• snobben00

    Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014

    Efter 2 år av IVF och 9 embryoåterföringar varav ett missfall i v.7 är jag nu gravid efter mitt senaste ET i februari.
    Är nu i v.7+1 och väntar på VUL på måndag 17 mars för att se att det är som det ska.
    Fler som vill följas åt?

  • Svar på tråden Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014
  • ser91

    Ja, när jav hade mjölkstockning så fick jag nästan 40 graders feber och mådde extremt dåligt. Min sambo var bortrest just då och när han kom hem ett par dagar senare så mådde jag bättre, men fick inte ut mycket mjölk alls. Amningsnapp funkade bra för oss. Bästa ledicinen mot mjölkstockningen var ju när dottern ammade. Men efter stockningen så blev hon jätteledsen nästan direkt vid bröstetm bytte bröst och det var samma visa där. Känns som min mjölkproduktion gick ner precis när dottern börjat äta mer. Bvc sa att det kan va svårt att få igång den igen. Dessutom när man är dålig på att äta och dricka ordentligt så blir det ännu svårare. Bvc sa åt mig att inte fokusera på amning och pumpning om det känns jobbigt, för dottern mår så bra ändå. Men jag vill såå gärna att det ska funka att amma och pumpa igen, så tänker försöka iaf. Någon som provat amningste?

  • Danisen

    Ja, man mår riktigt dåligt när man får det .

    Nä, inte provat te. Hallonbladste ska vara bra för amningen står det på min förpackning jah köpte när jag var gravid. Lösvikt från life butik. Jätte gott . Då ger du både ersättning och ammar nu då, el? Jag har endast pumpat när jag hade mjölkstockning. Ja, man måste dricka mycket när man ammar, jag blir galet törstig när hon äter hehe.

  • snobben00

    Jag testade Wileda amningste ett tag när min produktion sjönk men fick ingen effekt alls av det tyvärr, ammar ju inte alls utan pumpar var tredje/fjärde timme dygnet runt istället. Känns ändå rätt bra när man vet exakt hur mycket han får i sig varje gång.... däremot är det lite stressande att hinna med att pumpa inför varje måltid och ibland ligger han bredvid och bara gnäller Rynkar på näsan 
    Som det är nu äter han ca 180-190 ml varje gång och av det är bara ca 40-50 ml ifrån mig, resten ersättning så jag funderar på att snart sluta pumpa helt när det ändå inte ger mer... känns tråkigt men jag får ju desto mer tid med sonen då Glad har ändå kämpat mig igenom 3 månader med den där pumpen nu.

    Har ni fått in rutiner hemma? Här äts det ca 5 ggr/dygn ca kl.06, 11,16,20 och 23 men nu har vi alla tyvärr blivit förkylda och Viktor sover inte lika bra nattetid nu Rynkar på näsan
    Vissa dagar tycker jag kan kännas jobbiga om man får klaga liiite bara.... ibland bara gnäller han trots att han är mätt och blöjan är ren så ibland hinner jag ju knappt äta och klä på mig själv.... känns som man bara diskar flaskor, byter blöja och kläder efter lite spyor och vaggar runt med honom i sele och tröstar.

    Nåja, det går ju över och han är ju världens solstråle när han ler och jollrar Solig

    Ser91; jag gjorde heller aldrig någon gynundersökning på efterkollen, tyckte inte det var nödvändigt. Så trött på alla gynundersökningar när man hållit på i 2 år med ivf Flört

  • Danisen
    snobben00 skrev 2015-01-26 15:53:54 följande:

    Jag testade Wileda amningste ett tag när min produktion sjönk men fick ingen effekt alls av det tyvärr, ammar ju inte alls utan pumpar var tredje/fjärde timme dygnet runt istället. Känns ändå rätt bra när man vet exakt hur mycket han får i sig varje gång.... däremot är det lite stressande att hinna med att pumpa inför varje måltid och ibland ligger han bredvid och bara gnäller  

    Som det är nu äter han ca 180-190 ml varje gång och av det är bara ca 40-50 ml ifrån mig, resten ersättning så jag funderar på att snart sluta pumpa helt när det ändå inte ger mer... känns tråkigt men jag får ju desto mer tid med sonen då  har ändå kämpat mig igenom 3 månader med den där pumpen nu.

    Har ni fått in rutiner hemma? Här äts det ca 5 ggr/dygn ca kl.06, 11,16,20 och 23 men nu har vi alla tyvärr blivit förkylda och Viktor sover inte lika bra nattetid nu

    Vissa dagar tycker jag kan kännas jobbiga om man får klaga liiite bara.... ibland bara gnäller han trots att han är mätt och blöjan är ren så ibland hinner jag ju knappt äta och klä på mig själv.... känns som man bara diskar flaskor, byter blöja och kläder efter lite spyor och vaggar runt med honom i sele och tröstar.

    Nåja, det går ju över och han är ju världens solstråle när han ler och jollrar

    Ser91; jag gjorde heller aldrig någon gynundersökning på efterkollen, tyckte inte det var nödvändigt. Så trött på alla gynundersökningar när man hållit på i 2 år med ivf


    Oj, 5ggr/dag? Iofs ger du ersättning det står dom sig längre på. Jag ammar mycket mer än 5ggr. Vilket är normalt!

    Mjölkproduktionen minskar ju desto mer ersättning man ger, det sinar fort. Får jag fråga varför du inte ammar först och sen ger ersättning efteråt? Pumpning ger inte samma effekt på mjölkproduktionen så det kan absolut vara en orsak.
  • BlankaBlanka

    Jo jag instämmer också på både mera tjafs hemma och stress för att hinna med allt hemma. Har blivit lite bättre nu när lillkillen kan underhålla sig mera själv. Funderar på att ta in städhjälp 1gång i månaden så man får riktigt rent. Känns som man inte hinner med det.

