Kroppsideal och hets för män
Hej. Jag tänkte höra lite om era åsikter på de manliga kroppsidealen i dagens samhälle. Jag tittade på nyhetsmorgons efter tio idag där de pratade om manliga kroppsideal och överdriven träning och utseende hets bland män. Jag kände mig lite träffad eftersom jag själv varit lite osäker på min kropp under lång tid. Jag är en normalbyggd man, inte pinnsmal och inte mullig utan ganska vanlig tror jag. Är inte vältränad heller. Jag har aldrig fastnat för gymning och de gånger jag har gymat så har det varit för att jag har känt att jag "borde" ha muskler. Jag har liksom känt att jag kanske inte duger som jag är. Och jag tror att det är väldigt vanligt idag bland unga män att känna att man inte duger om man inte har magrutor och stora biceps. Jag tror även att kvinnor har en stor del idet tänket eftersom man ofta hör kvinnor säga att "lite muskler är ju aldrig fel", eller när de ser en man på tv eller nåt med världens magrutor och muskler "jäklar vilken kropp!". Sånt har iaf påverkat mig under de senaste 10-15 åren, på det sättet att jag känner att jag inte duger om jag inte har muskler. Får jag inte bara vara som jag är? Hur ser ni kvinnor på detta? Är det något ni har reflekterat över alls? Kvinnor ska ju vara lite runda och lurviga enligt de flesta män och det är ju många naturligt, men varför får inte män vara lite runda och inte ha magrutor och stora muskler? Vi män matas ju ständigt med bilder på muskulösa män och kändisar i media, tv, reklam mm. De är ju lika mycket sånt för oss som för er kvinnor med smala kvinnor i reklam mm. Visst att en del träning kan vara sunt men män ska väl kunna känna att man duger som man är ändå? Att vi ser bra ut och att vi är något att ha även utan gymkropp? Jag vet att våra pappor hade inte alls samma uppväxt när det gäller utseende hets. Det var ingen som gick runt i högstadiet eller gymnasiet på 60-70 talet och oroade sig över att de inte hade magrutor. Det har blivit helt sjukt för denna generationen och jag tror att det kommer bli än värre med steroidanvändning och sjuklig kroppshets. Jag är även rädd för att det kommer krypa längre ner i åldrarna så att småpojkar tränar sönder sina kroppar och får skador och men av det vilket inte alls är otroligt eller en överdrift. Så vad tycker ni om det här? Nyfiken på era åsikter :)