• Anonym (anonymt)

anhållen i häktet

en kompis blev anhållen för att han hade en kolsyrepistol(co2 pistol) i byxorna och det har gått timmar men vi har inte fått tag på honom. min fråga är om han blev häktad hur länge får han då sitta i häktet innan han blir dömd eller om han ens kan bli dömd för att han hade en kolsyredriven pistol han är 18 år och ska få ha det?
    snabba svar är jävligt orolig Rynkar på näsan

• Svar på tråden anhållen i häktet
  • Defeateris

Så här är det..

Polisen griper någon, din kompis. Detta görs om han är misstänkt för ett brott. Efter gripandet ska det så snart som möjligt hållas förhör med honom. Efter det förhöret ska en åklagare besluta om han ska släppas eller om han ska anhållas.

En anhållan gäller sedan tills personen antingen sätts på fri fot eller åklagaren gör en häktningsframställan i tingsrätten - det är alltså tingsrätten som beslutar om en person ska häktas eller inte. Detta ska ske senast klockan 12.00 tredje dagen efter att en person anhållits, alltså max 72 timmar.

Blir personen däremot häktad är det som sagt tingsrätten som beslutar det. Då har åklagaren två veckor på sig att väcka åtal. Åklagaren kan också begära att häktningen ska förlängas, med max 14 dagar per förlängning. I teorin kan en häktning vara precis hur lång som helst, men som sagt max 14 dagar i stöten.

• Anonym (anonymt)
    Defeateris skrev 2014-03-12 22:58:56 följande:
    Så här är det..

Polisen griper någon, din kompis. Detta görs om han är misstänkt för ett brott. Efter gripandet ska det så snart som möjligt hållas förhör med honom. Efter det förhöret ska en åklagare besluta om han ska släppas eller om han ska anhållas.

En anhållan gäller sedan tills personen antingen sätts på fri fot eller åklagaren gör en häktningsframställan i tingsrätten - det är alltså tingsrätten som beslutar om en person ska häktas eller inte. Detta ska ske senast klockan 12.00 tredje dagen efter att en person anhållits, alltså max 72 timmar.

Blir personen däremot häktad är det som sagt tingsrätten som beslutar det. Då har åklagaren två veckor på sig att väcka åtal. Åklagaren kan också begära att häktningen ska förlängas, med max 14 dagar per förlängning. I teorin kan en häktning vara precis hur lång som helst, men som sagt max 14 dagar i stöten.
    Tack för snabbt svar uppskattar detta!
    Men hur tänker du på detta jag undrar jävligt mycket varför dem ska anhålla honom då han är gammal nog att ha de vapnet på sig och om han inte då får ha på sig den ute varför anhåller man honom då och inte bara till exempel tar den? Har du någon förklaring till det kanske? är jävligt fundersam över vad som händer just nu
  • Anonym (123)

Dom borde inte hålla honom speciellt länge..Han blir nog släppt när som, om han inte redan blivit det.

• Anonym (anonymt)
    jaghopparhögt skrev 2014-03-12 23:25:01 följande:
    Han är nog släppt ska du se. Om de inte har hittat annat på honom.
    Anonym (123) skrev 2014-03-12 23:48:05 följande:
    Dom borde inte hålla honom speciellt länge..Han blir nog släppt när som, om han inte redan blivit det.
    Asså vi är så pass bra vänner så jag vet att jag är den första han skulle ringa om han skulle bli släppt, undrar om dem kanske håller honom till på morgonen och sedan släpper honom? kan det vara så eller vad tror ni :/?

• jaghopparhögt

Beror vem han är.
    Om han är känd som en bråkmakare/gangster så kan de nog vara intresserade av att prata med honom.
    När plockades han in?
    Det kan vara så att de inte har hunnit förhöra honom så han får sova över pga det.

• Anonym (anonymt)
    jaghopparhögt skrev 2014-03-13 00:11:13 följande:
    Beror vem han är.
    Om han är känd som en bråkmakare/gangster så kan de nog vara intresserade av att prata med honom.
    När plockades han in?
    Det kan vara så att de inte har hunnit förhöra honom så han får sova över pga det.
    Han är inte någon bråkmakare och han har haft kontakt med polisen en gång det var när han snodde cykel när han va 14 år idag är han 18. Dem tog in honom vid 18:30 idag.
  • jaghopparhögt
    Anonym (anonymt) skrev 2014-03-13 00:13:43 följande:
    Han är inte någon bråkmakare och han har haft kontakt med polisen en gång det var när han snodde cykel när han va 14 år idag är han 18. Dem tog in honom vid 18:30 idag.
    Hur tog de honom? Varför närmade de sig från början?
  • Anonym (anonymt)
    jaghopparhögt skrev 2014-03-13 00:16:08 följande:
    Hur tog de honom? Varför närmade de sig från början?
    Vi gick runt i området där vi bor och han köpte pistolen igår vi hade den framme för att jag och en till kompis var nyfiken på hur den såg ut osv och när vi var påväg hem körde dem förbi oss på cykelvägen utan att stoppa oss och 5 minuter senare var vi framme i torget och skulle in till affären o köpa dricka och då ser vi dem bakom oss så hoppa två poliser ut och ville prata med oss , dem började fråga frågor var vi varit och sedan frågade efter en pistol folk hade sett då sa jag att han hade en på sig och med rätt så mycket våld tog dem honom emot väggen och likaså med oss sedan kalla dem på fler bilar och vi var tillslut uppe i 4 vanliga polisbilar, 2 piké bussar och 2 motorcykel poliser. Dem intentifierade mig och min kompis med hjälp av vårt personnummer ( vi hade inte id på oss) och  han som hade pistolen visade id osv sedan tog dem bild på mig och min kompis som inte hade id kort och vi fick sticka, vi fick sitta där ute i cirka en timma när dem tog titt på pistolen inne i deras bil. När jag och min vän blev tillsagda att gå därifrån ställde vi oss och tittade vad dem gjorde och dem tog honom i en vanlig bil och körde iväg sedan har vi inte hört någonting av honom varken vi eller hans föräldrar.
  • Defeateris

Även om han har rätt att ha vapnet har han inte rätt att bära det hur som helst på stan eller liknande. Faktum är att det kan ses som brottsligt i sig och att han därför blev anhållen. Polisen kan också ha misstänkt förberedelse till rån eller liknande och anhållit honom på grund av det.

Troligen blir han dock inte häktad utan släpps gissningsvis inom 72 timmar. Då kan du ju höra med honom vad som egentligen hände.

Svar på tråden anhållen i häktet