    Min kille äter massor på dagen. Säkert 5-6 gånger och sedan 2-3 gånger på natten. Han lägger sig vid ca 8-9 och vaknar då oftast vid 8 på morgonen. Någon som har några bra tips på hur man får dem att sova längre?

  • Mischa

    Angående att hinna med att göra saker hemma... Håller med om att det är svårt att hinna med att städa ordentligt. Jag tror att det bästa är att försöka allt man kan för att släppa det lite grann. Och kanske prioritera vilan högre, t.ex. om barnet sover 2 ggr när du är hemma ensam så kan du plocka undan en av gångerna och den andra gången vila/surfa/läsa etc. Det blir ju inte bättre av att mamman kör slut på sig själv för att upprätthålla någon standard som egentligen inte behövs... 

    Jag tror att vi blir bättre mammor av att prioritera oss själva. Och komma överens med mannen om vad som behövs göras och när. Det är ju inte automatiskt så att den standard jag vill ha hemma är bättre/mer rimlig än den standard min man vill ha... Hoppas ni förstår hur jag menar.

    Min lilla bebis har fått början till 3 tänder tror jag!! Hon är 3,5 månad. Små vita prickar ser jag vid tandköttet så jag antar att det är det. Hon vill ha ALLT i munnen.. 

  • Danisen
    BlankaBlanka skrev 2015-01-26 20:30:32 följande:

    Jo jag instämmer också på både mera tjafs hemma och stress för att hinna med allt hemma. Har blivit lite bättre nu när lillkillen kan underhålla sig mera själv. Funderar på att ta in städhjälp 1gång i månaden så man får riktigt rent. Känns som man inte hinner med det.

    Min kille äter massor på dagen. Säkert 5-6 gånger och sedan 2-3 gånger på natten. Han lägger sig vid ca 8-9 och vaknar då oftast vid 8 på morgonen. Någon som har några bra tips på hur man får dem att sova längre?


    Men han sover ju jätte bra. Var för det . Maja har ätit varannan timme nu i några veckor. I natt var det bästa natten på väldigt länge . Maja somnade nyss inför natten med, aldrig innan 22 . Men det blir bättre och lättare med rutiner allt eftersom antar jag.

    Jag skulle med vilja ha städhjälp.
  • BlankaBlanka

    Tänkte fråga en annan sak. Har ni haft barnvakt?

    Vi tänkte ha öva in både mormor och farmor på att lägga lille mannen. När det känns bra för alla så tänkte vi gå ut och äta i kvarteret och vara borta ca 2 timmar. Eftersom vi är så nära är det bara att komma hem om det blir kris.

  • ser91

    Precis som danisen skriver så minskar ju produktionen ju mer ersättning man ger. Jag pumpar bara, ammar inte och ger ersättning resten. Var under hela graviditeten såå inställd på att "jag ska amma så länge som möjligt". Sen kom svårigheterna :( Vår dotter hade jättesvårt att få tag om bröstet. Amningsnappen funkade väldigt bra. Sen kom mjölkstockningen i ena bröstet. Försvann direkt när hon fick amma, ingen feber. Sen mjölkstockning igen i båda brösten. Ammade och pumpade men det ville inte släppa. Då fick jag massa feber, mådde katastrof och sambon va inte hemma. Kände mig ensammast vi världen, då jag försökte få tag i mina föräldrar för hjälp men de hade somnat tidigt (var fredagkväll) och hörde inte att jag ringde. Va tur att vi hade en påse ersättning hemma då. Jag försökte amma men dottern blev hysterisk. Orkade knappt ta hand om henne. Hemskt va det :( sen dess har jag knappt haft nå mjölk, som att det täpptes till. Blir helt nedstämd bara att tänka på det eftersom att det gick jättebra i början då ingen bröstmjälk behövdes.. Men jag vill inte ge upp än. Ska försöka pumpa varje timme i några dagar, vilket är svårt för mig att hinna med när sambon jobbar mycket och tränar flera kvällar i veckan. Jag har också börjat träna en kväll i veckan.

  • snobben00
    Danisen skrev 2015-01-26 16:22:54 följande:
    Oj, 5ggr/dag? Iofs ger du ersättning det står dom sig längre på. Jag ammar mycket mer än 5ggr. Vilket är normalt!
    Mjölkproduktionen minskar ju desto mer ersättning man ger, det sinar fort. Får jag fråga varför du inte ammar först och sen ger ersättning efteråt? Pumpning ger inte samma effekt på mjölkproduktionen så det kan absolut vara en orsak.
    Vi fick aldrig till amningen, provade amningsnapp men det hjälpte inte, Viktor blev frustrerad och mitt tålamod tröt plus att jag alltid varit och är superkänslig om mina bröstvårtor. Bara en sån sak som att torka med en frotté handduk efter en dusch har alltid varit plågsamt så därför blev det pumpning eftersom jag tycker att bröstmjölken är viktig för honom.
    Hade en bättre mjölkproduktion från början men eftersom jag började slarva med nattpumpningen när vi var sjuka förut så lyckades jag aldrig komma upp till samma nivå igen trots massor med drickande och amningste och tätare pumpningar...
    På bvc sa dom att det oftast blir tätare matningar när man ammar eftersom dom brukar få i sig mindre per gång då.
    Men ibland blir det 6 ggr/dygn här lite beroende på när han vaknar och hans hunger.
Svar på tråden Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014