Inlägg från: fabbemam |Visa alla inlägg
  • fabbemam

Adoption- allt man behöver veta

Du skrev mycket bra "Hönan" men jag måste rätta dig lite:

Det är familjerätten på socialtjänsten som utreder om medgivande och socialtjänstens nämnd som utfärdar medgivandet. Det socialstyrelsen har med detta att göra är att de styr över lagar, regler och rekommendationer och är en tillsynsmyndighet.

Variationen i kostnaden för adoption beror dels på de olika ländernas kostnader men också på vad som ingår i avgiften om det är olika avgift hos olika organisationer till samma land. Ena organisationen kanske ombesörjer översättningar och Notarius Publicus stämplar men inte den andra etc. Vad de olika länderna har för kostnader just nu ser du på deras hemsidor. Man kan nog räkna med att det kostar  250000- 350000 i snitt, några länder kanske lägre och några ännu högre. Fast "Höna" du kanske menar sökande avgiften...

• fabbemam
    moonstar88 skrev 2014-08-19 22:00:50 följande:

Hejsan!

Jag och min man ska på det flrsta informationssamtalet med familjerätten på fredag men vi börjar nu bli lite nervösa:/. Finns det någon här som har något tips på vad vi ska göra/säga? Måste vi förbereda oss på något?

All information är önskad:)!

Många får vid denna infoträff frågan om hur och om man bearbetat sorgen av att inte kunna få biologiska barn och en liten bebis, även om man inte haft någon sån sorg... Kanske är det bra att vara beredd på den frågan. 
Svar på tråden Adoption- allt man behöver veta