• Tapas2000

Sova med småttingar på resa

Vi älskar att resa och gör så också ganska ofta med vår 2-åring, både utrikes och i Sverige. Det har gått väldigt bra men bara med hjälp av en massa speciallösningar: alltid resesäng (sonen är vild som en mixer i sängen), mörkläggning med folie (annars vaknar han kl 4...) och separata sovrum. Jag sover med sonen och pappan i annat rum eftersom han är både lättväckt och måste upp på toa på natten.

Jag känner att vi fastnat lite i våra rutiner och det gör oss oflexibla. Det vore toppen att höra hur ni gör!

- Om ni sover i dubbelrum, går ni till sängs vid samma tid som barnen då? Eller kan ni sitta uppe och prata när barnen sover i samma rum?

- Om resesäng saknas och ni inte vill sova med barnet i sängen, hur gör ni då? Några smarta tips?

• Svar på tråden Sova med småttingar på resa
  • Bollen2

När vi sovit i dubbelrum med vår tvååring har vi inte fått sömn på honom förrens väldigt. Sist tror jag både mannen o jag somnade före honom som låg i vår dubbelsäng.. Då var nog kl.12 på kvällen o han brukar lägga sig kring kl.19. Men när vi var utomlands hade vi ett par rum så då mattade vi honom vid normal tid i mörkt sovrum sen kunde vi sitta i det andra rummet eller på altanen. Då låg han varje natt i vår säng.. Lade kuddar o filtar runt för jag var rädd att han skulle ramla ner.. När han varit yngre kring 1 år o vi har bott på hotell har vi fått honom att somna i resesäng med en filt över sängen så det blivit lite mörkt p vi har sedan kunnat haft tv på utan att han har vaknat.. Jobbigt det där med deras sömntider o lättväckta barn!

• Alexi

När vi sovit på hotell och haft ett rum bara då har vi suttit och läst böcker och ätit godis, typ, när barnen somnat. Dvs vi går inte och lägger oss men vi sitter inte direkt och pratar och spelar musik.

Vi har nu en 3-åring och en 5-åring och brukar ha en extrasäng till femåringen och yngsta sover mellan oss i dubbelsängen, funkar fint.

• londonkarin

Har vi varit på sommarsemester har de fått somna i vagnen på kvällen när jag och maken ätit middag. Har alltid fungerat perfekt! Oftast finns väl spjälsängar på hotell. På ett hotell ställde vi in henne i badrummet på kvällen när vi ville prata ostört.... :) Oftast brukar det lösa sig när man är på plats. Nu är de 3 och 6 och får vara vakna till de inte orkar mer!

• pigglet

Vi blir rätt låsta när vi lagt barnen, då de är extremt känsliga med sömnen.
    Så vi blir kvar i totalt mörker, tysta, om vi bara har 1 rum. Lyssnar på ljudböcker, det kan ju vara rätt kul iofs.
    Har vi 2 rum är det lättare, då lägger vi barnen i ett av rummen och så kan vi läsa, fika, spela något spel osv, tyst och försiktigt.
    Folie var ju smart, vi ha kört med tejpade sopsäckar. Jag såg på tv att de först sprutande vatten på fönstret - gör ni så?

• Tapas2000

Tack för alla svar! Så skönt att man inte är ensam. Alla mina kompisar tar det här med övernattningar med en klackspark men både sonen och jag blir ras nästa dag om vi inte får sova.

Det där med somna i vagn har vi testat och njaaeee. Det slutade med att vi fick stå i en gränd på Mallorca med en övertrött liten krake som var helt förstörd. Så fort jag lade honom i sängen så tjoff, somnade han! Vi gillar alla olika saker... Glad

Vilket bra tips med ljudbok! Det ska jag genast införskaffa.

Jag har bara satt upp folie med byggtejp (lämnar inte rester) men det är ju skört så det är lite klurigt. Vatten borde funka. Indirekt har jag provat i ett synnerligen dåligt ventilerat rum en gång. På morgonen dröp rutan av fukt och folien låg limmad mot. Jag tycker att folien är bättre än sopsäckar eftersom den reflekterar värme i stället för att suga in den i rummet. Dessutom blir det mörkare med folie. Testa!

Finns det fler resesömntips? Det är kul att höra hur andra gör.

Svar på tråden Sova med småttingar på resa