• Anonym (ts)

Tips för att stå ut med hungern (viktnedgång)

Jag misslyckas gång på gång med att gå ner i vikt för att jag inte vet hur jag ska stå ut med hungern. Det går bra en vecka ungefär, sedan trillar jag dit. Är det någon som har några tips?

• Svar på tråden Tips för att stå ut med hungern (viktnedgång)
  • Anonym (H)

Käka mat med glukos under hela dagen samtidigt som du får i dig fiber- och proteinrik mat som håller dig mätt längre och tar mer energi att smälta ner. 

Om du orkar och vill så käka Selleri hela tiden. Det tar mer energi att smälta än vad du får utav det. (du bantar genom att äta selleri).

• Nitor

Har du funderat på om det är fysisk hunger eller psykisk hunger?

• Anonym (H)

Finns inget som heter psykisk hunger. Om man äter mycket så expanderar magsäcken och hungerkänslan blir allt starkare även om det direkt fysiska näringsbehovet eventuellt är fyllt. 

"Munchies" är ju inte hunger :) Gäller att lura magsäcken lite. Dessutom kräver en större kropp mer energi vilket också ökar hungern. Lite som en ond cirkel! 

• Anonym (ts)
    Nitor skrev 2014-03-14 01:02:07 följande:
    Har du funderat på om det är fysisk hunger eller psykisk hunger?

Det är helt klart fysiskt, jag äter inte för att jag är uttråkad eller så.
  • Anonym (ts)

Tack för alla tips!

• Nitor

Vad händer när du trillar dit, ger du upp totalt och sedan fortsätter du som innan? Eller försöker du igen?

• emelielj

Ha alltid vattenflaska med dig och drick mycket!
    För mig hjälpte det att hålla mig sysselsatt också. Med andra ord var det inte lätt att vara mammaledig eftersom jag var hemma mycket med tillgång till alla skåp.
    Sätt upp ett matschema och bestämda tider, har hört att många tycker det blir lättare!

• Anonym (Katta)
    Anonym (H) skrev 2014-03-14 01:05:26 följande:

Finns inget som heter psykisk hunger. Om man äter mycket så expanderar magsäcken och hungerkänslan blir allt starkare även om det direkt fysiska näringsbehovet eventuellt är fyllt. 

"Munchies" är ju inte hunger :) Gäller att lura magsäcken lite. Dessutom kräver en större kropp mer energi vilket också ökar hungern. Lite som en ond cirkel! 

Jag tycker du ska äta om du är hungrig. Däremot så kanske du ska försöka göra dig av med kalorierna om du nu vill gå ner i vikt. Att sitta still kan ju tyvärr göra så att du går upp i vikt. 
    Försök äta normalt men rör dig mer än tidigare. Då kan du också gå ner. Och ät mat så du inte går hungrig men ät mat med mycket näring och mat som ger mättnadskänslor. 

Jag har alltid varit smal naturligt så jag har aldrig behövt kämpa med den biten. Men en gång så ville jag faktiskt gå ner i vikt. Och då åt jag fibrer till frukost och yoghurt, sen så åt jag soppor och sallader till lunch och middag. 
    På kvällen drack jag te och om jag var sugen på godis så tog jag lite sorberglass samt mörk choklad. 
    Det fungerade bra för mig. Kanske inte alls för andra,  ingen aning. 

Jag fick jätte fin hy och gick ner i vikt. Det tog lite tid men det gick faktiskt. Jag hittade på min egen diet som jag själv trodde skulle fungera för mig. Man får anpassa sin diet lite till sig själv och sina vanor. 

Sen så gillar inte jag att träna hårt så jag tog 30 minuters promenader i rask takt varje dag. Det är inte jobbigt alls. Och jo det fungerade för mig. 

33 år kvinna
  • Anonym (Katta)
    Anonym (ts) skrev 2014-03-14 01:10:16 följande:
    Tack för alla tips!
    Ville även lägga till att jag älskade pasta innan. Och det gav jag upp helt i två månader. Även bröd och bullar. 
    Minskade även ner mitt mjölkintag till hälften. 

Du kan även fundera lite på vilka livsmedel som du dricker eller äter som innehåller mkt socker. 
    Dra ner på det. 

Det kan vara små detaljer i din mat, minska portioner, plocka bort något och lägga till något annat.
    Små små saker under lång sikt kan ändra på massor. 

Jag bytte även ut pastan mot spenat och grön sallad. 
Svar på tråden Tips för att stå ut med hungern (viktnedgång)