Inlägg från: Fjärilslarv |Visa alla inlägg
  • Fjärilslarv

vandrande i klassrummet?

men det är helt normala saker som du tar upp ts och det var så redan när jag gick i skolan.
    att fröken kommer med nya grejjer är väl för att man förväntas ha klarat av frågan innan.

• Fjärilslarv

sen när har man haft studiero i ett klassrum?

• Fjärilslarv

Jag kan inte minnas att jag någonsin har fått studiero i ett klassrum, inte ens på komvux eller universitet.
    klassrummet är ju mer till för genomgångar och pluggandet får man ju sköta hemma.

• Fjärilslarv
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-12 10:38:54 följande:
    Men du kan inte jämföra universitetsstudier med grundskola. På universitet så går man ofta på föreläsningar (om man vill) och har sedan tid avsatt för egna studier  som man kan sköta hemma, på bibliotek eller valfri plats. Och så finns det seminarier som ett diskussionsforum. Grundkolan är obligatorisk och en överväldigande del av arbetet är tänkt att göras i skolan. 
    ehm jag skrev INTE ENS PÅ univesitet och komvux...dvs varken i grundskola eller i gymnasium heller.

så då har vi rett ut det.
  • Fjärilslarv
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-12 11:02:54 följande:

Jag vet det, men det är fortfarande inte jämförbart. Att du aldrig fått studiero i grundskolan är sorgligt.
    de flesta jag känner upplever så att lektionerna i skolan redan på typ högstadiet endast var genomgångar och så gick man igenom det hela i lugn och ro hemma sen.
  • Fjärilslarv
    ciann skrev 2014-03-12 11:41:13 följande:
    Vad hemskt att du haft en sådan inlärningssituation i skolan! 
    nja det är tydligen vanligt bland mina vänner med, och vi har inte gått i samma skolor.
    jag har gått i 4 grundskolor och ett gynasium, ett komvux och två universitet, och har aldrig upplevt studiero i klassrumme
  • Fjärilslarv
    ciann skrev 2014-03-12 12:04:59 följande:
    Hur skulle du vilja haft det? Jag menar hur skulle du önska att skolan sett ut så att du fått studiero?
    lugn och ro såklart och att allt pratande utom genomgångar sköt i korridor eller i annat rum.
    och så givetis det klassiska att man sitter på sin plats och är tyst, vill man säga något så räcker man upp handen.
    ska man ha diskussion så är det ju en annan sak, men då har man ju en talman som gör en talarlista.
  • Fjärilslarv
    pigglet skrev 2014-03-12 19:57:37 följande:
    Helt åt skogen, tycker jag. Varför ska man inte kunna lära sig det man ska i skolan, och vara ledig när skolan slutar? I stället för att först sitta av tiden i skolan, eftersom vi har skolplikt, för att sedan fara hem och lära sig?
    ehm jag har inte lagt någon värdering i det, jag bara talade om min egen erfarenhet.
  • Fjärilslarv
    hammarhajen skrev 2014-03-13 05:50:29 följande:
    Läs kursplanerna och läs forskning om inlärning, så kommer du förstå varför det ser ut som det gör.

Skolan ska variera arbetsformerna. Att jobba ensam tyst och stilla är ETT sätt, men det finns hundratals FLER sätt. Samtal i mindre grupp, samarbeten, pararbete, praktisk konstruktion och så vidare SKA vara del av skoldagen, eftersom barn lär sig mest och bäst då. 
    ja jag är utbildad i olika lärstilar.... men jag fick frågan om hur JAG hade velat ha det och JAG hade velat ha ryst och lugn och ro.
    Det som är, är att an borde göra lärstilsanalyser på alla elever innan de börjar skolan och sen sätta dem som har samma lärstil i samma klass/grupper.
    fler frågor?
Svar på tråden vandrande i klassrummet?