Inlägg från: ciann |Visa alla inlägg
  • ciann

    vandrande i klassrummet?

    Var med mitt barn i skolan idag efter som hon har svårt att koncentrera sig under lektionerna.
     
    Det var enskilt arbete för barnen och jag blev smått chockerad över vad jag såg. Eller jag kände att jag förstod varför det är svårt att koncentrera sig.

    1) Barnen satt i grupper runt bord. Vissa barn var placerade så att de hade ryggen mot "längst fram" i klassrummet. Det fanns inte ens en kateder
    2) Barnen satt inte stilla utan vandrade runt. För att dricka, vässa pennan, hämta en bok, ta en en pratstund, fråga fröken. Det var inte många sekunder under lektionen som alla satt stilla. 
    3) Några barn jobbade mitt i klassrummet med en gigantisk dataskärm
    4) Fröken kom ständigt med nya frågor till klassen som störde de som kommit till ro i enskilt arbete.

    Vad säger ni som är lärare? Är detta en normal arbetsmiljö för er? 

  • Svar på tråden vandrande i klassrummet?
  • ciann

    Jag är inte ute efter spikraka bänkrader och katederundervisning. 

    Men att placera eleverna med ryggen mot läraren tycker jag är uppseendeväckade. 
    Hur ska man då kunna tillgodogöra sig under visning? Och vore jag lärare skulle jag vilja ha ett skrivbord att lägga mina saker på.

    Och studiero är svårt att få med barn som ständigt vandrar runt och lärare so avbryter för information som inte är nödvändig för stunden. Och en dataskärm som drog allas ögon från den uppgift som de ska lösa  

  • ciann
    Fatheya skrev 2014-03-11 18:58:01 följande:

    Den enda punkt jag reagerade lite på är punkt 4, men jag var inte där så det kanske jag inte hade reagerat på irl.


    Min grabb får sitta med sin dator, med ryggen mot läraren och resten av gruppen. Han koncentrerar sig mycket bättre då när han slipper se vad alla andra gör.


    Det kan ju förståss vara en poäng. Att slippa se de andra för att koncentrera sig bättre.
    Men hur gör han då när det undervisas? Sitter och vrider sig?
    Har alla barn hos er egna datorer? Hur gamla är de?
  • ciann
    Fjärilslarv skrev 2014-03-11 19:05:44 följande:
    men det är helt normala saker som du tar upp ts och det var så redan när jag gick i skolan.
    att fröken kommer med nya grejjer är väl för att man förväntas ha klarat av frågan innan.
    Tycker ni verkligen att det är OK att barnen inte sitter stilla under lektionen? Intressant!
    Min erfarenhet från skolan var att vi satt stilla - men det kanske var ett undantag?

    Om det var nya moment för undervisningen som fröken avbröt för vore väl en sak. Men det var mer typ efterlysningar av böcker och kaffekoppar. Tycker hon kunde väntat till lektionen var slut och ta efterlysningarna mer samlat.

     
  • ciann
    pigglet skrev 2014-03-11 20:16:50 följande:
    Jag är lika chockad som dig TS. Efter någon dag i barnens klassrum har jag full förståelse för varför de verkar ha så mycket lättare att lära sig saker hemma. Vilket springande! Ska man klara att sitta och koncentrera sig på sitt eget arbete måste man ha en enorm förmåga att koppla bort allt runtomkring, både ljud och synintryck.
    Precis som jag känner. Och mitt barn har svårt att koncentrera sig i klassrummet, Hemma är det inga problem. 

    Frågan är hur man lär sitt barn att koppla bort alla dessa intryck. 
  • ciann

    Om det jag beskriver ovan uppfattas som helt normalt kan jag ana ett skäl till varför att svensk skola har svårt att hävda sig internationellt. 

    Jag kan också förstå det skenade behovet av att sätta diagnoser på normalstörda barn med behov av lugn och ro samt struktur på tillvaron. 

    Istället för att inse att barn i allmänhet behöver lugn och ro samt struktur för att kunna prestera. 

  • ciann
    Fjärilslarv skrev 2014-03-12 10:29:52 följande:
    Jag kan inte minnas att jag någonsin har fått studiero i ett klassrum, inte ens på komvux eller universitet.
    klassrummet är ju mer till för genomgångar och pluggandet får man ju sköta hemma.
    Vad hemskt att du haft en sådan inlärningssituation i skolan! 
  • ciann
    Litet My skrev 2014-03-12 10:38:13 följande:
    Man kan inte få en diagnos enbart baserad på hur skolan fungerar. Tror inte heller någon förälder VILL ha en diagnos på sitt barn, det är liksom inget man direkt går och önskar sig.
    Det var inte så jag menade. Men jag tror att många barn klarar sig ganska bra i skolan om den är baserad på struktur, lugn och ro. Men i en mer rörig miljö så framkommer strategier hos vissa barn som skolan inte kan hantera. Och för att skolan ska kunna motivera extra resurser till dessa barn måste det finnas en diagnos i botten. 
  • ciann
    mr me skrev 2014-03-12 10:43:55 följande:
    Ja, fy, det är gammaldags att ha studiero och lära sig saker i skolan... Drömmer

    Jag tillhörde den generation där man började "luckra upp" katederundervisningen eftersom den ansågs förlegad och hierarkisk. Vi lärde oss definitivt mer de lektioner vi tyst satt i spikraka rader och fick räcka upp handen om vi ville fråga något eller gå på toaletten.

