• Anonym (Pottan)

va?? blir inte barn blöjfria fören 3-4 års ålder????

Läste på internet om vilken ålder som passar bäst att börja potträna, tydligen är de inte fören i en viss ålder som dom fysiskt kan bli torra, 1 1/2 år tydligen. MEN så läser jag detta
    "Att börja potträna ett barn innan det är runt ett och ett halvt år gammalt är ganska meningslöst även om det råder delade meningar om när barn är mogna för potträning. Forskning visar att oavsett hur tidigt man än börjar med potträningen så blir barnet ändå inte rent och torrt förrän tidigast när det är två till tre år, och då bara dagtid. Barnet behöver ofta en blöja under natten tills det är tre till fyra år gammalt, kanske ännu äldre. Flickor blir i regel torra tidigare än pojkar."

Vaa? Menar dom att de inte är ovanligt att ungarna bär blöja i 4 års åldern? Skojjar dom med mig?
    Kommer ihåg brorsans barn som sprang in på toa, drog av sig pinkblöjan å tog på sig en ny torr, DÅ tänkte jag att de va undantagsfall men är de så de brukar gå till?

De där tror jag inte ett smack på.. Självklart kommer jag inte tvinga min dotter men jag kommer absolut träna stenhårt (självklart följa hennes behov, i hennes takt å inte stressa å tvinga men bekanta med pottan å provsitta varje dag)

Tips på de?

• Svar på tråden va?? blir inte barn blöjfria fören 3-4 års ålder????
  • Anonym (Mogge)

Det handlar om mognad hos barnet, en del barn mognar senare och har blöja länge andra inte ooch inget man som förälder kan styra. Pottränas barnet för tidigt kan det stressa barnet så mognadsprocessen stannas upp

• Anonym (Lata)
    Anonym (Mogge) skrev 2014-03-13 05:36:20 följande:
    Det handlar om mognad hos barnet, en del barn mognar senare och har blöja länge andra inte ooch inget man som förälder kan styra. Pottränas barnet för tidigt kan det stressa barnet så mognadsprocessen stannas upp

Mognad hos barnet? Tror mer på lathet hos föräldrar.

4 åringar är för stora för blöja... Och napp
  • Llimen

Dottern var 18,5 månad när hon hade böja sista gången (både dag och natt-torr).

Vi introducerade potten vid 10 månader och lät det bli en rolig stund då vi sjöng sånger och hade speciella leksaker. Vid 14månader började hon säga "putta" och satte man henne då missade/passade hon. Ungefär då började vi med att hon ( ibland ) gick utanböja inne.

Visst är barn olika men så klart det går långt före 3år!

• Anonym (Pottan)
    Anonym (Mogge) skrev 2014-03-13 05:36:20 följande:

Fast tydligen är dom mogen vid 1 1/2 år rent fysiskt. Inte ska de vell ta flera år till efter de? Vid 1 1/2 kan ju barnet göra sig förstådd och borde kunna koppla pottan med pinket. Men de är vell blöjornas fel, barn är bekväma, inte orkar varken barnet å föräldrarna träna när blöjan är torr och skön upp till 12 timmar, ungen lär sig ju inte koppla ihop känslan att vara kissnödig/kissa och att de blir blött=obehagligt som i slutändan gör de bekvämare att pinka på pottan..
  • Dr Mupp

Ett nyfött barn är medveten om att den är kissnödig och behöver kissa. Det signalerar också det. Om man som förälder lyssnar på sitt barn så behövs inga blöjor alls. De flesta av oss orkar inte med det utan väljer blöjor och med tiden slutar bebisen signalera sitt kiss och bajsbehov. Men det går lätt att återuppta det när man vill. 

Jag har börjat potta mina när de är ca 6 månader och kan sitta. Då har jag satt dem på potta när jag vet att de brukar kissa. Vid nio-tio månader har det sprungit blöjlösa hemma dagtid och det har sen varit helt torra dag som natt mellan 1.5 och 2.5 års ålder. Att det blev 2.5 på yngsta beror på föräldralathet. Var enklare att låta han ha blöjor än att träna på att få honom blöjfri. 

