• Anonym (Bella#)

Vad är det som gäller när jag är förädlraledig med bonusbarnen?

Jag är hög gravid och ska få mitt första barn vilken dag som helst. 
    Min sambo har två barn sedan tidigare som är 7 och 5 år. Igår när sambon hämtade 5 åringen på dagis så sa personalen att hon bara får gå där 9-14 tisdag till torsdagar, kan det verkligen stämma? Sambon jobbar ju mellan kl 7.30-16 måndag till fredag.. 

• Svar på tråden Vad är det som gäller när jag är förädlraledig med bonusbarnen?
  • Laine

Nej, det stämmer inte. Är du inte vårdnadshavare så har inte dina arbetstider någonting med barnen att göra.

Jag har uppgifter jag fick av skolverket som säger:

Skolverket bedömer att sambo ej är att jämföra med vårdnadshavare när det gäller rätt till förskoleverksamhet och skolbarnomsorg. Sambos barn kan inte förlora platsen för att den ene  är föräldraledig med ett gemensamt barn eftersom den hemmavarande inte är vårdnadshavare. I beslutet finns även en hänvisning till ett beslut av Regerings rätten. Ett tillsynsbeslut gäller för ett specifikt fall men kan vara vägledande i hur Skolverket ( numera Skolinspektionen tolkar bestämmelserna), Se nedan:

Ring skolverket och fråga dem och be om uppgifterna och kontakta sedan ansvarig för förskola/skola i kommunen.
    Min kommun gick ut med ett brev till alla förskolor/skolor och uppdaterade dem om dessa regler. Efter att många i kommunen reagerat över att de försökte ha egna regler och gå emot skolverkets regler som alla ska följa. 

• Laine

Eller så kan du skriva privat till  mig så bifogar jag uppgifterna jag fick av skolverket i ett mail tillbaka.

• Sandiiiee

I vår kommun måste du vara hemma med bonusbarnen också, om du är mammaledig eller arbetslös.. Då får de bara gå 15h/veckan eller om de är skolbarn, så ingen fritids de dagar jag är hemma.

• Laine
    Sandiiiee skrev 2014-03-13 16:52:00 följande:
    I vår kommun måste du vara hemma med bonusbarnen också, om du är mammaledig eller arbetslös.. Då får de bara gå 15h/veckan eller om de är skolbarn, så ingen fritids de dagar jag är hemma.
    Fast det är kommunen som hittar på egna regler.
    Kontaktar du kommunen med uppgifterna från skolverket, så kommer du få rätt att dina bonusbarn ska få gå på fritids fastän du som bonusförälder är hemma.
  • Ess
    Nej, samma regler gäller i hela Sverige, vissa kommuner försöker göra egna regler. Men det kommer dom inte så långt med, för om du läser lagen för dem så blir dom tvungna att backa.
    Läs i inlägg 1.
  • Sandiiiee

Jasså! Men va konstigt att de hotar med anmälan osv.. Det gör inget för mig om han är hemma, men saken är att han är van vid fritids sen sambon var ensam och vill gärna leka med de vänner och aktiviteter de har där.. Känner mig skyldig som har han hemma när han gärna vill vara där! Men då vet jag hur det ligger till vart kan jag hitta dessa regler?

• Laine
    Sandiiiee skrev 2014-03-13 17:16:08 följande:
    Jasså! Men va konstigt att de hotar med anmälan osv.. Det gör inget för mig om han är hemma, men saken är att han är van vid fritids sen sambon var ensam och vill gärna leka med de vänner och aktiviteter de har där.. Känner mig skyldig som har han hemma när han gärna vill vara där! Men då vet jag hur det ligger till vart kan jag hitta dessa regler?
    kontakta skolverket. eller ge mig din mailadress privat så bifogar jag det jag fick av skolveket.
  • Nussan

Håller med alla ovan. Det står i lagen. Själv gick bonussonen på förskolan/skolan när jag var mammaledig med vårt gemensamma barn.. Dock så försökte fröknarna först få det till att det vi bara hade rätt till 15 h i veckan eftersom jag gick hemma. Men det fick dem svar på tal då min man hänvisade till skollagen. Dock har bara barnet rätt till 15 h i veckan de första 10 dagarna, om båda är hemma vill tilläggas. :)

• Anonym (Arg)

Vad arg jag blir på dessa kommuner! Har läst allt för många hemska trådar på fl om bonusmammor sina inte är då värst förtjusta i sina bonusar, och skulle det när hända i en sån familj skulle det säkert förstöra relationen ännu mer! Sen precis som ngn ovan skrev.... Det stora barnet vill säkert inte alls vara hemma. Kan faktiskt va jäkla svårt att stimulera ett äldre syskon när man har en bebis. Lägg då till att bebisen kanske har kolik el liknande.... Då är man ju ett vandrande lik, och behöver passa på att dova när bebisen sover, inte leka med lego....

• Anonym (jane)

Jane

Här försöker dom även om du jobbar, fick papper förra sommaren där vi skulle skriva upp bioförälderns + ev sambo till dennes tid. Så dom kunde göra schemat efter bådas tider
Svar på tråden Vad är det som gäller när jag är förädlraledig med bonusbarnen?