    Det är inte konstigt att många barn är stressade och mår dåligt i dagens skola där ljudnivån är hög, det springs hela tiden och man aldrig får någon studiero. Hade det varit vuxna som tvingats arbeta i en sådan miljö så hade facket förmodligen protesterat.
  • ciann
    Natulcien skrev 2014-03-12 10:51:05 följande:
    Men katederundervisningen har vi, tack och lov, lämnat i de flesta fall... fast det finns väl en och annan stofil som anser sig besitta en massa kunskaper som hen ska mata eleverna med, men de är väl på utdöende...
    Nu förstår jag inte hur du tänker. Menar du verkligen att det är fel att det fortfarande finns lärare som har ambition att lära ut genom att föreläsa? 
  • ciann
    Natulcien skrev 2014-03-12 10:52:42 följande:
    Eventuella problem i svensk skola har knappast att göra med att man slänger ut katedern och låter barnen gå och kissa eller vässa pennan...
    ...snarare beror det på för stora klasser och resursbrist...
    För att undervisa stora grupper barn tror jag man behöver ha en bra struktur. I mindre grupper är strukturen inte lika viktig.  
  • ciann
    Fjärilslarv skrev 2014-03-12 11:52:44 följande:
    nja det är tydligen vanligt bland mina vänner med, och vi har inte gått i samma skolor.
    jag har gått i 4 grundskolor och ett gynasium, ett komvux och två universitet, och har aldrig upplevt studiero i klassrumme
    Hur skulle du vilja haft det? Jag menar hur skulle du önska att skolan sett ut så att du fått studiero?
  • ciann
    Natulcien skrev 2014-03-12 12:16:39 följande:
    Jag antar att diskussionen gäller låg- eller mellanstadiet...? Och nä, då är min uppfattning att katederundervisning/korvstoppningsmodellen/föreläs ning, eller vad man nu kallar det, är rätt väg att gå. Självklart behövs en och annan teoretisk genomgång, men att enbarts stå och mässa gör knappast eleverna mer kunniga.
    Hur tänker du att en inlärning utan föreläsning skulle se ut? 

    Det är väl klart att läraren måste ha genomgångar och föreläsa. Varvat med övningar för att befästa det som sagts. Och med möjlighet att fördjupa det som eleven är extra intresserad av. 

    Och varför är en kateder så farlig? Det är väl bara ett skrivbord och en punkt för läraren att utgå ifrån?
  • ciann
    Natulcien skrev 2014-03-12 13:20:08 följande:
    Varför skulle en kateder ses som farlig? Det verkar snarare vara så att vissa ser det som farligt att den inte finns..? Om den nu bara är ett skrivbord, varför är det så farligt att plocka bort den?

    Inlärning kan ske på många olika sätt i projektform, grupparbetsform, experiment, labbar, samtal, diskussioner etc etc etc.

    Men varför ska katedern plockas bort? Den fyller ju en funktion. Svara på min fråga istället för att projicera motsatsen på mig är du snäll. 

    Och naturligtvis kan inlärning ske på många sätt. För att möta barnens olika inlärningsstilar. Och jag ser föreläsning som en viktig del. Alla barn gillar inte grupparbeten. Och grupparbeten är svårt att göra bra. Det blir ofta en som drar (eller drar ifrån) och resten av gruppen som bara hänger på. 

    Men oavsett inlärningssätt är det väldigt viktigt att läraren leder klassen. Och att barnen respekterar att läraren håller lektion. Är det lektion sitter man still, lyssnar, deltar i diskussioner mm .Gå på toa eller dricka vatten gör man på rasten.  
     
  • ciann
    mr me skrev 2014-03-12 12:23:59 följande:
    Kunskapssynen?

    Jag delar nog inte den kulturradikala uppfattningen om att ju mer kaos, desto bättre är det. Det finns en uppfattning bland kulturradikaler/kulturmarxister om att ordning och reda i skolan är fascistiskt. Istället vill man släppa på reglerna, förmå lärarna låsa in sig i lärarrummet och låta skolan hänfalla till anarki där eleverna reglerar sig själva. Det är en socialistanarkistisk våt dröm med gruppvåldtäkter på skoltoaletten och grova gängslagsmål i sandlådan på skolgården. Hellre det än "fascism", menar man (ni).
    Ooops - nu tog du i lite väl va?
  • ciann
    Fjärilslarv skrev 2014-03-12 16:21:12 följande:
    lugn och ro såklart och att allt pratande utom genomgångar sköt i korridor eller i annat rum.
    och så givetis det klassiska att man sitter på sin plats och är tyst, vill man säga något så räcker man upp handen.
    ska man ha diskussion så är det ju en annan sak, men då har man ju en talman som gör en talarlista.
    Det låter som ganska självklara saker. Tyvärr är det inte så...
Svar på tråden vandrande i klassrummet?