskapssynen?

    Jag delar nog inte den kulturradikala uppfattningen om att ju mer kaos, desto bättre är det. Det finns en uppfattning bland kulturradikaler/kulturmarxister om att ordning och reda i skolan är fascistiskt. Istället vill man släppa på reglerna, förmå lärarna låsa in sig i lärarrummet och låta skolan hänfalla till anarki där eleverna reglerar sig själva. Det är en socialistanarkistisk våt dröm med gruppvåldtäkter på skoltoaletten och grova gängslagsmål i sandlådan på skolgården. Hellre det än "fascism", menar man (ni).
    Kulturradikal? Kaos? Kulturmarxism? Anarki? Gruppvåldtäkter?

    Nu svarar du inte på mitt inlägg utan skriver utifrån en helt annan agenda. Mig tappade du på vägen för jag känner inte alls igen mig i det du skriver.
  • Natulcien
    ciann skrev 2014-03-12 12:41:16 följande:
    Hur tänker du att en inlärning utan föreläsning skulle se ut? 

    Det är väl klart att läraren måste ha genomgångar och föreläsa. Varvat med övningar för att befästa det som sagts. Och med möjlighet att fördjupa det som eleven är extra intresserad av. 

    Och varför är en kateder så farlig? Det är väl bara ett skrivbord och en punkt för läraren att utgå ifrån?
    Varför skulle en kateder ses som farlig? Det verkar snarare vara så att vissa ser det som farligt att den inte finns..? Om den nu bara är ett skrivbord, varför är det så farligt att plocka bort den?

    Inlärning kan ske på många olika sätt i projektform, grupparbetsform, experiment, labbar, samtal, diskussioner etc etc etc.

  • Natulcien
    mr me skrev 2014-03-12 13:30:30 följande:
    Ja, det är ju den åsikten du ger uttryck för genom din aversion mot ordning och reda där du menade på att det bara är gamla stofiler som vill ha sådant.

    Och i övrigt kan jag förstå om du har svårt att se orsaks-verkanssamband och har svårt att förstå att förändringar i skolan, eller i samhället i stort, kan få negativa konsekvenser oavsett hur goda intentionerna än är.

    "Attityden till sex har förändrats i vissa grupper av ungdomar. Enligt de båda poliserna har den blivit betydligt råare, särskilt bland unga killar. Att 10–15 tonårskillar samtidigt förgriper sig på en tonårstjej är inte längre ett ovanligt ärende, utan händelser som polisanmäls ett par gånger i månaden.

    Samtidigt har gränserna för vad vissa tonårstjejer tror att de 'måste' ställa upp på förflyttats. De hamnar i situationer de inte har kontroll över och i väldigt många fall filmas de. Filmerna används av killarna som påtryckningsmedel: ställ upp igen – annars hamnar filmen på internet."

    "Mihajlo Mrdjen hade besökt en skola, på väg därifrån såg han hur två killar tog tag i en kvinnlig skolkamrats huvud och pressade ner det mot deras skrev. Mihajlo gick fram till dem och frågade vad de höll på med.

    – De var väldigt kaxiga – tills jag presenterade mig som utredare vid polisen. Jag frågade flickan om hon ville göra en anmälan om sexuella trakasserier. Men hon sa nej, hon tyckte inte att det spelade någon roll. 'Det händer hela tiden, jag är van', sa hon."

    www.dn.se/sthlm/raare-attityd-till-sexbrott-b.../

    Med det sagt så tror jag att personer som tänker och resonerar som du borde vara lite mer ödmjuka innan ni hånfullt börjar komma med utlägg om att det bara är gamla stofiler som vill ha ordning och reda samt disciplin i skolan. Ni är ju faktiskt direkt medskyldiga till dessa övergrepp på unga tjejer som sker på svenska skolor varje dag.
    Nej, jag har verkligen inte skrivit något om att jag skulle ha någon aversion mot ordning och reda. Tvärtom. Men jag förstår att du valde ut mitt inlägg för att få ge uttryck för dina åsikter någonstans. Vad jag skrev verkade inte spela någon roll...
    Det blir ju en Goddag Yxskaft-diskussion när du själv sitter och hittar på vad andra tycker...
  • Natulcien
    ciann skrev 2014-03-12 15:53:02 följande:
    Men varför ska katedern plockas bort? Den fyller ju en funktion. Svara på min fråga istället för att projicera motsatsen på mig är du snäll. 

    Och naturligtvis kan inlärning ske på många sätt. För att möta barnens olika inlärningsstilar. Och jag ser föreläsning som en viktig del. Alla barn gillar inte grupparbeten. Och grupparbeten är svårt att göra bra. Det blir ofta en som drar (eller drar ifrån) och resten av gruppen som bara hänger på. 

    Men oavsett inlärningssätt är det väldigt viktigt att läraren leder klassen. Och att barnen respekterar att läraren håller lektion. Är det lektion sitter man still, lyssnar, deltar i diskussioner mm .Gå på toa eller dricka vatten gör man på rasten.  
     
    Men din fråga var ju "varför är katedern farlig?", och jag svarade att den är inte det minsta farlig. Du tycker att den fyller en funktion, jag tycker inte det.
    Sen vet jag inte om du är obekant med uttrycket "katederundervisning", för du verkar tro att det har med möbeln att göra, eftersom det är den du efterlyser..?

    Nej, alla gillar inte grupparbeten. Det var därför jag gav så många exempel. Man måste vara flexibel för att kunna möta allas behov i dagens skola.

    Jag skulle för övrigt aldrig tvinga en elev att hålla sig till rasten om vedebörande är kissnödig mitt i lektionen.

    Vad sa läraren när du frågade om lärstilen? För det gjorde du väl?
  • Natulcien
    mr me skrev 2014-03-12 20:48:09 följande:
    Du skriver om "katederundervisning" och begreppet har myntats av dem som är emot disciplin och ordning i skolan eftersom det anses fascistiskt. Ordet är tänkt att ha en negativ klang. Att elever är tysta på lektionerna, lyssnar på läraren och respekterar varandra anses lite för "30-tal" för kulturradikalerna/kulturmarxisterna.

    Därför har vi idag en skola av den typ som benämns i artikeln jag länkade till där unga tjejers sexuella integritet ständigt kränks. Ingen vågar säga ifrån. Den lärare som föreslår disciplin och att elever som ger sig på andra elever stängs av eller bestraffas på något sätt blir uthängd i media och i värsta fall av med jobbet.

    Allt detta tack vare dig och personer som tycker och tänker som du gör. Jag vill bara att du ska vara medveten om att du har ett personligt medansvar för att samhället och skolan ser ut som det gör. Jag tror att det är viktigt att betona i samhällsdebatten att var och en har ett moraliskt ansvar för de åsikter och idéer som de torgför.
    Du verkar anse dig ha tolkningsföreträde, är otrevlig och lägger ord i min mun, samt hittar på egna saker om mig. Och att debattera med personer som gör så är som att prata med en vägg. Lönlöst. Men lycka till med ditt korståg.
Svar på tråden vandrande i klassrummet?