På en generation har torrhetsåldern gått från 1-2 år som vanligast med några få enstaka i blöjor äldre till ca 3 år som normalt och många i blöjor fast de är äldre. Är det barnen som utvecklas senare eller är det blöjorna i kombination med föräldrarna som ger den senare utvecklingen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Pottan)
    Dr Mupp skrev 2014-03-13 06:19:53 följande:

Ett nyfött barn är medveten om att den är kissnödig och behöver kissa. Det signalerar också det. Om man som förälder lyssnar på sitt barn så behövs inga blöjor alls. De flesta av oss orkar inte med det utan väljer blöjor och med tiden slutar bebisen signalera sitt kiss och bajsbehov. Men det går lätt att återuppta det när man vill. 

Jag har börjat potta mina när de är ca 6 månader och kan sitta. Då har jag satt dem på potta när jag vet att de brukar kissa. Vid nio-tio månader har det sprungit blöjlösa hemma dagtid och det har sen varit helt torra dag som natt mellan 1.5 och 2.5 års ålder. Att det blev 2.5 på yngsta beror på föräldralathet. Var enklare att låta han ha blöjor än att träna på att få honom blöjfri. 

På en generation har torrhetsåldern gått från 1-2 år som vanligast med några få enstaka i blöjor äldre till ca 3 år som normalt och många i blöjor fast de är äldre. Är det barnen som utvecklas senare eller är det blöjorna i kombination med föräldrarna som ger den senare utvecklingen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Du säger att de går att återuppta när man vill, min dotter är 15 mån, kan jag börja med tygblöjor nu ett tag och samtidigt leka med/prova pottan. Grejen är att hon är så bekväm i sina blöjor att när jag tucker dom känns kissiga och äckliga tycker hon inte alls de å blir rasande när jag ska byta. Tänkte om jag kör tygblöjor ett tag så hon inte tycker de är bekvämt längre?
  • Anonym (Såäre)

Dagtorrhet kan man träna upp. Nattorrhet är hormonellt, och går inte att träna upp.

• Anonym (EC)

Vi använde tygblöjor och körde EC från födseln. Barnet blev helt torrt och blöjfritt vid 2,5. För att hon inte var redo förrän då. Vi hade inte en bajsblöja på flera månader när hon var under året, och det gick dagar utan någon kissblöja. Men sen blev hon äldre, fick annat att tänka på (lära sig gå, främst - det tog ett halvår från första steget tills hon gick, och under den tiden var hon i det närmaste inkontinent), signalerade inte lika tydligt och hade inte ro att sitta på pottan.

Ungar är olika. Visst hade vi kanske kunnat tvinga vår mer, men vi ville inte det. Så viktigt var det inte för oss att hon skulle bli blöjfri tidigt att vi ville köra över henne, hennes signaler och hennes behov.

• sextiotalist
    Anonym (Lata) skrev 2014-03-13 05:42:27 följande:

Mognad hos barnet? Tror mer på lathet hos föräldrar.

4 åringar är för stora för blöja... Och napp
    Det har min mamma också påstått och påstod att jag var heltorr vid två och fullständigt förträngt alla olyckor som jag råkade ut för (jag minns de själv). Jag var inte torr vid två, även om jag var blöjfri.
    Lathet och lathet, min grabb gick vid 9 månader, pratade rent vid två (enligt BVC ett år före) men sen med att bli torr. Men vi tog allt i hans takt, och insåg inte vitsen varför man skulle skapa strider om allt. Om det är lathet, då har jag varit väldigt lat som förälder men jag ser inget fel i att vara en lat förälder när det gäller vissa saker.

• Anonym (Frizz)

Betyder det att man inte ska sluta med nattblöja förrän barnet är torr om nätterna?

Anonym (Såäre) skrev 2014-03-13 06:26:46 följande:
    Dagtorrhet kan man träna upp. Nattorrhet är hormonellt, och går inte att träna upp.

Svar på tråden va?? blir inte barn blöjfria fören 3-4 års ålder????