• Anonym (Rastlös)

Venlafaxin Krka 75mg...biverkningar?snälla hur ska jag göra?

Är sjukskriven för utbrändhet sedan några månader tillbaka. Börjar må lite bättre med hjälp av kuratorkontakt och medicinering. Började med Citalopram före jul men läkaren tyckte att jag behövde mer "energi" så för två veckor sedan fick jag Venlafaxin utskrivet. Jag skulle sluta tvärt med citalopram och i en vecka ta Venlafaxin 1 tablett/dag och efter 1 v öka till 2 tabletter/dag.
    Har idag ätit 2 tabletter /dag och har biverkningar. Är orolig och känner mig rastlös på ett konstigt sätt. Hjärtklappningar mer än tidigare ( har arytmi) och humöret går upp och ner. Svettas mer än vanligt och tycker att luktsinnet förändrats. Har mycket ångest.
    Vad har ni för biverkningar?
    Läkaren menade att jag inte skulle få biverkningar av den här medicinen för den är så lik Citalopram ??
    Läkaren vill att jag ska börja jobba men hur ska jag klara det när jag nu är på insättning av medicinen och mår såhär? ????

• Svar på tråden Venlafaxin Krka 75mg...biverkningar?snälla hur ska jag göra?
  • SannaB83

När jag började men venlafaxin 37,5 mg låg jag i sängen i 3 veckor. Mådde jätte dåligt psykiskt.

• Anonym (Rastlös)
    SannaB83 skrev 2014-03-12 08:53:56 följande:
    När jag började men venlafaxin 37,5 mg låg jag i sängen i 3 veckor. Mådde jätte dåligt psykiskt.

Tack för ditt svar! Hade du ätit annan medicin innan och gick dina biverkningar över efter de tre veckorna? Idag har jag ätit dubbel dos dvs 150 mg Venlafaxin under 1 vecka och mår inget vidare:(. När försvinner biverkningarna?:(
  • SannaB83

Har ätit sertralin, cipralex och valdoxan innan i olika perioder tyvärr ingen av de som hjälpt något. Efter 3 veckor på dagen kom jag upp ur sängen och åt mat första gången. Sakta men säkert blev jag bättre. Tog kanske en vecka till innan jag kände mig som människa igen. Är ny uppe i 150 och mår ganska bra.

• Philippa

Jag hade likadant... det går över!

• nymedlem

Jag tog venlafaxin i några år. Jag förstår inte riktigt vad din läkare menar, skulle du få mer energi av venlafaxin?

De värsta biverkningarna går över på några veckor, det som jag hade kvar hela tiden var svettningar och mardrömmar. Men fick aldrig någon extra energi, tvärtom så blev jag tröttare än vanligt.

Jag tog 225 mg.

• Anonym (Rastlös)

Känns som att läkaren inte kommer att tro mig utan bara vill att jag ska börja jobba????

• nymedlem
    Anonym (Rastlös) skrev 2014-03-12 11:39:11 följande:
    Känns som att läkaren inte kommer att tro mig utan bara vill att jag ska börja jobba????
    Inte ska du väl behöva jobba under insättningen? Det vore ju totalt vansinne, ingen mår väl bra när man sätter in ny medicin.

Kontakta läkaren och berätta hur dåligt du mår, att du behöver mer tid för att anpassa dig till medicinen.

Venlafaxin fungerar väldigt bra för otroligt många människor så du kommer troligen må mycket bättre inom kort.

Hoppas det går bra för dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Rastlös)

Ska försöka ta mig igenom det här i början. Det värsta är att läkaren sa till mig att den här medicinen får jag inga biverkningar av????! Det verkar ju ganska vanligt att må dåligt vid insättning av ny medicin?

Läkaren ska ringa mig men är rädd att läkaren inte tar mig på allvar!

• Knota

Jag började må bra på första tabletten.

Svar på tråden Venlafaxin Krka 75mg...biverkningar?snälla hur ska jag göra?